Historiens beste racerbiler

I helgen var det Goodwood Festival of Speed. Vi har plukket ut fem favoritter, blant de som silte opp.

Legender gjenforenes på Goodwood. (Foto: Max Nash, Scanpix)
Legender gjenforenes på Goodwood. (Foto: Max Nash, Scanpix)

Vi anbefaler alle en tur til England og Goodwood Festival of Speed. Hvert år samles noen av historiens aller beste racerbiler, med både nye og gamle racerførere bak rattet. Lewis Hamilton, Jenson Button, Stirling Moss, Arturo Merzario og Jackie Stewart var bare noen av førerne som stilte opp i år. Nedenfor har vi plukket ut fem av våre absolutte favoritter blant bilene som tok turen:

5 Auto Union Type D

Jacky Ickx i en Auto Union. (Foto: Max Nash, Scanpix)
Jacky Ickx i en Auto Union. (Foto: Max Nash, Scanpix)

Noen av de mest hårete racerbilene i historien kom fra Auto Union. Og sammen med Mercedes-Benz dominerte de racing på 30-tallet. I stor grad skyldes det solid statstøtte fra et Tyskland som var veldig opptatt av å vise sin overlegenhet.

Tenk deg å kjøre en racerbil på 30-tallet på Nürburgring med to kompressorer, 485 hestekrefter, 550 Nm og 340 Km/t i toppfart. Det er mildt sagt livsfarlig, men så var dette også en veldig spesiell tid i historien.

Her ser du en Type D med Jacky Ickx bak rattet - føreren som vant det legendariske Le Mans-løpet fra 1969 i en Ford GT40.

4 Lotus 79

Dette er spronsing på sitt peneste. Bil nummer 5 tok truen til Goodwood. (Foto: Mike Powell, lisensiert under Creative Commons 2.0 lisens.)
Dette er spronsing på sitt peneste. Bil nummer 5 tok truen til Goodwood. (Foto: Mike Powell, lisensiert under Creative Commons 2.0 lisens.)

Vi anbefaler aldri noen å ta en røyk, men dette er sigarettreklame på sitt aller mest sexy. Det var med denne bilen Mario Andretti vant Formel 1-mesterskapet i 1978, og han er forsatt den siste amerikaneren til å ha tatt hjem tittelen over dammen.

Lotus 79 var fullstendig overlegen, og i hele 78-sesongen var det et største spørsmålet om bilen holdt helt til mål.

3 Porsche 917

Vinner av Le Mans 1970
Vinner av Le Mans 1970

Ok, Ford GT40 og Jacky Ickx vant kanskje Le Mans i 1969, men det var mye fordi Porsche 917 var håpløst upålitelig i det løpet. Bilene falt fra som fluer, men var helt klart de raskeste. Året etter var det ingen tvil. Porsche 917 tok en klar seier og nummer 23 vant.

For å spare vekt har den en girkula av balsatre var ikke akkurat kjent som en veldig tilgivelig og sikker bil å kjøre. Kallenavnet var «Widowmaker» og motoren er en fantastisk luftavkjølt 12-sylindra boxer-motor. Men den aller råeste versjonen var forbeholdt Can Am - en nord-amerikansk racingserie. Takket være turbo og et motorvolum på 5,4-liter hadde den da oppimot 1 600 hestekrefter.

Ingen over, ingen ved siden av. Can-Am-utgaven av Porsche 917 var så dominerende og rask at hele racingserien kollapset.
Ingen over, ingen ved siden av. Can-Am-utgaven av Porsche 917 var så dominerende og rask at hele racingserien kollapset.

2 McLaren MP4-23

Lewis Hamilton med bilen han vant det britiske grand prix i fjor. (Foto: Max Nash, Scanpix)
Lewis Hamilton med bilen han vant det britiske grand prix i fjor. (Foto: Max Nash, Scanpix)

Det var ikke bare gamle biler og førere som stilte opp på Goodwood i helgen. Lewis Hamilton tok en tur opp bakken med bilen han vant Formel 1 med i fjor. Akkurat dette chassiset vant Storbritanias Grand Prix, kanskje er det derfor den har regndekk?

1 Mercedes-Benz W196

Legender gjenforenes på Goodwood. (Foto: Max Nash, Scanpix)
Legender gjenforenes på Goodwood. (Foto: Max Nash, Scanpix)

Dette er kanskje tidenes racerbil. Den opplevde fantastisk suksess med verdenes beste racerfører - argentineren Juan Manuell Fangio - bak rattet er noen av av grunnene.

Bilen var veldig anvendelig og kom i flere varianter - den peneste var formel 1-bilen med hjulbuer. I sportsvognracing ble dette til 300 SLR, og det er bilen som forårsaket den største motorsporttragedien til nå. Pierre Levegh tok med seg minst 82 tilskuere inn i døden da racerbilen hans fløy opp i tribuneområdet på 24-timersløpet på Le Mans 1955. Dette var det siste vi så til Mercedes-Benz i de ypperste klassene av motorsport på en lang, lang tid.

På Goodwood i helgen ble den kjørt av britens yndlingsfører. Stirling Moss vant aldri noe Formel 1-mesterskapet, men regnes likevel som en av de aller beste og mest legendariske førerne gjennom tidene. Med en 300 SLR vant han Mille Miglia i 1955, og startnummeret kjenner du kanskje igjen. 722 er videreført som en spesialutgave av Mercedes-Benz SLR McLaren.