Hispano Suiza: Eksotisk råskinn-antikvitet til salgs
Dette var en skikkelig superbil da den var ny. Se bildene!
Biler fra Spansk-Sveitsiske Hispano-Suiza er så eksotiske at det til sammenlikning får det til å høres ut som at Hawaii ligger i Telemark...
Virksomheten er ved siden av flotte og eksotiske luksusbiler kjent som en innovativ våpen- og flymotorprodusent. Det var blant annet Hispano-Suiza som utviklet en mekanisme som gjorde det mulig å avfyre et maskingevær gjennom en hul propellaksel på flymotorer.
Begynte å bygge biler i 1904
Bakgrunnen for selskapet virksomhet gjenspeiles i merkets vakre logo, med en propell og to vinger samt både det spanske og sveitsiske flagget.

Bilproduksjon startet de med allerede i 1904. De var tidlig ute med sekssylindrede motorer og allerede i 1919 hadde de en modell - H6 – med seks sylindere og overliggende kamaksel. I 1930 kom de med V12-er.
Topp 5: Historiens kuleste bilratt
Kopiert av Rolls Royce
De var så langt framme teknologisk at til og med selveste Rolls Royce lisensproduserte noen av Hispano-Suizas finesser for bruk i sine egne biler.

Om du skulle ha penger igjen etter utbetalingen av julebonusen har du nå muligheten til å skaffe deg et eksemplar av en tidlig Hispano-Suiza. Nærmere bestemt en Type T15 som ble lansert i 1912. Den er kanskje mest kjent som Type Alfonso XIII.
Lidenskapelig konge
Det hadde seg nemlig slik at Den unge kong Alfonso XIII av Spania var lidenskapelig opptatt av bilkjøring og beskytter av Hispano-Suiza. Han var slik en fan av merket at han eide hele 30 stykker!

Når du synes en standard Hummer er for puslete:
Selskapet valgte derfor å ære ham ved å kalle sin Type 15T, Alfonso XIII.
Det er en av disse bilene som går under hammeren på RM Auctions den 10. mars. Den har chassis nr. 718 og er en av bare fire bygde av denne typen – så det er eksklusiv vare vi snakker om her.

Kostbar
Du må imidlertid belage deg på å grave dypt i lommene om du vil sikre deg den eksotiske skjønnheten. Man forventer en pris på mellom 750.000 og en million - nei, ikke kroner - dollar!
Men så var da dette også en veritabel superbil for sin tid. 3,6-liters motoren – en vakker rekkefirer – gav hele 64 hk. Girkassen er tretrinns og hele ekvipasjen kunne nå en toppfart på svimlende 121 km/t.
Dermed var det ikke mange som holdt følge med denne i 1912. Det var neppe mange steder man kunne kjøre så fort heller. Kanskje var det like greit, for bilen er utstyrt med bremser bare på bakhjulene, mekaniske sådanne...


Snow Trac: Det kaller vi offroader
Patinert
Bilen er vakkert patinert og er faktisk forsiktig og nennsomt restaurert til den bruksstanden den i dag befinner seg i av håndtverkere som er de ypperste på sitt felt.
De av oss som bare kan glemme å kjøpe en bil i denne prisklassen kan i alle fall nyte bildene av den eksotiske skjønnheten - helt gratis!

Les også: Unik bil funnet etter 33 år!