Her tester vi en av årets store bilnyheter

ARJEPLOG (Broom/TV 2): Denne venter mange nordmenn på.

Jaguar har gitt oss en eksklusiv sniktitt på deres aller første elbil. Her er I-Pace på plass på et islagt vann, langt nord i Sverige.
Jaguar har gitt oss en eksklusiv sniktitt på deres aller første elbil. Her er I-Pace på plass på et islagt vann, langt nord i Sverige.

Senere i år skal Tesla for første gang få en reell konkurrent. Da kommer nemlig Jaguar med sin første elbil, SUV-en I-Pace.

Den er ventet til Norge til sommeren og kommer til å sørge for salgsrekord for Jaguar her hjemme. Hele 1.200 kunder har allerede betalt depositum på bilen. Nå er Jaguar i gang med de aller siste vintertestene, i svenske Arjeplog.

Her snakker vi biler som i utgangspunktet er produksjonsklare, det mangler bare den aller siste finpussen.

Vi i Broom har vært med i en eksklusiv gruppe journalister som har fått være med ut på testanlegget til Jaguar og Land Rover.

Ingen uvedkommende fotografer

Først langs en øde landevei, så inn på en stikkvei og gjennom en bom, og der ligger det. En samling bygninger inne på land og så en rekke brøytede teststrekninger ute på vannet. Hele oppsettet er imponerende, samtidig som de får være helt i fred.

Hit er det ikke lett for uvedkommende fotografer å komme.

Bilen er fortsatt sterkt kamuflert. Interiøret er tildekket med spesialtilpassede tepper og vi får streng beskjed om å ikke ta bilder inne i bilen. Men kjøre, det får vi lov til!

Her står de pent oppmarsjert utenfor en av garasjene ved testanlegget i Sverige. Jaguar er helt i innspurten med testene av sin nye I-Pace.
Her står de pent oppmarsjert utenfor en av garasjene ved testanlegget i Sverige. Jaguar er helt i innspurten med testene av sin nye I-Pace.

Her er en annen Jaguar som virkelig er kamuflert

Får bil til sommeren

Men først litt mer om selve bilen: Jaguar har ennå ikke gått ut med noen offisiell pris, men etter det vi i Broom kjenner til, skal den starte på 736.000 kroner. Det er innstegsmodellen, kalt SE. Det kommer ytterligere to utgaver, der toppmodellen skal koste 836.000 kroner. Utstyrsnivået skal være høyt, helt fra SE av.

Jaguar sier ikke noe konkret om når de første kundene skal få bilene sine, bare at det skjer "til sommeren". De 1.200 som allerede har bestilt, skal etter planen få bilene sine i løpet av 2018. For øvrige kunder kan det ble noe ventetid, uten at vi har fått bekreftet det konkret.

Morsomme kjøreegenskaper

– Legg deg helt ut nå, så sikter du mot innersiden av svingen og gir full gass!

Vi er på plass bak rattet i I-Pace, ute på isen. Egentlig et litt absurd sted å teste ut en ny elbil. Men å ta den ut på noen vei er helt uaktuelt. Dette er det vi får lov til. Punktum.

Den forrige bilen jeg kjørte på isbane var Volvo V90 Cross Country. Kontrasten til I-Pace er mildt sagt stor. Jaguaren har mye strammere kjøreegenskaper. Batteripakken som er plassert i bunnen av bilen, gir svært lavt tyngdepunkt. Det igjen betyr morsomme egenskaper på isunderlaget. Jeg tar det pent og forsiktig i starten, så er det tid for å dra på litt mer.

Skyvet i bilen er solid. Det føles ikke helt på Tesla-nivå, men ikke veldig langt unna. Støydempingen er god og understellet sluker effektivt ristingen på ruglete is.

I-Pace ute på isen, å ta den med ut på noen vei får vi ikke lov til.
I-Pace ute på isen, å ta den med ut på noen vei får vi ikke lov til.

6.000 nordmenn står i kø for denne elektriske SUV-en

Bred midtkonsoll

Når vi får presentert bilen før kjøringen, presiserer Jaguar flere ganger at dette skal være en sporty elbil. Sportsbil-tradisjonene er viktig for Jaguar-DNAet. Ute på isen merkes det er styringen er satt opp av noen som liker å kjøre bil. Den er presis og kontant. Det ligger an til morsomme kjøreopplevelser også på veien.

Testbilen er egentlig blå, men det er ikke så enkelt å se under all folien. Interiøret er som sagt tildekket. Når jeg forsøker å løfte litt på ett av teppene som ligger over dashbordet, får jeg et ganske bestemt blikk fra Jaguar-mannen i passasjersetet. Men det er i alle fall tydelig at den brede midtkonsollen fra konseptbilen er med over til produksjonsklar bil. Setene er gode, med sidestøtte som kommer godt med i de krappe svingene.

Slik ser dashbordet i konseptbilen ut, det blir neppe veldig store endringer til produksjonsklar bil.
Slik ser dashbordet i konseptbilen ut, det blir neppe veldig store endringer til produksjonsklar bil.

BMW har hele 12 nye elbiler på vei – les mer her:

Lav til å være SUV

De andre detaljene som er synlige, virker solide og elegante. Som det skal være på en premiumbil. Det er nok også grunn til å vente et annet infotainmentsystem enn i dagens biler fra Jaguar. Kanskje henter de det over fra konsernbror Range Rover og deres Velar, eventuelt at de har utviklet noe helt nytt.

I-Pace ser ikke så veldig stor ut i virkeligheten, det har noe med proporsjonene å gjøre. Den er lav til å være SUV, men den innvendige plassen er god. Det er ikke noe problem for voksne å sitte i baksetet her. Bagasjerommet får vi dessverre ikke lov til å titte nærmere på.

Jaguar-merket i grillen er fortsatt kamuflert, det er fortsatt en stund til vi får se den uten all folien.
Jaguar-merket i grillen er fortsatt kamuflert, det er fortsatt en stund til vi får se den uten all folien.

500 kilometer rekkevidde

Rekkevidde er naturligvis et viktig spørsmål her. Underveis er vi innom en stor garasje i testsenteret, der flere eksemplarer av I-Pace står til lading. Jeg forsøker å spørre litt konkret rundt rekkevidde, men får ingen svar. Det vi imidlertid vet, er at Jaguar tidligere har antydet rekkevidde på minst 500 kilometer, etter den såkalte NEDC-normen. Kanskje blir det også flere utgaver her, med kortere rekkevidde, til lavere pris.

Hengerfeste er også viktig for mange norske kunder. Her går ryktene på at bilen blir tilbudt med det, og at maksimal hengervekt blir på 750 kilo. Det bør holde til manges behov.

Batteripakken skal kunne lades opp til 80 prosent på under tre kvarter. Effekten skal være på "minst 100 kW. Jaguar har også jobbet mye med oppvarming og kjøling av batteriene. I dette klimaet slik at de ikke tappes for mye. selv om det er veldig kaldt ute. Mye av dette gjør de selv, det er altså ikke bare snakk om å kjøpe inn hyllevare fra andre. Et tegn på at de legger mye ressurser i utviklingen.

Dette er den beste elbilen i kulda

I-Pace er lavere enn de fleste sammenlignbare SUV-er, designet har flere sporty elementer.
I-Pace er lavere enn de fleste sammenlignbare SUV-er, designet har flere sporty elementer.

Debuterer i mars

Etter noen timer ute på isen, er det over. Skal vi forsøke oss på en konklusjon, må det være at dette lover bra. Jaguar har lagt ned store ressurser når de skal lage sin første testbil. Vi får møte flere av dem som jobber med innspurten på bilen. Det som går igjen, er at I-Pace ikke bare skal være enda en elbil. Nei, den skal komme med noe helt nytt i denne klassen, og virkelig sette standarden.

Den naturlige konkurrenten i starten er Tesla Model X, før Audi kommer med sine elektriske SUV helt på slutten av 2018. I forhold til Model X, er I-Pace en langt smekrere bil. Det går igjen i fysisk størrelse, men også kjørefølelse. Slik sett er de i praksis ikke direkte konkurrenter. Audien ligner nok mer – og går vi to år fram i tid, vil I-Pace ha en rekke nye konkurrenter.

Jaguar skal fortsette å teste og utprøve på det islagte vannet utenfor Arjeplog. Så skal I-Pace være klar for premiere på den store bilutstillingen i Geneve i mars, før produksjonen starter på fabrikken i Østerrike.

Og til dere som har bestilt allerede – det er neppe noen grunn til å angre!

LES MER: Du skal lete lenge etter en tøffere SUV

Tøff hekk med mange detaljer, under kamuflasjen.
Tøff hekk med mange detaljer, under kamuflasjen.

Se video: Her er I-Pace på snikvisitt i Norge