Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Aldri solgt i Norge, men det finnes likevel noen.

Mye Subaru og litt Saab: Resultatet heter 9-2X og ble produsert i et høyst begrenset antall. Nå er denne bilen til salgs i Norge. Faksimile fra www.finn.no.
Mye Subaru og litt Saab: Resultatet heter 9-2X og ble produsert i et høyst begrenset antall. Nå er denne bilen til salgs i Norge. Faksimile fra www.finn.no.

Åtte år har gått siden Saab endte i konkurs. Da var det en god stund siden de siste bilene hadde rullet av samlebåndet i den lille byen Trollhättan i Sverige.

Nå begynner enkelte Saab-modeller å bli sjeldne i bruktmarkedet. Og innimellom dukker det opp virkelige sjeldenheter, som bilen Toni fra Måndalen i Romsdal nå selger.

Han har nemlig en Saab 9-2X. Ikke hørt om den? Det er i så fall ikke så merkelig.

Kort fortalt er dette en Subaru Impreza, med litt Saab-faktor. Kun 10.346 eksemplarer ble produsert, som 2005- og 2006-modeller. 9-2X var beregnet for det amerikanske markedet og ble aldri tatt inn til Norge som nybil.

Etter det Broom erfarer finnes det noen få eksemplarer her til lands. Ett av dem eier altså Toni og den har han nå lagt ut på Finn.

Neppe jubel i Trolllhättan...

General Motors (GM) som den gangen eide Saab, hadde lenge sulteforet svenskene med kapital til å utvikle nye biler. Resultatet var at Saab bare hadde to modeller. Det ga lite salg og dårlig med inntekter. Det ble en ond sirkel, som til slutt skulle ta livet av Saab som bilprodusent.

Men før det skjedde, forsøkte de seg altså med biler som 9-2X. GM hadde på den tiden et samarbeid med Subaru. Tanken var at Saab-logoer og litt tilpasning av bilen skulle gjøre susen. Det var neppe jubel å spore i Trollhättan over dette prosjektet, men stoppet ikke GM.

SUV fra Saab? Joda, det fantes også, se bare her:

Høy Saab-faktor i fronten på 9-2X.
Høy Saab-faktor i fronten på 9-2X.

Saab-ifisert

Tonis eksemplar er en 2005-modell. Dette skriver han i annonsen:

– Denne sjeldne bilen er ikke hjemmelaget, det er en Saab laget på fabrikken hos Subaru. Den er mekanisk identisk med Subaru WRX fra 2005, foruten Saab sitt flotte preg på det estetiske og andre små oppgraderinger de mente var nødvendig.

Blant det Saab fikk gjort, var blant annet bedre støydemping og noe modifisering av understellet. Dørpaneler og seter kommer også fra Saab, sistnevnte var i sin tid kjent for å være svært gode.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Dørpaneler og seter er fra Saab. Dashbordet er helt klart ikke det!
Dørpaneler og seter er fra Saab. Dashbordet er helt klart ikke det!

Mye er gjort

Dette eksemplaret har en 2-liters boxermotor med turbo og 227 hestekrefter, og firehjulstrekk.

Det betyr ytelser som virkelig innbyr til kjøreglede, samtidig som den er en super vinterbil.

Tonis bil har rullet 170.000 kilometer. Han ramser opp en god liste av ting som er gjort med den i det siste, blant annet ny registerreim.

Les vår test av nye Subaru Impreza her:

Fra siden er det ikke vanskelig å se at dette egentlig er en Subaru Impreza.
Fra siden er det ikke vanskelig å se at dette egentlig er en Subaru Impreza.

Kurant å få tak i deler

Prisforlangende er 140.000 kroner, som "kan diskuteres ved hurtig avgjørelse".

Å prissette en så sjelden bil som dette er naturligvis ikke enkelt, her er nok mye av poenget å finne en entusiast som vet hva dette er og har lyst på en bil som virkelig skiller seg ut i trafikken.

Selv om bilen altså er svært sjelden, bør det være kurant å få deler til den. Det meste er altså identisk med Subaru Impreza, slik sett bør et Subaru-verksted kunne hjelpe når det trengs reparasjoner eller service.

Her kunne du kjøpe splitter ny Saab, syv år etter konkursen

Se video: Her lever Saab videre, etter konkursen