Nå kan du sikre deg en helt spesiell Opel Commodore. På kjøpet også morsom eier-historikk. Foto: Eidfjord Autosalg AS
Nå kan du sikre deg en helt spesiell Opel Commodore. På kjøpet også morsom eier-historikk. Foto: Eidfjord Autosalg AS

Her snakker vi sjelden mulighet på bruktmarkedet

Historikken er også ganske spesiell.

Skru klokken tilbake noen tiår – og Opel var virkelig et merke man vurderte når man skulle ha en luksusbil.

Admiral, Diplomat og Kaptein er modellbetegnelser det virkelig er sus over i så måte. Den mest alminnelige luksusbilen fra Opel var nok likevel Commodore.

Den dukket opp i første gang i 1967 og bygde på samme lest som Rekord fra samme tid. Men i Commodore fikk man mer av alt. Både motor med seks sylindere, luksusutstyr, krom-utsmykning, grill, ekstralykter og vinyltak, for å nevne noe.

Dette er klassiske Opel-linjer, men det finnes ikke mange slike Commodore igjen. Foto: Eidfjord Autosalg AS
Dette er klassiske Opel-linjer, men det finnes ikke mange slike Commodore igjen. Foto: Eidfjord Autosalg AS

Kjent familie som eier

Dette var tiden før merker som Audi og BMW for alvor hadde tatt steget opp i premium-segmentet. Konkurrentene var mer biler som Ford 20M, Volvo 164 og kanskje Mercedes også.

For mange kjøpere som vurderte disse ulike modellene falt valget ofte på nettopp en Commodore.

En av dem som valgte en Commodore, attpåtil fra det aller første produksjonsåret, var barnebarnet til den berømte Alfred Nobel. Den svenske ingeniøren, kjemikeren, oppfinneren og filantropen.

Les også: Nei – denne bilen er nok ikke det du tror

Slik ser Commodoren ut innvendig, vesentlig mer påkostet enn en Opel Rekord. Foto: Eidfjord Autosalg AS
Slik ser Commodoren ut innvendig, vesentlig mer påkostet enn en Opel Rekord. Foto: Eidfjord Autosalg AS

Fin og har gått lite

Per Axel Nobel var arkitekt og hadde sansen for design og linjer. Hans bilvalg ble altså Opel Commodore og den bilen du ser på disse bildene. Nå er den til salgs.

Se hele annonsen og alle bildene av bilen her:

Prisen er satt til 249.000 kroner. Bilen ser unektelig svært fin, komplett og velholdt ut på bildene. Den har blitt omlakkert en gang for rundt 30 år siden, men er ellers stort sett urørt og original. Ikke har den gått svært langt heller. Kun 124.500 kilometer har blitt klokket inn på telleverket i løpet 55 år.

Motoren i denne er en 2,5-liters rekkesekser på anstendige 115 hestekrefter. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut i dag, men husk at en VW 1200 hadde 34 hestekrefter og en Volvo Amazon 75 hestekrefter. Dette var dette gromt den gangen.

Les også: Får ikke solgt bil-klassikeren – ikke en gang til halv pris

Motoren er en 2,5-liter rekkesekser på 115 hestekrefter. Foto: Eidfjord Autosalg AS
Motoren er en 2,5-liter rekkesekser på 115 hestekrefter. Foto: Eidfjord Autosalg AS

Eid av entusiast

Dette er en firedørsbil, men Commodore kunne også leveres som en todørs coupe.

– Bilen ble opprinnelig solgt ny i Sverige der Nobel-familien bodde. Det forteller Bjørn Midtbø, som driver Eidfjord Autosalg AS. Det her han gjort i snart 25 år.

– De siste ti årene har Commodoren vært eid av en svært bilinteressert familie her i nærheten. Vi fikk den i innbytte på en fin og spesiell VW Beetle cabriolet vi hadde. Mannen der i huset hadde hatt nettopp en Commodore i ungdommen. Skiltnummeret på denne bilen er det samme som han hadde på sin, i hine hårde dager.

Les også: Fikk klassikeren som betaling for en jobb – så ble den stående

Opel Commodore fikk man både som firedørs sedan og todørs coupe. Foto: Eidfjord Autosalg AS
Opel Commodore fikk man både som firedørs sedan og todørs coupe. Foto: Eidfjord Autosalg AS

Taper neppe penger

– Det har vært stor interesse på bilen, men den er ikke solgt enda. Jeg tipper kjøperen kanskje blir en kar i 50, eller 60 årene og som sikkert har et litt nostalgisk forhold til modellen.

– Jeg håper uansett at bilen, som leveres med full dokumentasjon, får et godt bil-liv videre hos noen som forstår hva dette er og kan ta godt vare på den videre. Dette må være en av de fineste i hele Europa, tror Midtbø.

Han innrømmer at det er litt vanskelig å prissette denne spesielle bilen, og er åpen for fornuftige bud. Trolig er dette en god investering også. Den faller neppe i verdi i tiden framover.

Les også: Denne bruktbilen er så sjelden at entusiastene knapt har hørt om den

Video: Her kjører vi et råskinn fra Opel, nemlig Lotus Omega