Her snakker vi komfort i særklasse

Citröen med helt nytt flaggskip. Les testen:

TOPPMODELL: Dette er et Citroën sitt nye flaggskip C5 X. En bil som er svært vanskelig å plassere i en bås – men som har fantastisk komfort i forhold til prisen.
TOPPMODELL: Dette er et Citroën sitt nye flaggskip C5 X. En bil som er svært vanskelig å plassere i en bås – men som har fantastisk komfort i forhold til prisen.

Citroën har hentet fram et flunkende nytt flaggskip fra ermet. Nykommeren heter C5 X. En litt høyreist combicoupe. Eller skal vi si stasjonsvogn på stylter? Crossover?

Ja, du får nesten bestemme selv. For denne bilen er virkelig ikke lett å sette i en bås.

Den har for eksempel 19,4 centimeters bakkeklaring og litt offroad-styling. Men du får den ikke med firehjulsdrift.

Kort sagt: Denne bilen er litt typisk "Citroën-sær".

En ting gjør den imidlertid bedre enn noen andre i denne prisklassen ...

Attraktiv pris

Med en startpris på 459.000 kroner er det ingen tvil om at målet er å prise den aggressivt.

Citroën C5 X

Pluss:

  • Strålende komfort

Minus:

  • Får det ekstra tøft fra nyttår

Pris fra: 459.900 kroner

Pris testbil: 499.900 kroner

I Norge er det nok toppmodellen som gjelder. Da får du en "ferdigspekket bil" til 499.000 kroner. Med tanke på utstyrspakken følger med her, er nok dette en enda mer attraktiv pris enn innstegsmodellen.

Citroën C5 X: Skal føles som et "flyvende teppe"

Kjøreinntrykk:

Du merker allerede før du har kjørt 100 meter, at dette er en bil med fokus på komfort. C5 X bare oser av det. Myk og duvende over ujevnheter – og stillheten er bemerkelsesverdig.

Citroën har lagt mye ressurser i lyddemping – blant annet i laminerte vinduer rund baut. Først når du kjører på våt asfalt i ganske høy fart på motorveien merker du en del hjulstøy. Men totalt sett er dette en herlig bil å dra på langtur med.

Noe av forklaringen er Citroëns berømte dempersystem – som er adaptivt. I denne prisklassen finner du ikke noe som kan måle seg. Enkelt og greit. Her justeres oppsettet både etter forholdene og hvilket kjøreprogram du velger.

God bakkeklaring og lang fjæringsvei, kombinert med solid dekkprofil på 19" hjul, hjelper også. Det er ikke 20" eller 21" felger her, nei.

SPESIELL: Citroën C5 X er ikke lett å plassere i en bås. Her er det mange biltyper blandet sammen ...
SPESIELL: Citroën C5 X er ikke lett å plassere i en bås. Her er det mange biltyper blandet sammen ...

For sportslig er den ikke. Ikke på noe nivå. Heller ikke om du velger kjøreprogrammet som heter Sport. Det eneste du merker da, er at giringen blir noe kjappere og gassresponsen mer følsom. Men hverken understellet, girkassen eller hybridsystemet innbyr til aktiv kjøring.

0-100 km/t er ikke noe som gir adrenalin-kick - men går unna på 7,9 sekunder. Det duger fint for en familiebil.

Rekkevidden på strøm er oppgitt til 55 kilometer. Det er ikke lenger noe man blir imponert av. Her er det nå flere som nærmer seg 100 kilometer – og noen går også over det.

I testperioden er det høstvær – mye regn og temperaturer rundt fem til ti plussgrader. Da klarer vi 35-40 kilometer. Basert på det, skal 55 kilometer være innenfor rekkevidde på sommeren.

Forbruket for øvrig er selvsagt helt avhengig av hvor langt du kjører. Men for en del vil rekkevidden gjøre det mulig å kjøre bare på strøm mesteparten av tiden.

Citroën CX: Dette var litt av en sensasjon

SMART: Knapper på siden av passasjersetet foran – som lar de som sitter i baksetet justere vinkelen på ryggen, eller skyve hele forsetet fram/tilbake.
SMART: Knapper på siden av passasjersetet foran – som lar de som sitter i baksetet justere vinkelen på ryggen, eller skyve hele forsetet fram/tilbake.

Plass og praktiske løsninger:

Hva får du med deg?

C5 X er en slags blanding av kombicoupe og stasjonsvogn – med D-stolpen sterkt fremoverlent. Dermed blir ikke bagasjerommet fullt så romslig som det kunne blitt. 485 liter er tallenes tale. Det er lett å utnytte og vil kunne løse hverdagskabalen for de fleste. Men det er lite rom for å stable i høyde. En aldri så liten skiluke får du med – men den er altså veldig liten.

Vi tar med at C5 X med fossilmotor og uten batteripakken som er i testbilen, har 60 liter større bagasjerom. Men det er jo ikke en modell som er interessant for det norske markedet, slik det er blitt nå.

Ryggen på baksetene er todelt – 60/40 – i stedet for tredelt (40/20/40).

På taket kan du ha opptil 85 kilo – og hengerfeste lar deg trekke opptil 1.350 kilo. Det siste er ikke mer enn det bør være.

For øvrig er det bra med oppbevaringsplasser og koppholdere.

BAKSETET: Her er det god plass og overraskende bra takhøyde. Men C-stolpen stjeler en del av utsynet til siden – og glasstaket går ikke hele veien bak.
BAKSETET: Her er det god plass og overraskende bra takhøyde. Men C-stolpen stjeler en del av utsynet til siden – og glasstaket går ikke hele veien bak.

Livet i baksetet

De som sitter på andre seterad har veldig lite å klage på. Setene er myke og komfortable. Dessuten er det romslig. Man skulle kanskje tro at takhøyden er lav, men det går helt fint. Selv om utsynet ikke er like bra som i en tradisjonell stasjonsvogn.

Midtarmlenet har to koppholdere, det er USB-C-ladepunkt og egne dyser til klimaanlegget. Men ikke eget kontrollpanel til å justere temperaturen.

NYTT: Dette er siste generasjon av infotainmentsystemer fra Citroën. Det er bedre enn forgjengeren - og har blant annet en fin og ryddig menyvisning.
NYTT: Dette er siste generasjon av infotainmentsystemer fra Citroën. Det er bedre enn forgjengeren - og har blant annet en fin og ryddig menyvisning.

Bak rattet

Førerposisjonen er god. Setene er akkurat slik du forventer av en toppmodell fra Citroën: Deilige og myke. Her kan du legge ut på langtur og bare nyte det fra start til mål. Det er ikke sportsseter med massevis av justeringsmuligheter. Men Citroën vet hva de driver med. Mye sidestøtte trenger du ikke – for denne bilen innbyr ikke til sportslig kjøring.

Toppmodellen har forøvrig varme, kjøling og massasje i setene foran. Deilig!

Rattet kan justeres mye både i høyden og lengden, og hjelper deg å finne en god sittestilling.

En fin og høy midtkonsoll er forøvrig med på å gi storbilfølelse. Her er det også koppholdere, oppbevaringsrom og flere ladepunkter.

Det nye infotainmentsystemet er bedre enn det forrige. Større skjerm, bra grafikk, fine visninger av flere menyer samtidig og bra respons når du trykker.

Men fortsatt er det ikke helt på nivå med de beste i klassen. For eksempel er menysystemet mindre brukervennlig og vi savner en lett måte å finne fram kjørecomputeren på.

En smart hurtigfunksjon som er med videre fra forrige generasjon er at du får opp hovedmenyen ved å trykke på skjermen med tre fingre samtidig.

Citroën skal også ha skryt for at det er fysiske knapper/hjul til klimaanlegg og volum.

IKKE DIGITALT: Fysiske knapper til klimaanlegget, varme i setene og til volumet (ikke med på bildet) liker vi.
IKKE DIGITALT: Fysiske knapper til klimaanlegget, varme i setene og til volumet (ikke med på bildet) liker vi.

Her dro Citroën virkelig på!

Design: Utenpå og inni

Noe av det som gjør C5 X såpass interessant, er det spesielle designet. Den skiller seg ut – og linjene bryter med mye av det vi er vant med på andre biler. Den ser egentlig sporty ut – men akkurat det er ganske misvisende.

At designet er elegant – og vekker oppsikt – er det ingen tvil om. De store hovedlysene plassert under LED-kjørelysene, og kromlister som strekker seg over hele bredden på bilen foran, er del av designsignaturen vi er blitt vant med fra Citroën.

Det positive inntrykket underbygges når du kommer inn i bilen. Her er det skikkelig premiumfølelse – litt som å gå inn på et moderne og dyrt hotell. Testbilen har stilige lister med struktur og som ser dyre ut, skinnet er mykt og det er kontrastsømmer som har samme design som Citroën-logoen.

Dette er en bil som absolutt er verdig flaggskip-klistremerket.

MODERNE: Interiøret byr på høy kvalitetsfølelse og ser ryddig og moderne ut.
MODERNE: Interiøret byr på høy kvalitetsfølelse og ser ryddig og moderne ut.

Tech-faktor

Vi har allerede nevnt det nye og avanserte aktive dempersystemet og siste generasjonen av infotainmentsystem. Navigasjonen i sistnevnte gir blant annet informasjon om prisene på drivstoff, ledige parkeringsplasser og hvordan trafikkbildet er akkurat nå.

Både AppleCarplay og Android Auto er tilgjengelig.

Et utvidet head up display er på plass, og fungerer utmerket – og du får det man forventer av assistanse-systemer.

HEAD UP DISPLAY: Nå får du både navigasjon, fartsgrensevisning, speedometer og multimediainformasjon opp i frontruta.
HEAD UP DISPLAY: Nå får du både navigasjon, fartsgrensevisning, speedometer og multimediainformasjon opp i frontruta.

Konklusjon:

Det denne bilen mangler er jo egentlig åpenbart: En elektrisk motor til, i stedet for bensinmotoren, og en større batteripakke. Kanskje også firehjulsdrift.

Med det på plass, ville denne bilen solgt i bøtter og spann.

Men sånn er ikke verden. C5 X blir dermed ingen storselger. Men kanskje kan avgiftene på elbilene gi de ladbare hybridene et litt forlenget liv?

Noen setter uansett ekstra høy pris på komfort, liker fleksibiliteten av å kunne kjøre langt uten ladeangst – og vil ha noe annet enn "alle" andre. For deg er denne bilen et ypperlig valg!

Stor elbil? Da skal du ta en titt på denne!

Bilen for deg hvis:

Hvis du vil skyhøy komfort og mye utstyr for pengene

Ikke bilen for deg hvis:

Du setter pris på å kjøre aktivt og trenger firehjulsdrift

Han føler seg lurt etter elbil-kjøp

LEKKER: Det er mange designdetaljer å legge merke til på C5 X. Den vekker oppmerksomhet i trafikkbildet.
LEKKER: Det er mange designdetaljer å legge merke til på C5 X. Den vekker oppmerksomhet i trafikkbildet.

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.000 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Enn så lenge er det ingen vurderinger av den nye og ferske toppmodellen til Citroën.

Citroën C5 X

Motor og ytelser:

Motor: Elektrisk + bensinmotor

Effekt: 225 hk / 360 Nm

0-100 km/t: 7,9 sek.

Toppfart: 233 km/t

Forbruk (WLTP): 0,13 l/mil

Batteri/lading:

Batteripakke: 12,4 kWt

Rekkevidde: 55 km (WLTP)

Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 480 x 206 x 148 cm

Bagasjerom: 485 / 1.580 liter

Vekt: 1.722 kg

Tilhengervekt: 1.350 kg

Taklast: 85 kg

Pris:

Startpris: 459.900 kroner

Pris testbil: 499.900 kroner

Video: Her er Citroëns nye elbil:

Her møter vi en viktig bil for Citroën