Her kunne du ha påskebagasje både foran og bak

Kjøreegenskapene var et tema med sterke variasjoner i Skoda 120 LS.

UTSTYR: Skoda 120 kom også i en GLS- versjon som var ekstra påkostet. Foto: Skoda
UTSTYR: Skoda 120 kom også i en GLS- versjon som var ekstra påkostet. Foto: Skoda

Dagens bilreklamer handler mest om batterikapasitet, rekkevidde og lading. Med andre ord elbil. I tillegg er det sterkt fokus på sikkerhet – og det er mye fokus på konkret informasjon. Forsiktigheten med superlativer er veldig synlig.

Det var annerledes før. Om vi går tilbake til 1960- og 1970-tallet, var tonen en helt annen, og mye løsere i snippen. Broom har sett litt på hva som preget bilreklame den gangen, og kan slå fast at forskjellen på bilreklame da og nå er enorm.

Hvordan så bilannonser ut for eksempelvis 45 år siden? For å få svar på dette, bladde vi tilbake i en spesialutgave av Alle Menn fra 1978 – og kom over en helsides annonse for Skoda 120 LS. Her er det ikke mye dagens bilkjøpere vil kjenne seg igjen i!

Startet bra i Norge - så kom en lang nedtur

Lave priser

Allerede i utgangspunktet må vi slå fast at Skoda i 1978 og Skoda i dag er to vidt forskjellige saker. Den gangen var dette et bilmerke produsert i Tsjekkoslovakia, som lå bak det såkalte «Jernteppet» og var en del av Warszawa-pakten – Sovjetunionen og Øst-Europas svar på NATO.

Biler som ble produsert i denne delen av Europa bar ofte preg av dårlig kvalitet, gammeldags teknologi og til dels tvilsomme kjøreegenskaper – men lave priser.

INSTRUMENTER: Instrumentbordet var en av de mer imponerende detaljene ved bilen. Foto: Brosjyre
INSTRUMENTER: Instrumentbordet var en av de mer imponerende detaljene ved bilen. Foto: Brosjyre

Primitiv

Om kjøreegenskapene til den hekkmotoriserte Skodaen kan det sies mye, for eksempel om de overraskelsene man kunne få i en sving, dersom man var litt for hard på labben inn i svingen. Underholdningsverdien var til tider høy, og det samme kan sies om risikoen for å dra av!

Dagens Skoda produseres fortsatt i det som nå er Tsjekkia, men er topp moderne og teknisk avanserte biler som holder en kvalitet alle kan leve med. Slik har det vært siden Skoda ble en del av Volkswagen-konsernet.

Dette antyder at den Skoda 120 LS som ble annonsert i Alle Menn i 1978 var en ganske enkel og primitiv bil til forholdsvis rimelig pris.

Skoda 1000 MB: Den la grunnlaget for en stor suksess

Bagasje foran og bak

Importøren var også bevisst sitt utgangspunkt i annonsen: «Gå ned i pris til en større bil», var tittelen, og i teksten ble det lovet «en stor bil til småbilpris». Samtidig kom det et lite hint om kvalitet og verdi for pengene: «Et lite øyeblikk bare før du leser videre om den nye Skoda. Er det et statussymbol du er ute etter, finnes det bedre alternativer på markedet. Dertil er prisen alt for lav.»

Ærlighet er en dyd!

Et viktig argument for bilen var plassforholdene. Hør bare her: «Den nye Skoda 120 LS kan du fylle opp med bagasje både foran og bak. 280 liter i fronten og 120 liter bak baksetet, det siste ypperlig egnet for håndbagasje. Bagasjen foran er ekstra lett å plassere, fordi vi har hengslet koffertlokket sideveis. Det betyr at du kan lesse både forfra og fra siden.

FAMILIEBIL: Skoda 120 LS var en liten familiebil - og uten tvil mye for pengene. Foto: Brosjyre
FAMILIEBIL: Skoda 120 LS var en liten familiebil - og uten tvil mye for pengene. Foto: Brosjyre

Nedfellbart baksete

Importøren, Skoda Bil i Drammen, beskrev videre bilen slik: «Utgangspunktet er en bruksgjenstand, med plass, kraftressurser og slitestyrke. Med plass til fem voksne (hvor mange femsetere i denne prisklassen har egentlig det?).

Er vi fortsatt på bølgelengde, vil du ha glede av å lese videre,» blir det fastslått. Leseren får deretter vite at turteller er standard utstyr, og «er med på å forlenge motorens levetid.»

At «det polstrede dashbordet har et særdeles velutstyrt instrumentpanel for denne prisklassen,» kan jeg ellers underskrive på – det var en av de detaljene som faktisk overrasket litt positivt da jeg selv prøvekjørte bilen det året. Andre detaljer jeg la merke til, var de store speilene og det nedfellbare delte baksetet.

Husker du dette bilmerket?

Sikkerhet?

«Setene i Skoda 120 LS,» skrev importøren, «er tilpasset slik at personer i nær sagt alle størrelser og fasonger kan sitte godt. Setene har riktig og bekvem polstring som former seg etter kroppen.» Den beskrivelsen er det ikke like lett å skrive under på – setene var absolutt ikke noe høydepunkt, og formet seg i alle fall ikke spesielt godt etter min kropp...

Økonomi ble det utdelt lovnader om i annonsen, «44,2 mil på en 38 liters tank. Det kaller vi skikkelig driftsøkonomi.»

Temaet sikkerhet var på slutten av 1970-tallet stadig sterkere i fokus. For Skoda 120 LS nøyde man seg med å opplyse at «Om uhellet er ute, er det trygt å vite at maksimal sikkerhet er innebygget i karosserikonstruksjonen med støtabsorberende front, hekk og rattstamme.»

Utover det, var eneste referanse til sikkerhet i annonsen at bilen hadde «rullebelter foran, store vindusflater og nakkestøtter som standard utstyr.»

RYDDIG: Presentasjonen av Skoda 120 LS på helsides annonsen i Alle Menn ga et ryddig og leservennlig inntrykk. Foto: Annonse faksimile
RYDDIG: Presentasjonen av Skoda 120 LS på helsides annonsen i Alle Menn ga et ryddig og leservennlig inntrykk. Foto: Annonse faksimile

4-trinns girkasse

Likevel er det jeg kanskje legger aller mest merke til med denne annonsen at den er så og si kjemisk fri for konkrete tekniske opplysninger. Her står ikke et ord om hvor stor eller sterk motoren er, heller ikke bilens ytre mål. Det eneste som finnes av tall, er størrelsen på bagasjerom foran og bak, foruten rekkevidden.

Her må vi derfor hjelpe til litt. For det første hadde Skoda 120-serien motoren bak- og bakhjulsdrift, og ble produsert i perioden 1976 – 1990 med bensinmotorer på 1,05 eller 1,2 liter. Motoren i 120 LS hadde 58 hk med 90 Nm som største dreiemoment, noe importøren for øvrig skrøt kraftig av i forskjellige andre fora. Kraften ble sendt til bakhjulene via en 4-trinns manuell girkasse.

Startet med konkurstrussel - nå er de berømte ringene 90 år

Fortsatt hekkmotor

Skoda 120 LS var 4,16 m lang og 1,61 m bred, mens høyden var 1,40 m. Akselavstanden var 2,40 m. Egenvekten var 885 kilo, og dekkdimensjonen var 165 R13. Bilen hadde toppfart 139 km/t, og akselererte fra 0 til 100 km/t på 19 sekunder – ikke noen rakett, akkurat...

Opprinnelig var bilen planlagt med frontmotor og forhjulsdrift, men på 1970-tallet var det lite noen av landene i østblokken kunne bestemme selv. Dette gjaldt i høy grad også bilproduksjon, og da Skoda søkte om lisens for å produsere sin nye og mer moderne prototype, var svaret fra Leonid Bresjnev (som for øvrig var fra Ukraina opprinnelig) tvert nei.

Om noen lurer på hvorfor, så var svaret enkelt: Med frontmotor og forhjulsdrift ville Skoda bli en langt mer moderne bil enn noe som ble produsert i Sovjetunionen. Dermed ble det altså fortsatt gammelmodig oppskrift for tsjekkerne...

Testet en av Norges billigste - det endte med slakt

Video: Dette var VW Passat i 1973