Tesla Model S Plaid:

Her kjører vi verdens raskeste bil – i Norge

– Nesten rart det er lov med vanlig førerkort. Se video:

Jeg tror nesten ikke det jeg opplever. Hvert eneste tramp på gasspedalen presser kroppen hardt tilbake i setet.

Jeg blir nesten filleristet i det 1.020 (!) elektriske hestekrefter skyter bilen av gårde – som en rakett. Som en Falcon 9 fra SpaceX!

Dekkene er myke, som vinterdekk må være. Nå jobber de hardt. Men det er imponerende hvordan de angriper og klorer seg fast til asfalten.

Tesla har gjort det igjen.

Se video fra vår første test av Model S Plaid øverst i saken.

ANONYM: Hvem skulle tro dette er verdens raskeste (masseproduserte) bil? Under det hvite skallet bor det over 1.000 hestekrefter. Foto: Mats Brustad
ANONYM: Hvem skulle tro dette er verdens raskeste (masseproduserte) bil? Under det hvite skallet bor det over 1.000 hestekrefter. Foto: Mats Brustad

Verdens raskeste bil

Er du ikke veldig Tesla-interessert, snur du deg antageligvis ikke etter bilen i det hele tatt. Ved første øyekast ser det ut som en helt vanlig Model S.

Men så feil kan man ta. Den «uskyldige» hvite familiebilen er per dags dato VERDENS raskeste masseproduserte bil. Det hevder i alle fall produsenten selv.

Tre råsterke elmotorer serverer til sammen 1.020 hestekrefter. Toppfarten er 322 (!) km/t og 0-100 km/t blåses unna på utrolige 2,1 sekunder. Og det i en stor og romslig bil – med god komfort, bra rekkevidde og plass til fem.

Model S Plaid kjører ikke bare fra modeller fra både Lamborghini og Ferrari. Den knuser dem – i den klassiske 0-100-øvelsen.

Til og med Bugatti Chiron, en bil til rundt 40 millioner kroner, sliter med å holde følge med Teslaen fra 0-100 km/t. Det sier egentlig alt om hvor ekstrem denne bilen er.

Nå har Tesla satt en vanvittig fartsrekord

TØFT, MEN...: Det nye rattet ser tøft ut, men å styre blant annet blinklys, vindusvisker og horn fra noen små touch-soner på rattet synes vi ikke er spesielt brukervennlig.
TØFT, MEN...: Det nye rattet ser tøft ut, men å styre blant annet blinklys, vindusvisker og horn fra noen små touch-soner på rattet synes vi ikke er spesielt brukervennlig.

Formel 1-ratt

Visuelt er det ikke mange nyheter å se på utsiden. Bilen har fått en ny og mer aggressiv frontfanger, samt nytt felgdesign.

Bak vil den observante legge merke til en ny karbonspoiler, diffusor og en Plaid-logo. Sistnevnte er nok den raskeste måten å avsløre at verdens raskeste bil kjører foran deg, og ikke en av de mange tusen «vanlige» Model S.

Tar du turen inn bak rattet derimot, har det skjedd store ting. Interiøret er flunkende nytt og det er spesielt rattet som stjeler mye av oppmerksomheten.

Lenge var det et spørsmål om det Formel 1-inspirerte rattet «Yoke» i det hele tatt ville bli godkjent. Det ble det.

Få med deg hvordan det nye rattet fungerer og ikke minst hvordan 1.020 hestekrefter oppleves i vår første test her:

Til fjells med Tesla – slik er det å bo i flaggskipet

PS: Broom kommer tilbake med flere inntrykk av nye Model S Plaid.

Tesla Model S Plaid

  • Motor: 3x elektrisk
  • Effekt: 1.020 hk
  • 0-100 km/t: 2,1 sekunder
  • Toppfart: 322 km/t (282 km/t uten betalt oppdatering)
  • Rekkevidde: Inntil 600 kilometer
  • Ladehastighet: Opptil 250 kW
  • Hengerfeste: JA
  • Nyttelast: 352 kg
  • Pris fra: 1.196.990 kr
  • Pris testbil: 1.307.802 kr
  • Leveringstid: Desember 2022 – februar 2023

UTSTYRSLISTE TESTBIL:

  • Tri-motor firehjulsdrift (standard)
  • Premium interiøroppgradering i svart og hvitt (ekstra)
  • Premium lydsystem (standard)
  • Varme i alle seter og ratt (standard)
  • Glasstak med UV og infrarød beskyttelse (standard)
  • Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
  • Mulighet for tilhengerfeste som kan trekke opptil 1600 kg (ekstra)
  • Sommerhjul: 21’’ Arachnid-felger (ekstra)
  • Vinterhjul: 19" Tempest-felger, piggfri (ekstra)
  • Pearl White Multi-Coat-lakk