NY FRONT: De nye lyktene og den nye fronten er det første man legger merke til på nye BMW X7, men de innvendige oppdateringene er vel så viktige.
NY FRONT: De nye lyktene og den nye fronten er det første man legger merke til på nye BMW X7, men de innvendige oppdateringene er vel så viktige.

Her kan du gjøre hyttenaboen grønn av misunnelse

PALM SPRINGS (Broom/TV 2): BMW fornyer gigant-SUV-en sin allerede.

Vi glir stille ned Frank Sinatra Drive, svinger til venstre i lyskrysset og peiser på nordover mens V8-eren under panseret murrer fornøyd. Blant digre SUV-er og enda større pickuper, virker ikke bilen jeg kjører så voldsomt stor.

Den hører liksom hjemme her i det sørlige California – nærmere bestemt Palm Springs. Sommerværet er varmt og godt. Det er høy, blå himmel. Landskapet er brunsvidd og goldt med fjell på alle kanter. Det føles litt som å være nede i et slags stort krater.

Bilen vi kjører er den oppgraderte utgaven av BMWs aller største SUV, X7. Vi er utstyrt med den grommest av dem alle. I alle fall så langt. En M60i-utgave. Det vil si 4,4-liters V8-motor med mildhybridteknologi, effekt på 530 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm. Med andre ord ganske heftig.

MEKTIG: Nye BMW X7 kjennes lettest igjen på de nye to-delt frontlyktene. Grillen er fortsatt mektig.
MEKTIG: Nye BMW X7 kjennes lettest igjen på de nye to-delt frontlyktene. Grillen er fortsatt mektig.

Oppgradert utgave

BMW X7 dukket opp første gang høsten 2019. Allerede nå får den en skikkelig makeover, som 2023-modell.

Det aller første man legger merke til er de todelte frontlyktene som gir bilen helt ny og mer moderne karakter. De smale, horisontale LED-lys-elementene er satt høyt oppe på fronten. De inneholder posisjonslys, kjørelys og blinklys. Under disse, innebygd i frontspoileren, finner vi LED Matrix nær- og fjernlys. Disse lysene kommer først til syne når de aktiveres

Det er likt det vi finner på den nye 7-serien og i7. De to er jo nært beslektet. BMW selv omtaler SUV-utgaven av de to som flaggskipet sitt. Noe kanskje ikke alle er helt enige i?

Også frontfangeren er ny. Det er forresten bakfangeren også. Det er langt til noen andre farger i paletten og en en del andre mindre eksteriør-detaljer.

Presentasjonen var egentlig over – da fikk vi se dette

NYTT: Den største nyheten finner vi innvendig, men helt nytt dashbord og infotainment-system.
NYTT: Den største nyheten finner vi innvendig, men helt nytt dashbord og infotainment-system.

Viktige endringer innvendig

Det er nok likevel innvendig vi finner de største endringene. Mange av elementene kjennes igjen fra den elektriske iX-serien, som er en stor suksess hjemme i Norge.

Da er det særlig dashbord og infotainmentsystem med den buede skjermen. Det betyr også en helt ny generasjon operativsystem og at nye digitale tjenester nå er tilgjengelige i X7.

Noe som blir viktigere og viktigere i biler. Ikke minst for oss akkurat nå, som kjører på helt ukjente veier, i annet kontinent. Vi kan allerede her og nå bekrefte at navigasjonssystemet fungerer aldeles utmerket, der vi suser rundt.

Derfor er det så dyrt å ha enkelte biler på verksted

SØSKEN: BMW X7 og nye 7-serie er BMWs nye flaggskip.
SØSKEN: BMW X7 og nye 7-serie er BMWs nye flaggskip.

Seks sylindere

Girspaken er i X7 og er nå den samme som i iX. Den skulpturelle lyslisten i dashbordet med egen grafikk er et annet nytt element i den oppgraderte modellen. Det oser av luksus hele veien.

Med midtsyklusoppdateringen har M50i blitt trukket tilbake for å gi plass til en ny M60i. Noe vi også vil se på de mindre X5 og X6 når de får sin facelift neste år.

Er du av de som mener BMW kler sekssylindrede motorer best, og som samtidig vil spare litt penger, finnes X7 også i 40d og 40i versjoner. Førstnevnte er en diesel på 352 hk, og den andre en bensinmotor på 380 hk – begge med solid dreiemoment, så de er neppe noen sinke i trafikken de heller.

Se så billig du kan få drømme-SUVen BMW X5 nå:

GOD PLASS: Det er ingenting å si på bakseteplassen om bord. Den er gedigen - som resten av bilen.
GOD PLASS: Det er ingenting å si på bakseteplassen om bord. Den er gedigen - som resten av bilen.

Romslig

X7 har tre skinnkledde seterader, som standard. Den andre raden har plass til tre passasjerer. Om ønskelig leveres to spesielt komfortable individuelle seter som ekstrautstyr. Da får du seks-seter.

I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er standard for alle seteradene.

Bagasjerommet tar unna 326 liter med alle syv setene i bruk. Dette økes til 722 liter om man legger ned de to bakerste setene. Det er med andre ord en svært romslig bil vi her har med å gjøre.

Setene ombord i X7 oppleves som hardere enn i i7. Det luftavfjærede understellet takler heller ikke små ujevnheter på samme gode måte. Den oppleves som litt mer stumpete. Noe som overrasker, og faktisk skuffer, litt i en bil av dette kaliberet. Noe av skylden må nok de grandiose hjulene med lavprofildekk ta. Dog uten at dette er noe stor problem.

Én ting er sikkert: Denne BMW-en vil ikke naboen overse

TOPPUTGAVE: Vi kjører en X7 M60i - som er topputgaven.
TOPPUTGAVE: Vi kjører en X7 M60i - som er topputgaven.

Voldsomt skyv

Ytelsene er det derimot lite å si på. Trår vi til for fullt ut av et lyskryss, setter bilen seg et par centimeter bak, og den formelig skyter fart i en kakafoni av lyd fra bensin-V8-eren. 0-100 km/t går unna på bare 4,7 sekunder. I den store og tunge bilen oppleves dette som voldsomt.

Men det går med litt bensin. Bensinforbruket oppgis av BMW til ca. 1,25 l/mil. Det er litt – men for de som har råd til å betale drøyt 2 millioner, som er startprisen for bilen, er det neppe noe problem heller. Dessuten er det mye moro for pengene. For dette er såpass moro, med både skyv og drag at, selv jeg som voksen og noenlunde fornuftig mann må prøve igjen og igjen og igjen.

Bilene har blitt bredere – det har ikke parkeringsplassene

DIGER: Dimensjonene på nye X7 er massive og designet BMW-typisk.
DIGER: Dimensjonene på nye X7 er massive og designet BMW-typisk.

X7 er så stor at det ikke er mulig å overse den. Dette er noe av det ypperste man får av luksus-SUV. I alle fall med tanke på kombinasjonen plass og ytelser. Nå er den i tillegg oppgradert og føles langt mer moderne enn utgående modell.

BMW X7 M60i:

Motor: 4,4-liter bensin V8, mildhybrid.

Effekt: 530 hk / 750 Nm

0-100 km/t: 4,7 sek

Toppfart: 250 km/t.

Oppgitt forbruk: 1,25 l/mil.

L-B-H: 518 – 200 og 183 cm.

Vekt: 2.675 kg.

Taklast: 100 kg

Tilhengervekt: 3.500 kg

Pris fra: 2.050.000 kr.

Ny X7 vil være en av de aller kuleste SUV-ene du kan parkere utenfor hytta i Hemsedal, Trysil eller Hafjell i vinter.

X7 solgte imponerende bra det første året i Norge. Det var snakk om et par hundre biler. Det er veldig bra i dette segmentet. Siden har det ligget på cirka. 10-15 biler årlig.

Med den nye og oppgraderte utgaven er det grunn til å anta at salget øker igjen. Bilen har fått et betydelig løft, både designmessig og ikke minst innvendig, med ny teknologi.

Les også: Vi har også kjørt nye BMW i7, les mer om det her:

Video: Her kan du få ser mer av nye BMW X7