Å slurve med vedlikehold og oppfølging av bilen kan fort koste mer enn det smaker. Foto: NAF.
Å slurve med vedlikehold og oppfølging av bilen kan fort koste mer enn det smaker. Foto: NAF.

Her kan du få angre på at du sparer penger

Heldigvis er det også en del du kan gjøre selv.

Det ligger an til å bli en dyr høst for de fleste av oss. Matprisene øker, strømprisen slår stadig nye rekorder, drivstoff er dyrt og renta går opp.

I en slik situasjon må mange prioritere hardt og kutte kostnader som ikke er nødvendige. Da kan det nok friste å for eksempel skyve service og vedlikehold av bilen foran seg. Men det er noe NAF advarer mot:

– Den vanskelige tiden vi nå lever i gjør at mange må spare penger, men å utsette vedlikeholdet av bilen er ikke noen god idé, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.

Kan bli trafikkfarlig

EU-kontroll, servicebehov, uforutsette feil og driftsstans er alle utgifter som er med på å øke et allerede høyt kostnadsnivå for landets bilister.

– Problemet er ikke at man forsøker å spare penger, men det som kanskje var en liten feil kan fort bli kostbar å reparere om man bare lar feilen utvikle seg. I mange tilfeller kan man også oppleve at bilen kan bli trafikkfarlig om man for eksempel unnlater å bytte ut slitte dekk, bremser eller kjører rundt uten lys som fungerer slik de skal, sier Svendsen.

Noen velger nok også å hoppe over et serviceintervall for å spare penger. Når de skal selge bilen, kan det bety at det blir en lavere innbyttepris , eller at man ikke får solgt bilen for det man ønsker. Og om man har en bil på leasing, vil det gi en betydelig påkost dersom man ikke har fulgt vedlikeholdsprogrammet.

Krasjet – men stusser over at airbagen ikke løste ut

God servicehistorikk er svært viktig når du skal selge bilen din. I de aller fleste tilfeller er dette også noe som påvirker prisen.
God servicehistorikk er svært viktig når du skal selge bilen din. I de aller fleste tilfeller er dette også noe som påvirker prisen.

Kan oppdage feil

Dropper du en service mens bilen fortsatt er i garantiperioden, mister du rettigheter her.

– De fleste som kjøper brukte biler sjekker servicehistorikk godt. Det er også NAF sin anbefaling at man skal være nøye med å sjekke dette før man kjøper bruktbil. Å droppe service kan fort bli veldig uheldig og kostbart den dagen man skal selge bilen, sier Svendsen, i en pressemelding.

Det er også slik at man på service i mange tilfeller oppdager feil som kan være dekket av bilens garanti. Det går man glipp av dersom man ikke følger serviceintervallene.

Ikke vanskelig: Slik skifter du olje selv

Å skifte olje er blant jobbene mange kan klare selv – da sparer man også en god slump penger.
Å skifte olje er blant jobbene mange kan klare selv – da sparer man også en god slump penger.

Mye du kan gjøre selv

– Et godt eksempel er rust. Kanskje er bilen akkurat innenfor garantien, og så unnlater man å ha den på en service der man hadde oppdaget rustdannelser. Kanskje er rusten også dekket av bilens rustgaranti. Da sitter man ikke bare med et gapende hull i servicehåndboken, men også med en bil med en kostbar rustskade som man ellers kunne fått reparert på garantien, rådgir Svendsen.

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen. Han er helt enig i at det er viktig å følge opp serviceintervaller og ta godt vare på bilen. Og så understreker han at det er en god del ting du kan gjøre selv.

– I sommer hadde vi en liten «gjør det selv-serie» her på Broom. Der tok vi for oss noe av det mange kan fikse. Det er faktisk ganske mye. Det er også flere ting du kan gjøre i forkant av servicer og som du ikke trenger å betale høy timepris på verkstedet for å få gjort. I sum kan dette spare deg for mye penger, samtidig som du også blir bedre kjent med bilen din. Det er hva jeg kaller win-win, sier Broom-Benny.

Skal egentlig ikke ha service nå – men bilen er ikke enig

Video: Ingen vits i å betale for verdens dyreste spylevæske