Volvo 343 var egentlig en ferdig utviklet DAF, og bilen hadde også DAFs velkjente remdrift.
Volvo 343 var egentlig en ferdig utviklet DAF, og bilen hadde også DAFs velkjente remdrift.

Her gikk mye på tverke for Volvo

Arven fra DAF var det delte meninger om.

Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i over 50 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.

Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gang handler det om 1978-modellen av Volvo 343 DL.

Volvo 343 var opprinnelig utviklet som en DAF, DAF 77, og var en del av arven fra den hollandske produsenten etter at Volvo overtok personbildelen av DAF i 1975.

Det var ikke mye til arv å skryte av, og jeg husker godt fra en lanseringsopplevelse i Gøteborg at svenskene umiddelbart hadde døpt «denne bastarden av en bil» til «Volvos tavla, Rembrandt».

Her bør det innskytes at den svenske betydningen av «tavla» kan være tabbe eller fadese, mens Rembrandt ble tilføyd kun på grunn av den første stavelsen – rem, som en direkte henvisning til den besynderlige remdriften som erstattet vanlig girkasse i DAF-bilene.

Drømmebil for mange - i 1964

Smått med akselerasjon

Ja, remdriften til DAF var virkelig noe for seg selv. Det var et system som var svært hørbart, for å si det forsiktig. Mer direkte sagt: Det støyet ille! Samtidig satt man tidvis med en påfallende følelse av sluring, akkompagnert av jagende turtall. Noe av det spesielle med remdriften, var ellers at bilen kunne gå like fort bakover som forover! Systemet hadde det treffende navnet Variomatic.

Akselerasjon var det ellers smått med. Fra null til hundre trengte bilen sine 15 sekunder, og toppfarten var 145 km/t. Med en egenvekt på moderate 980 kilo, var dette beskjedent nok, men her skal ikke remdriften ha all skyld – en 1,4 liters Renault-motor med 70 hk og et toppmoment på labre 108 Nm orket rett og slett ikke mer...

Slik så førerplassen ut i den nye Volvo 343 L Foto: Volvo
Slik så førerplassen ut i den nye Volvo 343 L Foto: Volvo

Han freste...

En ansatt hos meg hadde en slik bil, og det er grunn til å si at han langt fra var lykkelig over dette eierskapet. Bilen var en rullende samling av tekniske problemer og ufullkommenheter. Var det ikke det ene som gikk i stykker, så var det noe annet.

Spesielt husker jeg den gangen han hadde feilparkert dugelig nok til å bli tauet inn, hvoretter han da bilen skulle hentes (noe som jo krevde betydelige innhogg i kontantene), oppdaget at Viking-operatøren som sto for inntauingen åpenbart hadde bidratt til at døren på førersiden ikke kunne åpnes. I alle fall ikke utenfra.

Da han dundret inn på kontoret med nyhentet (og nyskadet) Volvo tidlig på kveldingen, var han så opphisset over det inntrufne at han knapt var nede på gulvet annet enn innimellom. Han bokstavelig talt freste...

Volvo 343 DL kunne by på brukbar bagasjeplass. Foto: Volvo
Volvo 343 DL kunne by på brukbar bagasjeplass. Foto: Volvo

– Bare kom, du!

Det første jeg hørte, var at «nå er jeg så forbanna, Frank, at jeg kunne knekke hasselnøtter med rumpeballene!» En slik øvelse ville jeg nødig bivåne, måtte jeg bemerke!

Da ringte telefonen. Om det var linje A, B, C eller D kan være det samme, men i den andre enden talte en ganske betuttet Viking-sjåfør. Han hadde, fortalte han, ringt til omtalte Volvo-eier for å tilby sin bistand med å bringe dørlåsen tilbake til operativ tilstand, men var herunder blitt møtt med så massiv utskjelling på både inn- og utpust at han – slik han sa det – rett og slett ikke våget å møte frem for å gjennomføre reparasjonen!

– Bare kom, du, sa jeg.

– Jeg skal sette meg på ham slik at du i alle fall er sikret arbeidsro!

Etter en kort liten medarbeidersamtale aksepterte bileieren «å bli sittende på plassen sin til Viking var ferdige.» Og slik ble det...

Volvo 343 GL fikk i 1980 følge av femørs-modellen Volvo 345 GL. Foto: Volvo
Volvo 343 GL fikk i 1980 følge av femørs-modellen Volvo 345 GL. Foto: Volvo

Raseriutbrudd

Hans jevnlige rapporter mens han hadde denne bilen, bekreftet all mulig tvil om at dette neppe var den mellomklassebilen som effektivt skulle tette et hull i markedet for Volvo. Det bekreftet også mange andre misfornøyde 343-eiere.

Hva var det så som var så dårlig med bilen? Den støyende remdriften er nevnt. Denne hadde også den siden at den krevde veldig mye plass ved bakakselen. En følge av dette, var at baksetet ble kunstig høyt og ukomfortabelt. Varmeapparatet sto til stryk, og min hjemmelsmann klaget flere ganger over at det lekket vann inn i bilen når det regnet. Og regne gjør det jo av og til her i landet!

Periodiske startproblemer (og ikke bare på den kaldeste vinteren) utløste også enkelte raseriutbrudd fra «min» mann, som dessuten klaget over problemer med hyppige pæreskift i hovedlyktene. Puh!

Volvo 343 hadde gunstig vektfordeling på grunn av at girkassen var montert ved bakakselen. Resultatet var bra kjøreegenskaper. Foto: Volvo
Volvo 343 hadde gunstig vektfordeling på grunn av at girkassen var montert ved bakakselen. Resultatet var bra kjøreegenskaper. Foto: Volvo

Bedre etter hvert

Dessverre var det mange som opplevde både små og større problemer med denne bilen, som slett ikke leverte en kvalitet på det nivået de ventet fra en ny Volvo. Kanskje var også forventningene spent litt vel høyt, etter den suksessen Volvo hadde med 240-serien?

Volvo 343 DL 1978, noen tall:

Motor: 1,4 liter, 4-sylindret rekkemotor, 70 hk. Maks dreiemoment 108 Nm.

Drivverk: Variomatic trinnløs kraftoverføring med remdrift.

Lengde x bredde x høyde: 4,21 x 1,66 x 1,39/1,44 m

Akselavstand: 2,40 m

Bakkeklaring: 13,5/18,5 cm

Egenvekt: 980 kg

Tillatt totalvekt: 1.400 kg

Tilhengervekt med brems: 700 kg

Bagasjerom: 380/1.200 liter

Akselerasjon 0-100 km/t: 15 sekunder

Toppfart: 145 km/t

Med aktiv modellpleie ble også 343 etter hvert bedre og bedre. Ikke minst satte mange pris på lanseringen av femdørs-modellen 345 i 1979 (som 1980-modell). Selv om 343/345 aldri ble den helt store suksessen, ble bilen etter hvert ganske populær i flere land.

Litt mer interesse ble det for 300-serien da 360 kom i 1982 i foredlet utgave og med litt mer krefter. Hjalp gjorde det også med firedørs utgave av 360, som kom på markedet i 1984. Volvo 340/360 var i produksjon til 1991. I løpet av det femtenårige livet til denne modellen ble det produsert nærmere 1,4 millioner biler. 472.434 av disse var 343, mens 358.024 var 345. Resten var den litt mer påkostede og motorsterke 360.

Kampanjemodellen Volvo 343 GL. Foto: Volvo
Kampanjemodellen Volvo 343 GL. Foto: Volvo

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Nyeste VolvoKlassiker bestiller du veldig enkelt i Bladkiosken.no
Nyeste VolvoKlassiker bestiller du veldig enkelt i Bladkiosken.no

Da bør du kjøpe vårt nyeste VolvoKlassiker magasin!

Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du kan veldig enkelt bestille det i bladkiosken.no. Det koster 99 kroner (+ 39 kroner i porto) Du betaler med Vipps og får du bladet rett hjem i postkassen om noen dager.

Der finner du også tidligere utgaver av magasinet som kan bestilles.

Les også: Jeg sto på bremsen - men det var altfor sent

Video: Slik startet stasjonsvogn-eventyret til Volvo