Her får du smart familiebil til skikkelig lavpris

Billigbil: Mye å velge mellom hvis du vil ha Ford Focus.

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på.

Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen Ford Focus, nærmere bestemt forrige generasjon som ble vist frem første gang i 2010. Fords bil i Golf-klassen vokste seg da en god del større og fikk en svært anvendelig stasjonsvogn – samtidig som de gode kjøreegenskapene ble videreført.

Focus tok forresten over for Escort i Fords modellutvalg og ble umiddelbart en stor suksess da den debuterte i 1998.

Femdørs kombi er mest vanlig på bruktmarkedet, men det er også mange stasjonsvogner å velge mellom.
Femdørs kombi er mest vanlig på bruktmarkedet, men det er også mange stasjonsvogner å velge mellom.

Hva bør du vite om Focus?

Ford Focus har alltid vært blant de mest kjøreglade bilene i sin klasse. Litt «BMW-light», men til hyggelige priser.

Ford la store ressurser i den tredje generasjonen. På denne tiden var Europa et lyspunkt for merket og ambisjonene for Focus var store: Dette skulle bli bestselger og en seriøs utfordrer til VW Golf.

Femdørs kombi og stasjonsvogn var først ut. Sistnevnte har imponerende god plass til denne klassen å være. Bagasjerommet svelger unna 490 liter. Baksetet er også rommelig, blant annet med svært god bredde. Focus var faktisk like bred som datidens VW Passat, det kom interiøret til gode.

Ellers er det kjøreegenskapene Focus-eiere flest trekker frem når de skal fortelle om bilen sin. Både understell og styring vitner om at Ford-ingeniørene bokstavelig talt hadde hatt fokus på å lage en kjøreglad bil. Flere av konkurrentene på denne tiden var temmelig triste på dette området, her sto Focus fram.

1,6-liters dieselmotor var en vanlige motoriseringen her hjemme. I starten med to ulike effektuttak: 95 og 115 hestekrefter. Bilen fortjente helt klart det siste. Uansett snakker vi ikke mer krefter enn nødvendig. Fords 1-liters Ecoboost bensinmotor er også vanlig. Den er ikke akkurat noe kraftverk, men den er i alle fall sparsommelig på forbruket.

Denne Focus-generasjonen kom på en tid da bilprodusentene rullet ut veldig mye nytt komfort- og sikkerhetsutstyr. Det merkes også på Focus. Her var det mye å velge mellom, en god del var også standard.

Interiørmessig merkes det at bilen ikke lenger er siste nytt. Ford gikk for et dashbord-design preget av mange knapper og brytere. I dag ser det ganske rotete ut, samtidig som materialkvaliteten er ganske enkel.

Ford fylte også på med mer sporty utgaver, både ST og RS. Disse koster naturlig nok en god del mer enn «hverdagsmodellene», men også disse gir nå svært mye bil for pengene.

Denne Focus-generasjonen kom forresten også som elbil. I motsetning til nesten alle konkurrentene, var det en bil som knapt var synlig på registreringsstatistikken i Norge. Kort rekkevidde og ikke mulighet for hurtiglading i starten, ødela mye for Focus Electric.

Glemt elbil, men kan den være et smart kjøp?

Dette er tredje generasjon Focus, den første kom på markedet tilbake i 1998.
Dette er tredje generasjon Focus, den første kom på markedet tilbake i 1998.

Hva må du betale?

De rimeligste eksemplarene får du nå fra rundt 20.000 kroner, da snakker vi nesten uten unntak om femdørs kombi. Kvalitet og tilstand kan variere enormt i denne prisklassen. Her er det derfor viktig å sjekke bilen nøye. En fersk EU-kontroll er gull verdt her.

For 50.0000 kroner begynner vi å snuse på kurante stasjonsvogner, gjerne fra 2012–2014. Kilometerstanden er ofte et sted mellom 150.000 og 200.000. Dette er også biler som kan variere mye. Noen er preget av mange eiere og tøff bruk, andre har levd rolige og beskyttede liv med godt stell og oppfølging. De siste er helt klart også de tryggeste kjøpene.

Dobler vi til 100.000 kroner, er det virkelig mye å velge mellom. Du kan eksempel få 2015-modeller med relativt lav kilometerstand. På motorfronten kan du få 2-liters dieselmotor i denne prisklassen, den gir fint kraftoverskudd i Focus. Til denne prisen bør det meste være på stell med servicer og oppfølging.

ST nærmer seg forresten nå 150.000 kroner. Det mye morobil for pengene!

Focus RS: – En kjøreopplevelse du sent vil glemme

Slik ser det ut innvendig. Ikke akkurat minimalistisk!
Slik ser det ut innvendig. Ikke akkurat minimalistisk!

Hvem kjøpte den som ny?

Mange av kjøperne var småbarnsfamilier som hadde mer enn nok å bruke pengene sine på – og som ville ha fornuftig stasjonsvogn til gunstig pris. En god del av disse bilene ble virkelig brukt. Med massevis av saker og ting inn og ut daglig, Mariekjeks-rester som ble presset stadig lenger ned i setetrekkene og sjelden vask og shining (det er nå en gang ikke det småbarnsmødre og -fedre har mest tid til.

Noen ganger ble det nok også slurvet med servicer og oppfølging. Derfor er det veldig viktig å sjekke historikken.

Focus var også en ganske vanlig firmabil, ettersom den snek seg under gunstige skattegrenser. Og så ble også en god del eksemplarer kjøpt av godt voksne, der ungene hadde flyttet ut og man ikke lenger trengte veldig stor bil. Disse er i mange tilfeller de beste bruktkjøpene.

Pluss

God å kjøre, gunstig pris og mye å velge mellom.

Minus

Typisk fornuftskjøp, det er ikke så mye her som får hjertet til å banke fortere.

Ford laget også sporty utgaver, dette er Focus ST.
Ford laget også sporty utgaver, dette er Focus ST.

Hvor galt kan det gå?

Til å være billigbil, er denne Focus-generasjonen et trygt kjøp. Kvaliteten er generelt god, det er heller ikke veldig mye duppeditter og fancy utstyr som kan gå i stykker. Helt i starten var det en del rustproblemer. De bør forlengst være utbedret når bilen har blitt såpass voksen som nå.

Som alltid kan tidligere eiere være den største faren. Biler som har vært gjennom tre-fire småbarnsfamilier og sist var på service for seks år siden, skal du være forsiktig med. Det er viktig at bilen har blitt fulgt opp hele veien. Får du en litt dårlig følelse? Da er det bare å se seg om etter noe annet. Det er mange biler til salgs på bruktmarkedet!

Hva mener eierne?

Vi i Broom har spurt eierne hva de mener om sin Focus av denne generasjonen. Hele 73 har svart og gitt karakter. Klikk her så får du vite hva de mener:

Evald kjører Focus som taxi – og den er IKKE helt vanlig!

Hvor bra er Focus som bruktbil? Se mer i videoen under: