Her får du bra deler til under halve prisen

Brukte bildeler har blitt big business – på nettet.

– Alt for mange biler går fortsatt rett i pressa uten at bra deler plukkes av, sier Tor Alm i Norges Biloppsamleres Forening. (Ill. foto)
– Alt for mange biler går fortsatt rett i pressa uten at bra deler plukkes av, sier Tor Alm i Norges Biloppsamleres Forening. (Ill. foto) Foto: htjostheim

– Det er mye å spare for den som velger brukte deler når bilen skal repareres. Prisen for en god brukt del ligger gjerne under halvparten av tilsvarende ny del – og ofte ned mot en tredjedel av prisen. I mange tilfeller kan besparelsen bli langt større, spesielt når det dreier seg om komponenter som girkasser eller motorer. Vi selger dessuten alle delene våre med tre måneders garanti, sier Tor Alm i Bildemontering Oppland på Skreia.

Også nesten nye biler ender her - med masse bra deler å hente.
Også nesten nye biler ender her - med masse bra deler å hente.

Han er styreleder i Norges Biloppsamleres Forening, og bekrefter at plukking og videresalg av brukte deler har blitt en stadig viktigere del av virksomheten for medlemsbedriftene.

90 prosent solgt på nettet

De 29 bedriftene som er aktive i NBDF – Norges Biloppsamleres Dataforening – har sin egen database der alle slags deler er søkbare. Denne databasen omfatter for tiden rundt 850.000 bildeler, både mekaniske deler, karosseri og interiør.

– Omtrent 90 prosent av det vi sender ut av brukte deler, er solgt via nettsidene våre, fastslår Tor Alm, som bekrefter at i dag er internett den helt dominerende markedsplassen også for brukte deler.

Her kan de smarte spare mye penger

35.000 deler på lager

Denne trenden bare forsterker seg. Det er for lengst slutt på at folk stikker innom bilopphuggeriet for å lete etter en ny baklykt eller et bagasjeromslokk til bilen sin.

Selv driver Tor Alm sammen med sin datter Bildemontering Oppland, en virksomhet hans far etablerte i 1959. Her har åtte ansatte sin daglige jobb. Rundt 35.000 delenummer finnes på lager til enhver tid – fra litt eldre biler og opp til 2017-modeller.

Kvalitetskontroll

– Hvem er det som bestiller brukte deler fra dere?

– Det er for det meste verksteder. Privatpersoner blir det stadig færre av i kundemassen, noe som sikkert også har sammenheng med at det har blitt vanskelig å skru selv på nyere biler. Derfor blir det naturlig å prioritere proffmarkedet. Ofte handler dette om forsikringsbiler som står og venter på deler, og da haster det, understreker Tor Alm.

Det er velfylte dele-reoler hos de store biloppsamler-bedriftene.
Det er velfylte dele-reoler hos de store biloppsamler-bedriftene.

Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening praktiserer gjenbruk i ordets rette forstand, til fordel for miljø og samfunn. Bedriftene har gjennom lang tid utviklet bildemontering med kvalitetskontroll.

Du kan spare mye på å kjøpe bildeler på nett

Kast – eller gjenbruk

Dette stiller stigende krav til kompetanse, noe bransjen har tatt på alvor ved intensivert kursvirksomhet for å gi kompetanseheving. Dette er veldig viktig for å sikre fullgod kvalitetskontroll på det som skal ut til kunder.

– NBF arbeider nå med et nytt kurs om elbiler og hybrider. Det grunnleggende kurset på dette viktige området har nå nesten alle tatt. Det nye kurset blir en oppgradering, som blant annet skal gjøre det enklere å stille en nøyaktig diagnose på hvilken tilstand batteriene faktisk har – om de er defekte og må vrakes, eller om de kan gjenbrukes, sier Tor Alm videre.

Flere titusener i forskjell

– Gjenbruk er i det hele tatt utrolig viktig, og vi ser at dette får en stadig viktigere plass i EU-direktiver. Vi ser gjerne at gjenbruk blir en del av avfallsforskriften. I dag knuses altfor mange biler som fortsatt har mye bra og verdifulle deler. Gjenbruk av bildeler kan spare miljøet og samfunnet for store kostnader, fastslår han.

– Produksjon av en ny del koster samfunnet flere ganger så mye som hva en brukt tilsvarende del koster fra oss. Prisforskjellen mellom en kvalitetssjekket brukt girkasse fra oss, og en fabrikkny fra forhandler, kan fort være flere titusener av kroner, legger Tor Alm til.

Strekkoding og gode lagersystemer er helt nødvendig for at delesalgt skal fungere effektivt.
Strekkoding og gode lagersystemer er helt nødvendig for at delesalgt skal fungere effektivt.

Mye å spare

Nå er håpet at bruk av brukte bildeler skal bli langt mer akseptert:

– Dersom alt til enhver tid bare skal skiftes ut med nytt, vil følgen bli at alt blir mye dyrere – også forsikringspremiene. Derfor er det et stort skritt i riktig retning at forsikringsselskaper nå i stigende grad begynner å kreve at det benyttes brukte deler der dette er mulig, sier han.

Målet er at flere skal se nytten av å velge brukte deler. Det er ingen grunn til at ikke for eksempel en brukt baklykt skal kunne være like bra som en ny.

For verksteder kan det være store penger å spare. Som en tommelfingerregel er våre priser mellom halvparten og en tredjedel av tilsvarende nypris.

Noen ganger straffer det seg å kjøpe det billigste

Business som vokser fort

– Det er til dels store variasjoner. Har vi mye på lager av en del, går prisen ned. Snakker vi om en automatgirkasse til en dyr bil, kan nyprisen fort være det mangedobbelte av prisen for en tilsvarende verkstedkontrollert brukt fra oss.

– Hvor viktig er omsetningen av brukte deler for medlemsbedriftene?

– Dette er en raskt voksende business, som er avgjørende viktig. Alle disse bedriftene var opprinnelig tradisjonelle bilopphuggerier. Men tiden har gått, og nye muligheter har åpnet seg, forklarer han.

Kvalitetssjekkes flere ganger

– I dag er salget av brukte deler veldig viktig for arbeidsplassene våre. Hvis delesalget ble borte, ville i alle fall fem av åtte arbeidsplasser i vår bedrift bli borte med en gang. Slik er det nok for alle, og derfor er det så viktig at bransjen ivaretar dette på en god måte, understreker Tor Alm.

Speilhus, drivaksel, fjærben, baklys og speedometer - det meste finnes i biloppsamlerhyllene.
Speilhus, drivaksel, fjærben, baklys og speedometer - det meste finnes i biloppsamlerhyllene.

Når bilen kommer inn porten hos Bildemontering Oppland får den et unikt demonteringsnummer, og legges inn på data med alle tekniske spesifikasjoner. Disse spesifikasjonene følger senere de enkelte delene fra denne bilen.

Alle deler vaskes før de strekkodemerkes og skannes for lagring.

Hver enkelt del har selvsagt sitt spesielle nummer og sin unike strekkode, i tillegg til fotodokumentasjon av delen.

Alle deler kvalitetssjekkes flere ganger, siste gang når kunden bestiller den.

Alle motorer og girkasser blir testet både mekanisk og med diagnoseutstyr, avslutter Tor Alm.

Kan verkstedet jukse - og bruke brukte deler?