Her er selve prototypen på Norgesbilen

Men hvor bra er den egentlig? Les testen:

Skoda Octavia er Norges mest solgte stasjonsvogn. Vi har testet den i offroad-utagven – Scout. Og mer Norgesbil enn dette er det knapt mulig å finne ...
Skoda Octavia er Norges mest solgte stasjonsvogn. Vi har testet den i offroad-utagven – Scout. Og mer Norgesbil enn dette er det knapt mulig å finne ...

Hva er dette?

Det er kanskje ikke noe mange egentlig er klar over, men Skoda Octavia er faktisk Norges klart mest solgte stasjonsvogn. Det sier mye om hvilken posisjon Skoda har opparbeidet seg i løpet av de siste ti årene.

I fjor kom den i helt ny generasjon, som sørget for enda mer bil og plass for pengene.

Den er dessuten tilgjengelig i en litt mer høyreist og offroad-preget utgave – og da heter den Octavia Scout. Det er vel bort imot det mest "norske" en kan få tak i: Rimelig pris, god plass, stasjonsvogn, litt ekstra bakkeklaring og 4x4.

Så hvor bra er egentlig den nye Scouten? Testbilen koster 26.600 kroner mer enn tilsvarende "vanlige" Octavia, og inkludert i den prisen er:

– Bad road understell, dvs. forsterket beskyttelsesplate og forhøyet understell.
– Navigasjon med touch skjerm.
– Kjøreprofilprogram, driving mode selection med offroad modus.
– Knapp for nedfelling av baksetet.

Vi vil sjekke om den er verdt pristillegget.

Les testen av Octavia råskinnet RS her:

Hvordan er den å kjøre? 

Du vil nok ikke merke all verdens forskjell fra en vanlig Ocatvia sånn i utgangspunktet. Du sitter litt høyere, og du kan såvidt merke den ekstra bakkeklaringen når du gir på i svingene.

Men dette er uansett ikke en bil for såkalt "aktiv" kjøring. Og så lenge du kjører slik den er bygget for, fungerer det ypperlig. Faktisk er det noe bedre komfort enn i en vanlig Octavia, når underlaget blir litt grovere enn vanlig asfalt.

Og selv om den har framkommeligheten til en SUV, får du kjøreegenskapene til en stasjonsvogn.

I tilegg til 17,1 cm bakkeklaring, får du også et eget offroad-program, som skal hjelpe deg når du står i en knipe. Beskyttelsesplatene under bilen bidrar også til at du kan kjøre litt tryggere i ulendt terreng.

Kjøreposisjonen er fin og oversiktlig, med gode seter. Kort sagt, det er lite å klage over bak rattet i Octavia Scout.

Les også: Denne familiebilen lurer deg trill rundt

Hvordan er plassen? 

Octavia er romslig, slik Skoda er kjent for. Bagasjerommet er på hele 610 liter. Det er for eksempel mer enn du får i både Toyota Avensis og Ford Mondeo – som begge befinner seg i klassen for større familiebiler.

Legger du ned baksetene i Octavia, får du totalt 1.740 liter til rådighet.

I baksetet er det ypperlig beinplass og høyt nok under taket. Men bredden er ikke helt på høyden med de større bilene. Greit å sjekke, hvis du for eksempel skal ha tre barneseter i bredden.

Foran er det heller ikke noe problem å finne seg til rette. 

Forøvrig er det raust med små og store oppbevaringsrom og koppholdere. Slik skal det være! Merkelig at så mange synder mot så enkle, men viktige grep.

Les også: Før lo vi av dem – det er det slutt på nå

Finest utenpå eller inni? 

Octavia er en relativt anonym bil, rent designmessig. Det er, slik vi har sett fra Skoda i det siste, skarpe kanter og få utskeielser og detaljer. Funksjonelt og greit er to ord som oppsummerer utseendet på denne bilen. 

Scout-versjonen har imidlertid fått litt offroad-stæsj, for at den skal skille seg ut fra de andre modellene. Det vil si plastdetaljer rundt hjulbuene, på siden og skliplate foran og bak.

Innvendig er det stort sett helt likt det er du finner i en vanlig Octavia, og det er slett ikke noe å si på det. Kvalitetsfølelsen er bra, ikke minst siden den har skinninteriør og litt påkostet navigasjonssystem.

Scout-logoer er dandert rundt omkring på innstegslister, girspake og ratt.

Vi liker den best på utsiden. Der har den litt mer sæpreg og ser passe offroad-aktig ut.

Les også: Dyr SUV kan være et pengesluk – bare se her

Går den bra?

Testbilen er utstyt med en 1.8-liters bensinmotor på 180 hk. Den gir et pent kraftoverskudd.

Moderne bensinmotorer har, blant annet takket være turbo-teknikk, fått mange av egenskapene vi kjenner fra dieselmotoren: Godt fraspark også ved lavt turtall, og lavt forbruk. I tillegg får du med bensinmotoren et ekstra skyv også når turtallsnåla nærmer seg rødmerkingen.

Når det fungerer så godt som her, og forbruket er så lavt som 0,66 l/mil i oppgitt blandet forbruk, er det vanskelig å finne argumenter for å heller gå for diesel.

0-100 km/t skjer på kjappe 7,8 sekunder, og DSG-automatkassen jobber effektivt og nesten sømløst. 

Les også: Her er deres råeste familiebil så langt

... og hva er konklusjonen?

Det er lett å skjønne hvorfor Octavia er en bestselger. Målt i plass per krone, er dette et skikkelig røvekjøp.

Den er også solid og praktisk – og kjøreegenskapene er bra. Det smeller litt "stygt" i skarpe dumper, men det er også alt som røper at dette ikke er en dyrere bil.

Scout er akkurat passe offroad-preget, selv om vi gjerne skulle hatt litt mer særpreg innvendig.

Den ekstra bakkeklaringen er gull verdt for de som har en litt vanskelig vei til hytta. 

Prisen, som ligger rundt 25.000 kroner over vanlig Octavia, tror vi er verdt det, for de som faktisk trenger den ekstra fremkommeligheten Scouten tilbyr. Den vil nok dessuten holde seg bedre i pris på bruktmarkedet.

Les også: Disse bilene taper seg minst i pris