VW hadde en helt ny luksusbil klar i 2016. Den ble det aldri noe av. Elbiler skulle prioriteres.
VW hadde en helt ny luksusbil klar i 2016. Den ble det aldri noe av. Elbiler skulle prioriteres.

Her er luksusbilen ingen fikk kjøpe

Ble et offer for Dieselgate og elbilfokus.

Biler som kommer og biler som går – og biler vi aldri får.

En fri omskrivning av Di Derre-låten «Jenter», der altså.

Bilen på disse bildene er andre generasjon av VW grandiose luksusbil - Phaeton. Selv om bilen var ferdig utviklet, og dermed så å si klar for å gå produksjon i 2016, ble det altså aldri noe av.

Her snakker vi virkelig luksusbil. VW siktet høyt med denne modellen. BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse og Audi A8 var de uttalte konkurrentene. Intet mindre.

Gammel og ny Phaeton side om side. Den til venstre en begrenset suksess. Den til høyre ble det aldri noe av.
Gammel og ny Phaeton side om side. Den til venstre en begrenset suksess. Den til høyre ble det aldri noe av.

Klassisk oppskrift

Nye Phaeton delte MLB-plattform med konsernsøsken som Audi A7 og Porsche Macan.

Andre generasjon av bilen har et skarpere, penere og mer renskårent design enn forgjengeren – med klassisk og langt mer elegant linjeføring.

Den rause kromutsmykningen mot den sorte lakken forsterker ytterligere det det klassiske og eksklusive designet.

Innvendig byr denne prototypen på kremfarget skinn i kombinasjon med mørkt treverk. Også det klassisk så det holder.

Les også: Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

Hvem skulle tro at dette var baksetet i en VW? Det er jo ikke akkurat ville luksusbiler de er mest kjent for.
Hvem skulle tro at dette var baksetet i en VW? Det er jo ikke akkurat ville luksusbiler de er mest kjent for.

Lekker innvendig

En annen spesiell detalj er den buede skjerme foran føreren. Dette var en av innovasjonene nye Phaeton skulle stå for. Slik ble det altså ikke. Bue-skjermen ble istedet lansert i VW Touareg to år senere. I 2018.

Den opprinnelige Phaeton ble produsert fra 2002 – 2016. Det var også en bil som bød på flere innovasjoner i sin tid. Blant annet klimaanlegg uten trekk, den høyeste torsjonsstivheten som noen gang var oppnådd i personbil, Bluetooth, filskiftassistent og adaptiv cruisekontroll, med omgivelse-overvåking. Dette var ganske heftige saker for 20 år siden.

Men det var også svært lang levetid for en modell. Det var derfor på høy tid med en ny. Den var i prinsippet klar for å overta stafettpinnen i 2016.

Nettopp avduket: En nybil - som kun leveres med dieselmotor

Se alle bildene av luksusbilen vi aldri fikk, VW Phaeton, her:
Se alle bildene av luksusbilen vi aldri fikk, VW Phaeton, her:

Ble ofret på elbilens alter

I kjent VW stil var det et raust utvalg av motorer til den opprinnelige Phaeton. Alt fra 3-liters V6-ere som gikk på både diesel og bensin, til V10 diesel på 5-liter – og ikke minst en W12 bensinmotor på 6 liter.

Apropos motorer som går på bensin og diesel. De var strengt tatt grunnen til at denne andre generasjonen aldri ble lansert.

VWs strategi om å satse elektrisk var det som satte spikeren i kistelokket for Phaeton. Godt hjulpet av Dieselgate, som virkelig skapte trøbbel for VW.

Man kan si at nye Phaeton ble ofret på elbilens alter. Nå skulle tid, ressurser og penger brukes på den kommende I.D-serien, som utelukkende består av elbiler.

Ladbar hybrid

Phaeton var dessuten ikke noen stor suksess. I alle fall ikke i Europa og USA. Men i Kina solgte den bra.

Der fikk de også et derivat av andre generasjon Phaeton, som kalles Pideon. Den selges kun i Kina.

Pideon er forresten også tilgjengelig i GTE-utgave – altså som ladbar hybrid. SSå helt bortkastet var arbeidet med andre generasjon likevel ikke.

Her er VW Pideon GTE, som kun selges i Kina.
Her er VW Pideon GTE, som kun selges i Kina.

Les også: Noen har hatt heftig bil i tre år – uten å tape ei krone

Video: Her tester vi brukt VW e-Golf. Dette må du vite om bestselgeren