Her er det slutt for råskinn-Teslaen

Model X Plaid klarte nesten 45 mil.

Den store elbiltesten til NAF og Motor har kommet til veis ende. Tesla Model S Standard gikk lengst i dag, men Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen og Tesla Model X Plaid var ikke veldig langt unna.

Da dagslyset begynte å gå, nærmet de seg Atna. Planen, eller rettere sagt håpet, var å komme seg oppover mot Venabygdsfjellet. Men slik skulle det ikke gå:

– Nei, etter 444 kilometer var det slutt. Vi endte opp utenfor Joker på Atnbrua. Der ble vi plukket opp av fotobilen, forteller Vegard.

VINTERVEIER: Tesla Model X kom et godt stykke sørover fra Folldal, ved Atna var det slutt.
VINTERVEIER: Tesla Model X kom et godt stykke sørover fra Folldal, ved Atna var det slutt.

1020 hestekrefter

– Fornøyd?

– Ja, det må jeg absolutt si at jeg er. Teslaen har imponert underveis. Vi endte på et snittforbruk på 21,4 kWt per 100 kilometer. Det er et svært godt tall for en så stor bil med firehjulstrekk. Dette er jo også Plaid-utgaven, med ikke mindre enn 1020 hestekrefter, sier Vegard.

– Har du fått brukt mange av dem?

– He he, nei! Tror ikke jeg har sett snurten av mer enn 100 på denne turen. Det føles jo litt merkelig å kjøre en bil som dette og så til de grader ikke hente ut det som bor i den. Men her var maks kjørelengde poenget, og da har jeg forholdt meg til det, sier Vegard.

Vakte oppsikt underveis: Her var det slutt for VW ID.Buzz

UNIKT: Broom-Vegard er en av svært få som har fått oppleve hvordan det er å kjøre en Tesla Model X Plaid helt tom for strøm.
UNIKT: Broom-Vegard er en av svært få som har fått oppleve hvordan det er å kjøre en Tesla Model X Plaid helt tom for strøm.

Krabbemodus

Han berømmer Teslaen for gode og stabile kjøreegenskaper på på skikkelige vinterveier.

– Ja, den kjennes skikkelig stødig. Styringen er også bra, gir god kontakt med underlaget. Det merkes at den er litt stiv og hard over fartsdumper, men ikke slik at det blir slitsomt. Det spesielle rattet kan jeg imidlertid spare meg for. Det tror jeg at jeg ville byttet kjapt hvis jeg skulle hatt denne bilen, sier Vegard.

Med én prosent igjen på batteripakken, gikk Teslaen i krabbemodus.

Helt nytt bilmerke: Så langt kom Jac i testen

ADVARSEL: Det er ikke bare-bare å få opp dører hvis bilen går helt tom for strøm. Men Tesla er gode på advare om hva som kan vente.
ADVARSEL: Det er ikke bare-bare å få opp dører hvis bilen går helt tom for strøm. Men Tesla er gode på advare om hva som kan vente.

Gikk 12 kilometer ekstra

– Da gikk den maks 50 km/t, enda saktere i oppoverbakkene. På null prosent gikk også klimaanlegget, så forsvant også kjørecomputeren. Det kom et klart og tydelig varsel om at vi burde stoppe. Men den gikk faktisk 12 kilometer ekstra etter den varslet om null kilometer rekkevidde. Mot slutten advarte den også om stadig mindre strøm på 12-volts batteriet. Så da det var stopp, da var det virkelig stopp!

– Hva skjer nå?

– Nå er vi på vei opp Venabygdsfjellet. Her blir det først en liten pause. Så skal vi få ladet opp bilen og kommet oss videre. Så her er ikke arbeidsdagen over på en god stund ennå, avslutter Vegard.

Slik gikk det med alle bilene – se oversikten hos Motor.no her:

Video: Her nærmer vi oss tomt batteri