Her er det ikke mange som vil skjønne hva du har kjøpt

Nå er det ett eksemplar til salgs i Norge.

MPS var en spesialutgave av familiebilen Mazda 6. Originalt med hele 260 hestekrefter under panseret.
MPS var en spesialutgave av familiebilen Mazda 6. Originalt med hele 260 hestekrefter under panseret.

Da Mazda lanserte sin nye 6 i 2002, ble det på mange måter en ny start for merket. Etter flere år der pilene pekte nedover (og bilene ble kjedeligere og kjedeligere), var 6 en liten revolusjon, både på kjøreegenskaper, design og materialkvalitet.

Bilen vant også den aller første stortesten i magasinet Autofil som ble lansert det året. Salget her hjemme var svært godt.

Men Mazda nøyet seg ikke bare med fornuftsutgaver. I 2005 slapp de spesialutgaven Mazda 6 MPS (Mazda Performance Series).

Første generasjon Mazda 6 var en stor suksess i Norge, med stasjonsvogn som den mest populære utgaven.
Første generasjon Mazda 6 var en stor suksess i Norge, med stasjonsvogn som den mest populære utgaven.

Kostet over 600.000,-

2,3-liters bensinmotor på 260 hestekrefter og firehjulsdrift var blant høydepunktene. Bilen ble produsert fra 2005 til 2007 og her hjemme kostet den over 600.000 kroner. Det la naturligvis en solid demper på salget.

Men noen eksemplarer fant norske eiere. Det er sjelden noen av disse kommer til salgs, men nå ligger det en 2005-modell ute.

Den har ikke rullet mer enn 130.000 kilometer. Prisforlangende nå er 161.000 kroner.

Nei, dette er ingen vanlig familiebil

Forsiktig spoiler bak, ingen skal beskylde Mazda for å dra på her.
Forsiktig spoiler bak, ingen skal beskylde Mazda for å dra på her.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Ekstra power

For den prisen får du en habil kjøremaskin, som samtidig er svært diskret. Mazda var nemlig overraskende forsiktige på designfronten her.

Litt større felger, en liten spoiler på bakluka og noe modifisert styling er det som i hovedsak skiller MPS fra en vanlig Mazda 6. Her skal du være kjenner for å se hva dette egentlig er. Og for noen av kjøperne var nok det helt greit.

Bilen som er til salgs i Gravdal i Lofoten, har i tillegg fått en god del ekstra power. Her er det modifiseringer som øker antall hestekrefter til 330. Da tipper vi Mazdaen går som ei kule!

Mazda RX-8: En billegende takket for seg

Små endringer innvendig, her merkes det også at årene har gått.
Små endringer innvendig, her merkes det også at årene har gått.

Viktig å sjekke godt

Motoren på denne ble for øvrig byttet i 2016, da hadde den ikke gått mer enn 100.000 kilometer. Da ble også turbo og clutch ny, ifølge selger.

Generelt var kvaliteten på første generasjon Mazda 6 god, men på en 17 år gammel bil kan naturligvis det meste skje. Noen av MPS-eksemplarene har også blitt svært hardt kjørt. Derfor er det naturligvis viktig å sjekke biler som dette godt.

Men er den godt holdt og ikke minst fulgt opp underveis, bør det ikke være altfor skummelt. Og da får du også en bil som har potensiale til å bli en fremtidig klassiker.

Mazda CX-7: SUVen veldig få ville ha

Video: Her er en annen Mazda som traff blink her hjemme