Her snakker vi mikro-mobilitet og retro så det holder. Man skulle tro bildet var tatt på 50-tallet, men det er det altså ikke. Foto: Theodor Barth/Electric Brands
Her snakker vi mikro-mobilitet og retro så det holder. Man skulle tro bildet var tatt på 50-tallet, men det er det altså ikke. Foto: Theodor Barth/Electric Brands

Her er den – sesongens snåleste bobil!

Og ja, den er elektrisk.

XBus Camper heter den og ingen er vel helt uberørt etter å ha sett den lille, snåle og ikke minst elektriske campingbilen?

Retropreget er påtagelig. Tankene føres automatisk tilbake til 50-tallet. Men dette bildet er altså ikke tatt da, men nå.

Det er det tyske selskapet Electric Brands i Ingolstadt som står bak bilen. Eller rettere sagt bilene.

XBus Camper er under fire meter lang, men byr likevel på det meste en bobil skal inneholde.
XBus Camper er under fire meter lang, men byr likevel på det meste en bobil skal inneholde.

Mange varianter

For XBus finnes i mange varianter. Som ren pickup, buss med flere seter og som dobbelt-cabiner pickup. For å nevne noen.

ElectricBrands står dessuten bak andre elektriske kjøretøyer – også de med sterkt retro-preg. Slik som den BMW Isetta-lignende mikrobilen og den elektriske scooteren på bildet over.

‒ Tiden er nå overmoden for XBus nå, sier grunnlegger av ElectricBrands, Ralf Haller.

‒ Med tanke på den økende trafikkbelastningen på veiene våre, kan umulig større og tyngre biler være svaret. Snarere tvert imot. Vi trenger smarte, fleksible og bærekraftige konsepter som bygger opp under individuell mobilitet og en personlig livsstil. Selvfølgelig uten utslipp av eksos, men med komfort, akseptabel rekkevidde og passende hastighet. Det er akkurat dit vi skal med XBus, legger Haller til.

Brooms bilekspert: Bilene jeg aldri ville kjørt på sommerferie med

XBus er modulbasert og finnes i en rekke ulike varianter. Her en kapell-bil og en dobbeltcabiner pickup. Nå kommer også Camper-varianten.
XBus er modulbasert og finnes i en rekke ulike varianter. Her en kapell-bil og en dobbeltcabiner pickup. Nå kommer også Camper-varianten.

Bobil for to

Nå tar de altså et steg videre – med Camperen. Ifølge selskapet er det denne som har vakt aller størst interesse blant alle de ulike XBus-modellene.

Det man helt konkret får er en bobil med plass til to personer. Som seg hør og bør inneholder den en seng. Nærmere bestemt på 210 x 130 centimeter.

Man bør derfor være gode venner for å dra på tur sammen her, da sengen er smal. Lengden er det derimot lite å si på, takket være et "karnapp" bak på bilen, som kan trekkes ut.

Videre har den kjøleskap, TV, kokeplate, tank for ferskvann og selvfølgelig vask. Toalett sies det derimot ikke noe om.

Man man har soltak i tre moduler som kan åpnes uavhengig av hverandre – og et godt lydanlegg skal også være på plass.

Under takteltet midt på bilen er det ståhøyde. Det er fornuftig plassert der man står når man leger mat, vasker opp og liknende.

1 av 2 elbileiere: Særlig én ting påvirker bilferien

Dette bildet viser hvordan den fleksible innredningen fungerer.
Dette bildet viser hvordan den fleksible innredningen fungerer.

Overrasker på rekkevidde

XBus camperen har firehjulsdrift, kort overheng både foran og bak og litt ekstra bakkeklaring – så framkommeligheten bør være vel i varetatt.

Når det gjelder rekkevidden overrasker den lille rakkeren. Den kan nemlig klare opptil 600 kilometer. Faktisk enda litt lengre enn det også, om den utstyres med solceller på taket.

Man kan velge batteristørrelse. Det minste, på 10 kWt, gir rekkevidde på 200 kilometer. Med 30 kWt tredobles altså rekkevidden.

Les også: Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

En uttrekkbar «vorte» bak gjør at langbeinte får plass i senga og det er ståhøyde inni takteltet.
En uttrekkbar «vorte» bak gjør at langbeinte får plass i senga og det er ståhøyde inni takteltet.

Modulbil

Bilen er rett under fire meter, nærmere bestemt 396 centimeter og 164 centimeter bred.

Den skal ha en makseffekt på 56 kW, eller 76 hestekrefter, mens toppfarten oppgis til 100 km/t.

XBusene er modulbaserte og det finnes åtte ulike moduler man kan sette sammen, avhengig av hvilken biltype man er ute etter.

Du får den også med trekk på bare to hjul.

Prisen på camperen er oppgitt til fra rundt 300.000 kroner, mens den billigste pickupen har en startpris på rundt halvparten av dette. Bilene bestilles på internett.

Les også: Nå blir også asfalten «grønn»

Video: Denne bobilen er også elektrisk