Her endte rekordforsøket

Knut og Henrik skulle kjøre Oslo-Kirkenes på en tank. Det ble adskillig lenger!

Her er det slutt. Knut må fram med reservekanna og fylle på en tørst dieseltank.
Her er det slutt. Knut må fram med reservekanna og fylle på en tørst dieseltank.

De siste dagene har du kunnet følge rekordforsøket til Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil her på Broom. De to bestemte seg like godt for å finne ut om det er mulig å kjøre en helt vanlig Ford Mondeo stasjonsvogn fra Oslo til Kirkenes på én tank.

Og som du vet hvis du har fulgt med underveis: Det var det!

God natts søvn

Gutta ankom Kirkenes søndag kveld, etter å ha kjørt 1820 kilometer uten å fylle diesel underveis. "Problemet" var bare at det fortsatt var drivstoff igjen på tanken!

- Derfor kunne vi jo ikke gi oss så lett. Vi utvidet prosjektet litt, nå til "Hvor mye lenger enn til Kirkenes er det mulig å komme på én tank", smiler Henrik.

Men først: En god natts søvn!

Les vår test av Ford Mondeo - klikk her:

Klarte det nesten

- Ja, det trengte vi! Man blir jo litt trøtt av å kjøre 182 mil uten pauser. Derfor fant vi ut at det var mest forsvarlig å sove ut skikkelig før vi snudde tilbake.

Men utpå dagen i går la de avgårde igjen, denne gangen sørover. Målet nå var å klare 2000 kilometer før bilen gikk helt tom. Og det gikk - nesten.

Begynte å fuske

Her er beviset: Man kan kjøre fra Oslo til Kirkenes på én tank! (Foto: Privat)
Her er beviset: Man kan kjøre fra Oslo til Kirkenes på én tank! (Foto: Privat)

- Må bare først få si at vi var uheldige med været. Vi hadde sterk kuling midt i mot, og i starten er det mye stigning opp mot grensa til Finland. Derfor brukte vi litt mer diesel enn vi hadde håpet på, forteller Henrik.

- Men så kom vi til digre Enare sjø og fulgte den i flere mil. Like etter at sjøen var bak oss, begynte bilen så å fuske. Da hadde vi kjørt 21,3 mil siden varselslampa for tankmåleren begynte å lyse!

Les om bilene som bruker mye mer enn de skal:

1988,3 kilometer

- Hvordan merket dere at bilen var i ferd med å gå helt tom?

- Det var ikke vanskelig. Den begynte å fuske og fikk en veldig hakkete gange.

- Og da viste tripptelleren hvor mye?

- 1988,3 kilometer! Vi vurderte kjapt om vi skulle se om bilen kunne hakke seg helt opp til 2000 kilometer, men droppet det. Det er jo ingen hyggelig måte å behandle en bil på. Så da stoppet vi heller, brøt forseglingen på tanken og fylte på ny diesel!

Her brytes forseglingen som har vært på helt siden starten i Oslo.
Her brytes forseglingen som har vært på helt siden starten i Oslo.

Imponerende snittforbruk

- I etterkant tror vi at vi hadde klart 2000 kilometer hvis vi ikke hadde stoppet og overnattet i Kirkenes, i alle fall om vi hadde valgt en rute ut derfra med mindre stigning. Men det er ikke så viktig.

- Vi har uansett klart det som var målet: Og vi klarte ikke minst et gjennomsnittsforbruk på 0.35 liter/mil på hele turen. Ikke verst for en stor stasjonsvogn med to 100-kilos karer og endel bagasje inni!

Innom flybaser

- Og skal dere strake veien hjemover?

Nei, ikke riktig. Vi er begge interessert i alt som kan kjøres og som rører på seg, inkludert selvfølgelig også fly. Og Sverige hadde i mange år et av verdens største flyvåpen. Derfor skal vi legge turen innom noen nedlagte flybaser på veien nedover, forteller gutta.

Vi gratulerer med innsatsen og resultatet! Og går det som vi håper, får du også møte gutta i neste ukes Broom Live på TV 2.

Denne Forden er klassens beste bil. Les testen her:

Tallenes imponerende tale: 1988,3 kilometer og et snittforbruk på 0.35 liter/mil.
Tallenes imponerende tale: 1988,3 kilometer og et snittforbruk på 0.35 liter/mil.