Her dukker testbilene opp et overraskende sted
Kamuflerte Porscher – midt i Oslo sentrum.

Porsche har hatt knallsuksess i Norge med elektriske Taycan. Den har mangedoblet salget deres – og gitt Porsche markedsandeler de aldri tidligere har vært i nærheten av her til lands.
Planen var opprinnelig at SUV-en Macan skulle komme i elektrisk utgave i fjor. Men som mange andre biler har den blitt utsatt. Nå skal planen være lansering til høsten og utlevering av biler til kunder våren 2024.
Akkurat nå er flere Macan-eksemplarer likevel i Norge. Porsche er nemlig helt i innspurten med modellen og kjører de siste vintertestene.

– Tidenes dårligste vær
I forrige uke ble flere biler tatt på fersken da de hurtigladet i Mo i Rana. Men minst to biler har også vært et ganske overraskende sted for testbiler: Nemlig i Oslo sentrum, der Broom-leser Remi (37) oppdaget dem i Hegdehaugsveien:
– Selv i tidenes dårligste vær, måtte jeg stoppe, ta av meg hanskene og fikle opp mobiltelefonen fra lomma for å få tatt bilder av bilen jeg selv sikler på, sier Remi.
– Vakte de oppsikt?
Ikke spesielt. Den ene bilen sto litt «feilparkert» midt i krysset Hegdehaugsveien/Grønnegata og ventet på den andre som kom ett par biler bak, forteller Remi som overhodet ikke var i tvil om hva det var han kom over:
Porsche-forhandleren frarådet ham å kjøpe bilen

Fulgt bilen lenge
– Så det umiddelbart på Taycan-lyktene i front. Sammen med kamuflasjen foran, på siden og bak levnet det liten tvil hva det var snakk om. Nå skal det tillegges at jeg har «fulgt» bilen fra de opprinnelige skissene, da de ble lansert for et par år siden, sier Remi som betegner seg selv som svært bilinteressert:
– Har en e-tron GT nå, savner min forrige 911 991.2 4S, men trengte mer plass. Nå vurderer jeg bytte ut til enda større bil og da er selvsagt nye Macan aktuell.
Mystisk Porsche på testkjøring i Norge

Tre varianter
Ryktene sier at Macan skal få to ulike batteripakker, på henholdsvis 96 og 115 kWt.
De samme ryktene sier at det kommer tre ulike varianter. Macan E med 400 hestekrefter, Macan 4S med 500 hestekrefter og Macan Turbo med 600. I første omgang.
Macan skal bygges på Volkswagen-konsernets nye Premium Platform Electric (PPE), utviklet av Audi og Porsche sammen. Den har 800-volts elektrisk anlegg, som i Taycan.
Porsche sier selv at denne teknologien vil gi Macan god rekkevidde, effektiv hurtiglading og det som skal være klassens beste ytelser – og den skal være den mest sporty modellen i sitt segment.
PS: Kommer du over testbiler ute på norske veier? Da setter vi STOR pris på tips og bilder. E-posten er redaksjonen@broom.no.
Dette er en av de mest spesielle testbilene vi har sett i Norge
Porsche Taycan: – Kan ikke sammenlignes med Tesla