Her bor det 150 – til helgen kommer over 40.000
Verdenselite og helt spesiell stemning i de svenske skoger.

Rallycross er blant motorsport-grenene som vokser hurtigst i verden akkurat nå. Her har det skjedd store ting siden vår egen Martin Schanche dominerte på 70- og 80-tallet.
I dag har sporten VM-status, og siden Petter Solberg meldte overgang til rallycross i 2013, har flere verdensstjerner gjort det samme, slik som Sébastien Loeb og Ken Block.
Med drøye 600 hestekrefter, firehjulstrekk og 0-100 km/t på lynraske 1,9 sekunder – kan man bare forestille seg adrenalinet bak rattet i en rallycrossbil. Men det som er så fantastisk med sporten er at man som publikum i aller høyeste grad blir med på kicket.

The magic weekend
I motsetning til vanlig rally kjøres dette på spektakulære baner, med både asfalt og grus. Som publikum i rallycross-VM er du kun meter fra å se, høre og lukte verdensstjernene knive om viktige poeng i det prestisjefylte mesterskapet.

Det er ingen tvil om at motorsport på et så høyt nivå handler om store doser lidenskap - og følelser.
I år kjøres det 12 VM-runder, i alt fra Sør-Afrika til Lånke her hjemme. Men det er neste VM-runde som virkelig er årets største høydepunkt for VELDIG mange. Da er sirkuset på plass i Sverige, eller nærmere bestemt Höljes.
For mange går dette bare under navnet ”The magic weekend”.
Rallycross-stjerne arrestert på Gatebil
Knøttlite sted med 150 innbyggere
Höljes er ikke akkurat verdens navle. Det bekrefter innbyggertallet som er på skarve 150. Nei, ikke tusen. Kun ett hundre og femti. Men det skjuler seg (heldigvis) en berømt perle blant Värmlands dype skoger. Höljesbanen.
Den regnes som en av Europas aller beste, tøffeste og morsomste rallycrossbaner. Petter Solberg mener dessuten banen er den råeste blant alle i VM-sirkuset. Og han er ikke alene om det, heller.

Men det er ikke bare banen i seg selv som gjør VM-runden på Höljes helt spesiell. Det er stemningen. Hvert eneste år drar tusenvis til Sverige for å oppleve ekte motorsport på nært hold. Hundrevis drar flere uker i forveien, med campingvogn på slep, for å sikre seg en plass.
Se Petter Solbergs private millionsamling!
Folkefest
I fjor vant Andreas Bakkerud løpet, som også satte publikumsrekord. Over 40.000 (!) tok turen til Höljes for å være med i det som har blitt en gigantisk folkefest.
Smekkfulle tribuner, jubelbrus og speakere som snakker både mikrofon og høyttalere rødglødende. Samtlige sjåfører er i tillegg ekstra tent når engasjementet er så til de grader er på plass.

Kontrasten er stor fra depotene hvor teamenes millionutstyr lyser opp, til publikumsområdet. Her er det telt, campingvogner og enda flere campingvogner. Noen steder ser litt ut som en krigssone, med påtente sofaer, fire tonn tomflasker og ranglete biler halvveis liggende i grøfta. Men det er litt av sjarmen – tro det eller ei!
Når omgangene er ferdigkjørt, avsluttes dagen med livemusikk, og en eneste stor folkefest. Jo lenger inn i skogen du camper, jo hardere går det som regel for seg.
Norges rally-konge mister jobben
Sporten i fokus
Nå kan det kanskje høres ut som at VM-runden på Höljes kun handler om festligheter, men slik er det absolutt ikke.
Det er sporten og den felles lidenskapen som er i fokus. Alt fra småbarnsfamilier til pensjonister tar turen for å heie frem sin favoritt på banen.

Lyden av svirrende turboer, lukten av uforbrent bensin og jakten på et VM-gull. Det er bare fantastisk. Jeg har selv kjørt løp på banen flere ganger, riktignok ikke i en rallycrossbil, men med crosskart. Og det er bare å bekrefte. Denne banen er helt rå.
Den inneholder alt som skal til for å tilfredsstille både publikum og sjåfør: Høyhastighetssvinger, høydevariasjon og et solid hopp! Her er det virkelig skrevet mange historier siden oppstarten i 1976.
Nå er det bare timer igjen til Petter Solberg, Andreas Bakkerud og resten av verdenseliten igjen entrer den legendariske banen i Sverige. Og det er faktisk ventet nok en publikumsrekord, med over 45.000 på lekterne!
Nå håper jeg ikke du lenger lurer på hva du skal bruke helgen til. Heia Höljes rallycross!
Vi tok med samferdselsministeren i en Ferrari 488 - se møtet her.