Her bor de som ligger unna elbil

600.000 på norske veier, de er ikke jevnt fordelt.

TRAVEL: Denne ladestasjonen finner vi i Ringebu, en av kommunene som har elbilandel langt under gjennomsnittet. Likevel er det ofte mange biler som lader her. Det skyldes i hovedsak mye gjennomgangstrafikk og hytteturisme i blant annet Kvitfjell og på Venabygdsfjellet.
TRAVEL: Denne ladestasjonen finner vi i Ringebu, en av kommunene som har elbilandel langt under gjennomsnittet. Likevel er det ofte mange biler som lader her. Det skyldes i hovedsak mye gjennomgangstrafikk og hytteturisme i blant annet Kvitfjell og på Venabygdsfjellet.

Elbilene har tatt over det aller meste av nybilsalget i Norge. Og etter flere år med høyt salg, har vi akkurat passert 600.000 elbiler på norske veier.

Det er et betydelig antall, men det er også biler som er ganske skjevt fordelt geografisk sett. Tall for bilparken i Norge viser nemlig at det er de som bor i og rundt de store byene som er mest ivrige her.

I Oslo og kommunene rundt hovedstaden er andelen elbiler nå på 34 prosent. Også i andre storbyer og kommuner rundt byene er elbilandelen høy.

Under 10 prosent elbiler

I den andre enden av skalaen finner vi mange distriktskommuner, som for eksempel Nissedal, Vardø, Høyanger, Lurøy og Ringebu.

I disse kommunene er elbil-andelen i snitt på under 10 prosent. Det tilsvarer under halvparten av landsgjennomsnittet på 21 prosent.

Dette viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for Veitrafikken som NAF har analysert.

Slik ble 2022 tidenes nest beste bilår i Norge

URBANT: Det er ikke tilfeldig at de første elbilladerne på bensinstrasjoner dukket opp i storbyer. Her er elbil-tettheten langt høyere enn i resten av landet.
URBANT: Det er ikke tilfeldig at de første elbilladerne på bensinstrasjoner dukket opp i storbyer. Her er elbil-tettheten langt høyere enn i resten av landet.

Treffe hardt

– Tallene viser tydelig at jo lenger ut i distriktene du kommer, jo lavere er elbilandelen. Regjeringen strammer nå inn på elbilfordelene. Dette vil treffe distriktene hardt etter hvert som de skal over på elbil.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, Norges Automobil-Forbund. Han mener at folk i distriktene har grunn til å føle seg skuffet.

– Avgiftsfordelene for elbiler fases ut, og det skjer før mange i distriktene fikk nyte godt av dem, mener Braadland.

Vi har fått én million flere biler i Norge – det har gått fort

VENTET: Mange i distriktene har ventet med å kjøpe elbil. Dermed har de også gått glipp av de mest gunstige ordningene, før det ble strammet inn.
VENTET: Mange i distriktene har ventet med å kjøpe elbil. Dermed har de også gått glipp av de mest gunstige ordningene, før det ble strammet inn.

Trekker opp stigen

Fra januar i år ble det innført en ny vektavgift på kjøp av nye biler. Den treffer elbilene spesielt hardt, siden de er tyngre enn bensin- og dieselbiler. I tillegg har det blitt moms på den delen av elbilens kjøpesum som overstiger 500.000 kroner. Samtidig er det åpnet for å øke bompengene for elbiler til opptil 70 prosent av full takst.

Braadland mener regjeringen er i ferd med å trekke opp stigen for de mange bilistene i distriktene som ennå ikke har vurdert elbil.

– I distriktene kjører mer enn ni av ti fortsatt noe annet enn elbil. Folk i distriktene kommer til å merke at det blir dyrere både å kjøpe og bruke elbil nå, sier Braadland, i en pressemelding.

Ny undersøkelse: 40 prosent sier de vil ha elbil

Dette er avgiftene på elbil:

  • På nye elbiler er det innført moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner. Dette ble innført fra nyttår. Regjeringen har lovet at denne beløpsgrensen står fast ut 2024.
  • Bompengene for elbil kan nå settes opp til 70 prosent av ordinær takst. Fram til nyttår var andelen 50 prosent.
  • Fra nyttår har det blitt like dyrt å omregistrere en brukt elbil som en brukt bensin- eller dieselbil. Før var dette kun 25 prosent av full takst.
  • Det er kommet en ny vektavgift på kjøp av nye biler, på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo. Denne avgiften rammer spesielt elbiler, siden de er tyngre enn andre biler

Video: Her er fire ting vi ikke liker med ID.Buzz