Volvo gir oss ny informasjon om sin kommende og elektriske SUV, EX90. Og som vi ser: Rekkevidden blir minimum på 488 kilometer. Sannsynligvis betydelig mer.
Volvo gir oss ny informasjon om sin kommende og elektriske SUV, EX90. Og som vi ser: Rekkevidden blir minimum på 488 kilometer. Sannsynligvis betydelig mer.

Her avslører Volvo noe viktig om sin nye elbil

Fortsetter å dryppe informasjon om nye EX90.

9. november er det verdenspremiere på Volvos nye elbil, EX90. Frem til den datoen er Volvo i gang med å dryppe informasjon om bilen.

Vi har blant annet fått vite ganske mye om sikkerhetssystemene. Dessuten har Volvo fortalt om bærekraftige materialvalg i interiøret, der har vi også fått noen detaljbilder.

I dag forteller Volvo mer om det de kaller et nytt og kontekstuelt brukergrensesnitt som skal gi sjåføren relevant informasjon, akkurat når det trengs.

Rekkevidden

Det er naturligvis interessant nok i seg selv. Men mange vil nok også merke seg en liten detalj på bildene Volvo har sendt ut av skjermene i den nye elbilen.

Slik teaser Volvo skjermene i nye EX90.
Slik teaser Volvo skjermene i nye EX90.

I skjermen over rattet ser vi hastighet. Og ikke minst: Vi ser rekkevidden som her er på 488 kilometer.

Det siste er viktig informasjon. Volvo har så langt ikke sagt noe konkret om rekkeviddden vi kan vente oss på EX90. Dette er første indikator. Og ut fra dette kan vi slutte at vi i alle fall snakker om 488 kilometer.

Symbolet som viser batteriet, ser heller ikke ut til å være 100 prosent. Etter det Broom erfarer, vil den endelige rekkevidden bli betydelig høyere enn dette.

Her får vi første forsmak på Volvo-fremtiden

Ikke veldig overraskende skjermløsning. Flere andre bilprodusenter kombinerer nå en stor, stående skjerm i midten med en mindre og liggende over rattet.
Ikke veldig overraskende skjermløsning. Flere andre bilprodusenter kombinerer nå en stor, stående skjerm i midten med en mindre og liggende over rattet.

Søstermodellen er offisiell

Her er det svært nærliggende å se til søstermodellen Polestar 3, som allerede er offisiell og som bygger på samme plattform som EX90.

Polestar 3 er bekreftet med en batteripakke på hele 111 kWt. Rekkevidden er her estimert til 560 kilometer på utgaven som heter Performance, 610 kilometer på Long Range. Begge disse har 4x4 som standard.

Det Volvo nå også bekrefter er at EX90 kommer med et nytt informasjonssystem som til enhver tid skal sørge for at sjåføren mottar relevant informasjon på riktig tidspunkt.

Volvos første elbil? Nei, slik gikk det ikke

Polestar 3 er søstermodellen til nye Volvo EX90, de to er bygget på en helt ny plattform som heter SPA2.
Polestar 3 er søstermodellen til nye Volvo EX90, de to er bygget på en helt ny plattform som heter SPA2.

Bilen kommer med forslag

Systemet skal blant annet gjøre overgangen fra manuell til assistert kjøremodus enkel og intuitiv for sjåføren. Samtidig vil bilens skjermer vise føreren hva vedkommende har behov for i en gitt situasjon, basert hva bilen oppfatter i miljøet den befinner seg i.

En stor senterskjerm gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner sjåføren bruker ofte.

Avhengig av om man kjører, står parkert eller er i en telefonsamtale, vil en spesiell kontekstuell menylinje foreslå de handlingene som er mest relevante for situasjonen bilen og sjåføren befinner seg i.

Vi startet med å dra til Sverige med XC90 – så til fjells

Denne lille smakebiten på EX90 fikk vi tidligere i høst da Volvo informerte om sikkerhetssystemene til bilen.
Denne lille smakebiten på EX90 fikk vi tidligere i høst da Volvo informerte om sikkerhetssystemene til bilen.

Klargjort for autonom kjøring

For mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde, er det en annen, mindre skjerm rett foran rattet.

EX90 kommer med setetrekk i ullstoff, det kan se slik ut.
EX90 kommer med setetrekk i ullstoff, det kan se slik ut.

Gjennom de utvendige sensorene, som gir 360-graders overblikk over bilens omgivelser, kan bilen proaktivt reagere på hva som skjer rundt den, selv når assistert kjøremodus er inaktiv.

Når assistert kjøremodus er aktiv, støtter bilen sjåføren mens vedkommende kjører. Bilen vil informere sjåføren om hva den ser, og hvilken informasjon den handler ut ifra. Utover å tilby styringsstøtte og holde stabil fart, vil modusen også kunne hjelpe sjåføren med å skifte fil.

Volvo EX90 vil ha maskinvare som er klargjort for autonom kjøring uten tilsyn, som betyr at bilen i realiteten kan kjøre selv, når det blir mulig i fremtiden.

Les mer: Den nye Volvoen får smart ladefunksjon

Video: Her tester vi en ekte Volvo-legende