Radar Auto heter et helt nytt og kinesisk bilmerke. De starter opp med en biltype som er forbudt i mange kinesiske byer – en pickup.
Radar Auto heter et helt nytt og kinesisk bilmerke. De starter opp med en biltype som er forbudt i mange kinesiske byer – en pickup.

Helt nytt bilmerke – og de har samme eier som Volvo

Først pickup, så kommer SUV fra Radar Auto.

De siste tre-fire årene har det kommet en rekke nye bilmerker til. Nå er det klart for ett til: Det er Volvo-eier, kinesiske Geely, som nå supplerer en allerede solid bilstall. Den består fra før av Volvo, Polestar, Geely, Lync & Co, Lotus, Zeekr og Proton. Nå legger de til Radar Auto som siste skudd på en raskt voksende bil-stamme.

Radar Auto retter seg mot kunder som har en aktiv livsstil og som liker å ferdes ute i naturen på ulike aktiviteter.

Det høres både kjent og ikke så rent lite norsk ut. Men dette er en målgruppe som fort har vokst seg sterk også i Kina. Særlig under og etter korona-pandemien.

Pickupen RD6 vil etter alt å dømme bli en livsstil-bil.
Pickupen RD6 vil etter alt å dømme bli en livsstil-bil.

Kommer med SUV også

Radar Autos aller første modell er en helelektrisk pickup, som de kaller RD6. Rekkevidden skal være på rundt 600 kilometer.

Radar Auto RD6 vil ha Rivian, Ford F-150 Lightning, Chevrolet Silverado EV og Tesla Cybertruck (når/hvis den kommer) som sine konkurrenter.

Den skal settes i produksjon og lanseres på det kinesiske markedet allerede i løpet av inneværende år. Men det stopper ikke der. De vil også lansere en SUV i løpet av kort tid.

Pickup-markedet i Kina er marginalt, i motsetning til landet de nå konkurrerer stadig sterkere med – nemlig USA. Der er biltypen blant de aller mest solgte.

Pickup og kinesiske byer er ikke nødvendigvis noen god kombinasjon. Nå lempes det imidlertid på restriksjonene. Det vil Radar Auto utnytte.
Pickup og kinesiske byer er ikke nødvendigvis noen god kombinasjon. Nå lempes det imidlertid på restriksjonene. Det vil Radar Auto utnytte.

Ulovlig i mange byer

I Kina brukes de først og fremst av bønder – og biltypen har kjøreforbud i flere byer. Men populariteten øker fort.

Innen 2030 håper Radar Auto å selge tre millioner biler årlig på hjemmemarkedet. De snuser også på mulighetene for eksport – da særlig til det store og viktige amerikanske markedet.

– Flere mennesker etterstreber en sunn livsstil med flere utendørsaktiviteter – samtidig som myndighetene lemper på restriksjonene for pickuper i flere byer. Disse endringene støtter veksten av pickuper, sier en optimistisk Radar Auto-sjef, Ling Shiquan, til nyhetsbyrået Reuters.

Om bilen kommer til Europa og Norge – og om det dukker opp et Volvo-derivat av nykommeren – det gjenstår å se.

Les også: Denne el-pickupen kommer til å få kjørt seg

Video: Dette må du vite om den nye el-SUV-en Hongqi