LANGTUR: Broom-Benny er akkurat nå i Sør-Afrika, dit har nemlig Volkswagen lagt første testkjøring av sin nye Amarok.
LANGTUR: Broom-Benny er akkurat nå i Sør-Afrika, dit har nemlig Volkswagen lagt første testkjøring av sin nye Amarok.

– Heldigvis blir ikke denne bilen laget i Tyskland

Cape Town ( Broom/TV 2): Da hadde det nok blitt mye mindre eksotisk testkjøring.

Volkswagen var uten pickup i mange år, før Amarok kom på markedet tilbake i 2011. Den ble umiddelbart en suksess. Over 9.000 eksemplarer ruller på norske veier.

Nå er det klart for en helt ny generasjon. Den kommer til Norge mot sommeren neste år. Nå går den aller første testkjøringen av stabelen, med på den er Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han dro av gårde onsdag kveld og er fortsatt på tur. Da skjønner vi at dette ikke er snakk om en kortreist lansering.

Men hvor er egentlig Benny? Vi tar en telefon for å finne ut av det!

Trodde det var i Tyskland

Ring, ring

– Hei Knut! Hvordan er været hjemme, er det grått, regn og kaldt?

– Eh, ja, Faktisk... Men hvorfor lurer du på det?

– Måtte bare sjekke! Her er det nemlig HELT motsatt. Og gjett om det føles greit! Her i Sør-Afrika er det nemlig full sommer!
– Sør-Afrika, ja... De kunne ikke lagt denne testkjøringen litt nærmere?

– Da jeg meldte meg på lanseringen, regnet jeg med at det ville være i Tyskland. Men neida. Amarok produseres heldigvis for meg ikke i Tyskland, men i Sør-Afrika. Og da mener Volkswagen tydeligvis at det mest riktige også er legge lanseringen av den hit. Flaks for meg! Dermed får jeg møte Amarok i omgivelser som virkelig passer seg for en pickup, forteller Benny.

Test av Amarok: – Et realt arbeidsjern

KAPABEL: Offroad-egenskapene er viktige på en bil som dette. Benny har fått testet dem skikkelig.
KAPABEL: Offroad-egenskapene er viktige på en bil som dette. Benny har fått testet dem skikkelig.

Hissige slanger

– Det vil jeg tro..,

– Ja, det er fantastisk fint her! Kystruta er noe helt for seg selv, i tillegg har vi fått testet offroadegenskapene skikkelig inne i bushen. Jeg får ikke si noe om kjøreinntrykkene ennå, men kan love at den gjør jobben der. Offroadløypa var helt rå. Der fikk vi forresten også streng beskjed om å ikke gå ut av bilen, på grunn av hissige slanger. Jeg valgte å følge den beskjeden, forteller Benny.

Amarok har vokst betydelig i den nye generasjonen. Bilen Benny tester er hele 5,35 meter lang. Den er også 2,10 meter bred, med sidespeilene. Samtidig er den litt lavere enn før.

Ingvar bruker Amaroken sin som "hotellrom"

SVÆRING: Amarok har vokst betydelig, det er heller ikke overraskende når den nå er basert på Ford Ranger.
SVÆRING: Amarok har vokst betydelig, det er heller ikke overraskende når den nå er basert på Ford Ranger.

4x4 er standard

– Dimensjonene er litt «amerikanske» og det er ikke tilfeldig. Dette er nemlig et samarbeidsprosjekt med Ford og Amarok bygger på nye Ford Ranger. På utvendig design har de skjult det ganske godt, men innvendig er det mye Ford-faktor her. Interiøret er også et solid løft fra dagens Amarok. Gode seter, stor infotainmentskjerm og mye utstyr. Bare en del svart hardplast rundt omkring avslører at dette ikke er en stor SUV. Det har skjedd mye med pickupene på denne fronten, sier Benny.

Til Norge er det double cab-utgaven som gjelder. 4x4 blir også standard. Og så er det én ting som vil skille Amarok fra nesten alle andre biler som selges i Norge nå:

Dette er pickup for seriøse cowboys

MODERNE: Interiøret har fått et solid løft, samtidig som Ford-samarbeidet tydelig skinner gjennom.
MODERNE: Interiøret har fått et solid løft, samtidig som Ford-samarbeidet tydelig skinner gjennom.

Ingen vil kjøpe

– Her er det diesel, og kun det! Du kan velge mellom fire og seks sylindre. Den minste har 205 hestekrefter, den største 240. Her er det ingen form for elektrifisering, i alle fall ikke i starten. Men jeg synes jo også at diesel kler en bil som dette godt. Den kan trekke inntil 3,5 tonn. Tillattt totalvekt for bil og tilhenger er økt fra 6 til 6,5 tonn. Maksimal nyttelast er også økt, til 1,19 tonn.

– Bilen jeg kjører nå har forresten stort og rommelig baksete. Da blir Amarok en veldig anvendelig bil. Men i Norge er det nesten ingen som kommer til å kjøpe den versjonen, da snakker vi flere hundre tusen kroner i ekstra avgift. For oss er det to seter som gjelder, når den kommer til Norge en gang i andre kvartal, forteller Benny.

TIL NORGE: Nye Amarok er ventet til Norge i andre kvartal 2023.
TIL NORGE: Nye Amarok er ventet til Norge i andre kvartal 2023.

Komme hjem?

– Skjønner! Men hvor lenge har du egentlig tenkt å bli i Sør-Afrika?

– Jeg funderer faktisk på å ta en uke til her, husker jeg ikke heeelt feil har jeg en del ferie til overs. Passer det greit, eller?

– Nei, det passer faktisk veldig dårlig! Vi har jo innspurt til jul og må bygge stoffbank de neste ukene. Jeg er redd du må sette deg på flyet hjem så fort som mulig!

– Jeg fryktet du skulle si det... Ja, da får vi bare se. Mulig jeg er med på Teams mandag morgen, Men hvis ikke: Ja, da vet du hvor jeg er!

Uansett hva som skjer med hjemreise eller ikke: Benny kommer tilbake med mer om Amarok så snart sperrefristen på kjøreinntrykk er over.

Jo – dette er faktisk en millionbil

Se video av nye Amarok under: