Haval: De skal bli verdens største på SUV
Du har neppe hørt navnet – men ambisjonene er store.

Det er ingen hemmelighet at en rekke kinesiske bilprodusenter jobber med planer om lansering i både Europa og USA.
Samtidig boltrer de seg på et enormt hjemmemarkedet – og selger også mange biler i land som Russland, India og Indonesia.
Gir seg ikke
En av dem som virkelig har store ambisjoner er Great Wall. De forsøkte seg med dårlig hell i Europa for noen år siden, men kommer ikke til å gå seg med det.
Nå har de akkurat gått ut med svært ambisiøse planer for sitt undermerke Haval: Nemlig intet mindre enn å bli størst i verden på SUV-er i løpet av de tre-fire neste årene.
LES OGSÅ: Kanskje er en av disse din neste bil
Nytt bilanlegg
For å klare det, skal de investere rundt fem milliarder kroner fram mot 2015.
Great Wall er også i gang med å bygge et nytt bilanlegg på størrelse med 35 fotballbaner noen mil utenfor Beijing. Og de skal øke antallet ingeniører med minst 40 prosent de kommende årene.
Kjørbar og kjørbar ... Se hva som dukket opp på motorveien!
Over dobbelt så store
Det er nok også nødvendig hvis de skal klare å nå målet sitt. I fjor solgte de like under 300.000 biler. Og det er særlig to konkurrenter (som også vokser), som nå må tas igjen og passeres i en voldsom fart.
Den ene er Land Rover som ligger på en årsproduksjon på rundt 316.000 biler. Langt tøffere blir det nok å ta igjen Jeep som er størst med rundt 700.000 biler.
Russland viktig
Kineserne har også et drawback i at de ikke er representert i USA, som fortsatt er verdens største SUV-markedet. Men lansering der i løpet av de nærmeste årene skal ligge i planene.
For Great Wall og Haval blir også Russland svært viktig. Hjemme i Kina er mange kunder på vei bort fra store sedaner – og går over til SUV-er som nå er segmentet som vokser raskest.
Legendarisk video: Slik kjører gærningene i Russland
Femte rikeste mann
Blir det nødvendig med ytterligere investeringer, er det neppe noe problem. Great Wall-sjefen Wei Jianjun er nemlig Kinas femte rikeste mann – og god for mange milliarder kroner.
Hans ambisjon er at Haval skal gi kundene mer valuta for pengene enn noen av konkurrentene klarer – og at merket ikke bare skal tilfredsstille kundene, men også overraske dem.
LES OGSÅ: Dette er bilsjefen som har lyst til å gå ned i lønn

LES OGSÅ: Derfor skal denne bare selges i Kina