Har tatt store grep – denne har aldri vært morsommere

Ikoniske Mercedes SL er ny. Les testen:

Det begynte som en svært suksessfull racerbil i 1952. Et par år senere lanseres en gateversjon av Mercedes 300 SL.

Et nytt bilikon er født. 68 år senere lever Mercedes SL fremdeles i beste velgående. Bilen har aldri vært sprekere!

For første gang er det Mercedes sin AMG-avdeling som har utviklet bilen helt fra bunnen av. Det betyr at forventingene er ekstra høye.

Som én av svært få nye Mercedes-modeller som lanseres i dag, leveres nykommeren KUN med bensintørste motorer.

Vi kjører verstingutgaven med håndbygget V8-er på voldsomme 585 hestekrefter.

Bilen i front startet ballet i 1952. Nå ruller syvende generasjon av ikoniske SL på norske veier.
Bilen i front startet ballet i 1952. Nå ruller syvende generasjon av ikoniske SL på norske veier.

Hvordan er den å kjøre?

For å gå rett på sak: Mercedes SL har aldri vært morsommere å kjøre. I alle fall hvis du vektlegger de kjøreglade og sportslige egenskapene – slik opprinnelsen også var.

På veien merker du med en gang at bilen har blitt stivere og mer presist satt opp. Styrefølelsen er også skarpere og mer direkte enn før.

Interiøret har fått et stort løft. Også kvalitetsfølelsen oppleves bedre enn forgjengeren.
Interiøret har fått et stort løft. Også kvalitetsfølelsen oppleves bedre enn forgjengeren.

Selv i komfort-modus, kjenner du at bilen oppleves litt stump over ujevnhetene. Nye SL har med andre ord blitt langt mer «hard core».

Du mister litt av den komfortable cruise-følelsen den hadde tidligere, ihvertfall når du velger toppversjonen 63 – med det hvasseste understellet.

At AMG har gjort store grep på nykommeren merkes. Én ting er at bilen og understellet er nyutviklet, men nye SL har også fått både firehjulsdrift og bakhjulsstyring, for første gang.

Sistnevnte bidrar til at selv de krappeste svingene går som en lek. Bilen er smidig og leken. Dessuten får du plantet alle kreftene raskt til asfalten med AMGs firehjulsdrift-system.

Når det er sagt, savner vi muligheten for å koble ut driften helt på forhjulene. Nye SL 63 får du nemlig ikke med Drift Mode, slik at den kan fungere som en ren bakhjulstrekker. Dermed mister du også litt av den rampete, uforutsigbare lekenheten....

Vi DIGGER at Mercedes fremdeles tviholder på en deilig og ren V8-motor, som 63-utgaven er utstyrt med. Det er noe magisk ved å høre lyden av åtte sylindre, særlig med taket nede en varm sommerkveld.

Motoren leverer 585 hk og hele 800 Nm. Det er like mange hester som i verstingen AMG GT R. SL 63 har dessuten 100 Nm mer!

0-100 km/t er i mål på 3,6 sekunder. Toppfarten er 315 km/t.

Når du sitter såpass lavt, får du en vanvittig fartsfølelse. Skyvet er enormt! Galskapen toppes med et overraskende godt lydbilde, tross EU-krav for eksoslyd.

Nå har AMG åpenbart funnet en ny oppskrift, for SL 63 høres betydelig heftigere ut enn for eksempel nyeste versjon av E 63 S – som har samme motor... Applaus til SL-ingeniørene!

Test E 63 S: Akkurat dette er det ingen elbil som matcher

Aktive dempere med hydraulisk stabilisering, er blant elementene som bidrar til økt presisjon på veien.
Aktive dempere med hydraulisk stabilisering, er blant elementene som bidrar til økt presisjon på veien.

Design utenpå og inni

Du er aldri i tvil om at dette er en splitter ny modell. Designet speiler resten av bilen: Det er skarpere linjer og mer pondus.

Fronten ser skikkelig sinna ut, med digre luftinntak og AMGs 14 vertikale lameller i grillen.

Bak stjeler fire solide eksosrør mye av showet. Du kan også manuelt vippe opp bakspoileren, som ellers justerer seg i ulike vinkler, avhengig av kjøreprogram og hastighet.

Interiøret på nye SL kan virkelig ikke sammenlignes med forgjengeren. Dette er natt og dag.

En bred midtkonsoll gir deg litt følelsen av å sitte i en cockpit. Designet oser en kombinasjon av sportslig eksklusivitet.

Midtkonsollen med en 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom fører og passasjer. Legg også merke til de turbinformede luftdysene.
Midtkonsollen med en 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom fører og passasjer. Legg også merke til de turbinformede luftdysene.

Plass og praktiske løsninger

Hva får du med deg?

Du kjøper selvfølgelig ikke en SL hvis bagasjeromsplassen er avgjørende. Men 213 liter er mer enn nok til en diger picnic-kurv og et par kalde. Og faktisk en liten koffert også...

Livet i baksetet:

Det er litt Porsche 911-vibber over disse baksetene. Her bør du være tynn og kort, skal du få plass...
Det er litt Porsche 911-vibber over disse baksetene. Her bør du være tynn og kort, skal du få plass...

Sammenlignet med de siste generasjonene SL, har faktisk livet i baksetet gjenoppstått på nykommeren.

For første gang siden R 129-modellen i 1989, har SL nå to små bakseter å tilby. Ikke regn med å dra fire voksne på tur. Det går ikke. Men har du barn inntil 150 centimeter, vil de fungere godt. Eventuelt har du godt med ekstra plass til bagasje, om det er to på tur.

Bak rattet:

Det er selvfølgelig førerposisjon som er prioritert i SL. Du får virkelig godfølelsen bak rattet. Du sitter lavt og godt i sportssetene – som har rikelig med justeringsmuligheter.

Vår testbil er nærmest fullutstyrt, som betyr at du både har varme, kjøling og massasje tilgjengelig.

Airscarf er i kjent SL-stil på plass. Dette er rett og slett varm luft som kommer ut av nakkestøtten. Det fungerer i praksis veldig godt.

Test Audi RS 6: Stasjonsvogner blir ikke mye heftigere enn dette

SL 63 i (nesten) fri dressur på den norske fjellheimen. Kan det bli bedre?
SL 63 i (nesten) fri dressur på den norske fjellheimen. Kan det bli bedre?

Tech-faktor

Noen vil kanskje mene at tech-faktoren i nye SL nesten har blitt for dominerende. Digitale instrumenter og en stor 11,9-toms berøringsskjerm i midten dominerer mye av interiøret.

Nå styrer du omtrent alt via hovedskjermen. Du må til og med sveipe innom skjermen for å ta taket opp eller ned. Her syns vi Mercedes kunne beholdt en fysisk knapp...

En smart løsning er at du kan justere vinkelen på skjermen elektronisk, for å unngå refleksjoner fra sola.

Via skjermen kan du justere og endre oppsettet på bilen – med alt fra gassrespons til eksoslyd. Med «AMG Track Pace» kan du også logge rundetider dersom du tar med bilen på bane. Mulighetene er mange, samtidig som det er enkelt å finne frem i de ulike menyene.

I likhet med samtlige andre modeller fra Mercedes om dagen, er det skjermer som opptar mye av plassen også i SL.
I likhet med samtlige andre modeller fra Mercedes om dagen, er det skjermer som opptar mye av plassen også i SL.

Konklusjon

Mercedes SL har egentlig aldri vært mer tro til opprinnelsen enn nå.

I 1952 herjet SL 300 og dro i land en rekke seiere, både på legendariske Nürburgring og 24-timersløpet på Le Mans.

Nå er SL mer den reinspikka sportsbilen vi kjenner fra 50-tallet.

Helt nye SL vil nok ikke skrive seg inn i historiebøkene på samme måte som 50-tallets SL 300. Men det som er ganske sikkert, er at dette blir historiens siste SL med ren V8 bensinmotor under panseret.

Med en prislapp på over tre millioner kroner, blir det heller ikke noe vanligere å se en SL på norske veier, men desto morsommere når den først dukker opp.

Nye C220d All Terrain: Spesielt én ting imponerer stort

Du får garantert mange tomler opp på tur i nye SL.
Du får garantert mange tomler opp på tur i nye SL.

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine.

Omtrent som en Tripadvisor for bil.

Så langt har vi fått inn over 12.500 omtaler! Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Årets feteste biltur? Her tester vi AMG GT C Roadster på Vestlandet

Mercedes-AMG SL 63 4Matic+

Motor og ytelser:

  • Motor: 4-liter V8
  • Effekt: 585 hk / 800 Nm
  • 0-100 km/t: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 315 km/t
  • Forbruk: 1,25 liter/mil

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 470, 210, 135 cm
  • Vekt: 1.970 kg
  • Bagasjerom: 213 liter

Pris:

  • Pris fra: 2.643.000 kroner
  • Pris testbil: 3.087.993 kroner
  • (SL 43 koster fra 1.605.000 kroner)

Bli med til Geiranger og se vårt førsteinntrykk av nye SL: