Har Norge-suksess: Neste modell kan selge enda bedre

Storebror gikk rett inn på topp ti.

G6: Med nærmest identiske mål som Tesla Model Y, men bedre rekkevidde og ladehastighet, håper Xpeng på ny suksess med crossoveren G6.
G6: Med nærmest identiske mål som Tesla Model Y, men bedre rekkevidde og ladehastighet, håper Xpeng på ny suksess med crossoveren G6.

Etter labert salg av modellene P5, P7 og G3, ser det virkelig lovende ut for Xpeng om dagen.

Det merkes på registreringsstatistikken. Familie-SUV-en G9 føk nemlig rett inn på topp ti-listen i november, og holder seg også høyt i desember.

Og kanskje markerer dette bare starten på en norsk Xpeng-bølge: For neste modell heter G6, og blir en direkte konkurrent til Norges desidert mest solgte bil i år, Tesla Model Y.

- G6 kommer til å passe perfekt inn i vår portefølje av elbiler. Dette er en bil vi virkelig ser fram til å presentere for det norske publikum, sier Knut Arne Marcussen, PR-sjef i Xpeng Norge, til Broom.

Volkswagen inngår milliard-avtale med Kina-merke

Ingen tvil om målgruppen

G6 er en crossover med imponerende spesifikasjoner til budsjettvennlige priser. Det er helt i takt med G9, som denne høsten har fått strålende omtale i norsk presse.

Bilen kommer i tre utgaver: Long Range, Super-Long Range og Performance - med klare referanser til Tesla Model Y.

De ytre målene er dessuten nærmest identiske. Design og plass er også sammenlignbar, og det er ingen tvil om at Xpeng retter seg mot de samme kjøperne.

Xpeng lover imidlertid bedre rekkevidde og raskere lading enn hva Model Y kan skilte med.

Var misfornøyd med rekkevidden. Nå får han hevet kjøpet

Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen

XPENG G6: Dette blir neste modell ut i Norge.

G6 er utstyrt med en batteripakke på 87,5 kWt netto. Rekkevidden vil sannsynligvis ligge på rundt 600 kilometer, målt etter den europeiske WLTP-standarden. Her stopper Model Y på 533.

Og når bilen skal lades, skal det skje raskt, lover XPeng: G6 er nemlig utstyrt med samme 800-volts ladeløsning som storebror G9, som lader raskest av alle modeller på det norske markedet. Det skulle bety en maksimal ladeeffekt på over 300 kW, der Model Y stopper på 250.

Bare for å illustrere: Xpeng lover at G6 skal lade inntil 300 kilometer rekkevidde etter bare ti minutter, vel å merke hvis laderen klarer å levere nok effekt. Det lover bra.

Topphastigheten er 202 kilometer i timen, og Performance-utgaven akselerer fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Det er litt bak Tesla, men bør ikke være noe stort ankepunkt under norske vei- og føreforhold.

Hvordan uttales egentlig Xpeng?

Blir budsjettvennlig

Modellen er ventet til Norge i løpet av 2024, bekrefter Marcussen. Han vil imidlertid ikke røpe noe om pris helt ennå, men vi blir overrasket om startprisen vil ligge særlig mye over 400.000 kroner.

Til sammenligning koster nemlig rimeligste Model Y, inkludert alle avgifter, fra 431.832 kroner. Vi tror det blir vanskelig for Xpeng om de velger å legge seg høyere i pris enn dette.

I Kina har Xpeng G6 vært i salg siden i sommer, og her starter prisene på rundt 300.000 kroner, omregnet til norsk valuta. Det kan imidlertid være avvik i garantivilkår og utstyrsnivå på biler som selges der, i forhold til bilene som skal selges i Norge.

– Alle detaljene rundt hvilke utgaver som kommer til Europa og europeiske spesifikasjoner, er ikke klare ennå. Men jeg kan bekrefte at dette er en modell vi har store forventninger til, sier Marcussen til Broom.

Vi kommer naturligvis tilbake med mer informasjon så snart vi får den fra Xpeng.

Testen av storebror G9 finner du forresten her:

Xpeng G9: Føles som en millionbil – men vær obs på én ting

Få også med deg denne: