renault utenforbil (Foto: Privat)
renault utenforbil (Foto: Privat)

Har kostet på bilen sin 170 000,-

Remi eier andre generasjon av "Bruktbilen fra Helvete". Det har ikke vært morsomt.

- Flere ganger har jeg tenkt at nå må det vel være slutt på problemene. Men nei - det har bare dukket opp nye. Igjen og igjen, forteller en oppgitt Remi Sivertsen fra Molde.

Han fortalte først om sitt bilmareritt her på broom.no da vi gikk ut med følgende etterlysning: Hvem fortjener å få påspandert årsavgiften for 2010? Det kom inn veldig mange verdige kandidater, men likevel var vi ikke i tvile. Remi var den som fortjente det aller mest.

Her kan du lese Remis egen historie

Problemfritt i starten

- Jeg unner virkelig ingen å oppleve noe sånt som dette. Det har vært et sant mareritt, både praktisk og økonomisk. Og en ting er sikkert: Jeg skal aldri kjøpe bruktimport bil igjen, forteller Remi.

Med tre unger var han på utkikk etter stor og rommelig familiebil da han kom over Renault Grand Scenicen sommeren 2007. Og i starten var alt som det skulle.

- Bilen er stor og fantastisk god å kjøre. Veldig riktig bil for en småbarnsfamilie. Og jeg reflekterte egentlig ikke over at den var bruktimportert. Sparte heller ikke noe spesielt på det, tror jeg.

- Det fine var at den var veldig godt utstyrt, med blant annet skinn, navi og xenon. I ett og et halvt år hadde vi tilnærmet problemfritt bilhold. Så smalt det!

Les mer om denne bilen i Brooms bruktbilguide - klikk her

Tærer på økonomien

- Hva skjedde?

- Først hadde vi to store bremsereparasjoner i løpet av åtte måneder. Så gikk kløtsj og svinghjul - og så har det bare ballet og ballet på seg. Det er nesten raskere å nevne hva som ikke har gått i stykker på denne bilen. Det har vært en nærmest uendelig rekke med feil og problemer, forteller Remi.

Til sammen mener han å ha kostet på Renaulten minst 170 000 kroner i løpet av to og et halvt år.

- Vi har klart å unngå yttterligere lån, men har måttet dele opp regningen noen ganger. Det er klart at noe sånt som dette tærer på familieøkonomien også. Det er ikke hyggelig når bilen bare blir et eneste pengesluk. Men samtidig har vi ikke hatt noe valg. Jeg har absolutt vært inne på tanken på å gi opp og skrote bilen. Men vi har jo lån på den også... Du blir virkelig fanget i en situasjon som dette.

Aldri mer Renault

- Og du har ikke fått noe som helst på garantien?

- Nei, i og med at bilen er bruktimportert gjelder heller ikke femårs reklamasjonsrett som vi har etter norsk kjøpslov.

- Jeg hadde jo håpet at Renault-importøren ville ta litt ansvar, men derfra har det bare vært blankt avslag. Jeg kommer nok ikke noen gang til å kjøpe Renault igjen, nei!

LES OGSÅ: Bruktimport - her er alle fallgruvene

Kjøpe ny bil

- Hva er status akkurat nå?

- Vi fikk den fra verkstedet 17. mars - med en regning på 25 862 kroner. Etter det har den - bank i bordet - gått uten problemer. Nå planlegger jeg å bytte i løpet av våren/sommeren. Og da til helt ny bil.

- Noen kandidater?

- Ja, jeg funderte egentlig på Toyota Avensis, men ble litt skeptisk etter det som har kommet fram om Toyota i det siste. Derfor er det mulig det blir en Volvo V70 i stedet. Men uansett hva jeg velger, regner jeg med at det vil bli hundre ganger bedre enn det jeg har opplevd med denne bilen, avslutter Remi.

LES OGSÅ: Hjelp - bilen min har vært på verksted i syv måneder

renaulteier (Foto: Privat)
renaulteier (Foto: Privat)