Har klart noe helt unikt i Norge – nå blir den ny

Audi e-tron får blant annet bedre rekkevidde.

NYTT NAVN: Audi e-tron blir oppgradert, med blant annet økt rekkevidde. Samtidig skifter den navn til Q8 e-tron.
NYTT NAVN: Audi e-tron blir oppgradert, med blant annet økt rekkevidde. Samtidig skifter den navn til Q8 e-tron.
Static photo, Colour: Mythos Black metallic. Foto: AUDI AG
Static photo, Colour: Mythos Black metallic. Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Cockpit Foto: AUDI AG
Cockpit Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG
Detail Foto: AUDI AG

Elektriske e-tron har vært en nesten eventyrlig suksess for Audi her hjemme. Den ble blant annet Norges mest solgte nybil i 2020. Noe sånt har ikke bilen vært i nærheten av i noe annet land.

Da e-tron kom på markedet første gang var Audi tidlig ute med stor og påkostet elbil-SUV. Med ganske bra rekkevidde i tillegg, ble den førstevalget for mange norske kunder.

Nå har veldig mange konkurrenter kommet til. Dermed er nok også timingen både viktig og riktig når Aud kommer med en betydelig oppdatering av modellen.

Samtidig skifter den også navn, og heter fra nå Q8 e-tron. Modellene som lanseres er Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron.

MILJØFOKUS: Innvendig er det utstrakt bruk av resirkulerte materialer.
MILJØFOKUS: Innvendig er det utstrakt bruk av resirkulerte materialer.

Rekkevidde opptil 551 kilometer

e-tron har blitt frakjørt på rekkevidde av mange. Det svarer Audi på med større batteripakker og mer rekkevidde.

Nå er det inntil 532 kilometer som gjelder for Audi Q8 e-tron 55 Advanced, og inntil 548 km for Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced.

Audi Q8 Sportback e-tron 55 S Line skal på sin side klare inntil 551 kilometer. Så langt oppgir ikke Audi rekkevidde for 50-utgaven.

Men denne har batteripakke på 89 kWt (95 kWt brutto), mens Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron har 106 kWt (114 kWt brutto).

Ble Norges mest solgte: Utenkelig for bare noen år siden

LUFTMOTSTAND: Audi har jobbet med aerodynamikken, det er naturligvis også positivt for rekkevidden.
LUFTMOTSTAND: Audi har jobbet med aerodynamikken, det er naturligvis også positivt for rekkevidden.

Skal ha 20 elbiler

Q8 50 e-tron har en maksimal ladehastighet på 150 kW, og tilsvarende 170 kW for Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron. Det største batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 31 minutter, da forutsatt ideelle forhold.

Q8 e-tron kommer med Plug & Charge-funksjonalitet.

– Med Audi Q8 e-tron består den elektriske porteføljen fra Audi nå av åtte modeller. Vi skal gjøre vårt for at det kun selges nullutslippsbiler i Norge innen 2025, og kommer til å ha 20 modeller i løpet av de neste fire årene, forteller Audis Norges-direktør Elin Sinervo.

Det koster å ha litt tøffere bil enn naboen

NAVNESKIFTE: Q8 skal markere at dette er den elektriske toppmodellen fra Audi.
NAVNESKIFTE: Q8 skal markere at dette er den elektriske toppmodellen fra Audi.

Bagasjerom og frunk

Navnebyttet til Q8 skal være et signal om at Q8 e-tron er toppmodellen i Audis elektriske SUV-utvalg. Med ny grill og nye designelementer er Audis designspråk tatt et steg videre. Blant annet er de fire ringene todimensjonale, og grillen er gjort bredere.

Med lengde på 4.91 meter, bredde på 1.93 meter og en høyde på 1.61 meter (Sportback) og 1.63 meter (SUV), er dette absolutt en velvoksen bil.

Akselavstand på 2.92 meter skal bidra til å gi god plass i baksetet, og bagasjerom på 569 liter for SUV og 528 liter for Sportback.

«Frunken» er også med videre fra forrige generasjon e-tron, med 62 liters lagringsplass.

Håvard har vært bilselger i 27 år: – Aldri opplevd lignende

STORSELGER: e-tron har vært en eneste stor suksesshistorie for Audi i Norge. Nå har den fått et betydelig oppgradering.
STORSELGER: e-tron har vært en eneste stor suksesshistorie for Audi i Norge. Nå har den fått et betydelig oppgradering.

Mye resirkulerte materialer

Q8 e-tron kommer med luftfjæringer og kontrollert støtdemping, og avstanden over bakken kan variere med 76 millimeter. Den elektroniske stabilitetskontrollen gir dessuten bedre manøvrering av bilen, og raskere respons ved styring i krappe svinger.

Designgrep har gitt reduksjon i luftmotstand fra 0,26 til 0,24 cw for Q8 Sportback e-tron og fra 0,28 til 0,27 cw for Q8 e-tron.

Q8 e-tron er sertifisert som netto karbonnøytral. Audi bruker resirkulert materiale i deler av bilens isolasjon, demping og i store deler av interiøret. For eksempel er en del av materialet rundt bilens display laget av resirkulerte flasker. Videre er flere sikkerhetskomponenter, for eksempels plastikkdekslene over sikkerhetsbeltet, laget av bilplastavfall.

RINGER: De fire Audi-ringene er nå gjort todimensjonale i grillen.
RINGER: De fire Audi-ringene er nå gjort todimensjonale i grillen.

Starter på 658.000 kroner

Offisiell salgsstart for Q8 e-tron er 14. november, og Audi forventer å se de første kundebilene på norske veier til våren. De vil komme med mer standardutstyr enn sine forgjengere.

Startpriser er 658.100 for Q8 e-tron 50 og 751.100 for Q8 e-tron 55. For SQ8 e-tron er startprisen 841.100.

Disse prisene er for øvrig før moms og eventuell vektavgift. Det siste er det uklart om kommer, men alt tyder på at det blir moms på kjøpesum som overstiger 500.000 kroner, fra nyttår.

Dette var den tøffeste SUV-en på høstfjellet

Video: Disse brødrene har noe helt spesielt til felles