Etter to år på markedet oppgraderer Lexus elbilen UX. Den viktigste nyheten er at rekkevidden øker med hele 40 prosent, til 450 kilometer.
Etter to år på markedet oppgraderer Lexus elbilen UX. Den viktigste nyheten er at rekkevidden øker med hele 40 prosent, til 450 kilometer.

Har hatt én klar svakhet – nå blir den borte

Lexus gir UX 40 prosent lengre rekkevidde.

Det er to år siden Lexus lanserte sin første elbil på det norske markedet. Den kompakte crossoveren UX 300e har bidratt til en pen økning av Lexus-salget her hjemme.

Nesten 1.500 eksemplarer finnes nå på norske skilter. Det er et betydelig tall for det som tross alt er et nisjemerke på vårt marked.

Det har UX klart på tross av en temmelig begrenset rekkevidde. 315 kilometer er et lavt tall, sammenlignet med de aller fleste konkurrentene. Derfor er det en viktig nyhet Lexus akkurat har kunngjort: Nemlig at UX kommer med betydelig større batteripakke – dermed også økt rekkevidde.

Rekkevidde opp til 450 kilometer

Batteriet har økt fra fra 54.3 til 72.8 kWt. Det gir ny rekkevidde på opptil 450 kilometer.

Samtidig får bilen også disse endringene:

  • Nytt multimediasystem med bedre funksjonalitet og større skjermer.
  • Lexus Safety System+ med flere funksjoner.
  • Flere interiør- og lakkvalg.

Lexus satte ned prisen med hele 60.000 kroner

I tillegg til økt rekkevidde, har Lexus også gitt UX en del øvrige oppgraderinger.
I tillegg til økt rekkevidde, har Lexus også gitt UX en del øvrige oppgraderinger.

Mindre støy

De første bilene leveres på det europeiske markedet i mai 2023.

En rekke endringer har blitt gjort for å forbedre kjøreopplevelsen. Fintuning av den elektriske servostyringen og støtdemperne skal gjøre den mer engasjerende.

Mer punktsveising med påfølgende økt karosseristivhet har bidratt til det samme. Lydisoleringen har også blitt optimalisert for å gjøre bilen mer stillegående.

Lexus RX400h: Verdens beste brukt-SUV?

Større skjermer

UX har nå et multimediasystem som er enklere å bruke, med berøringsskjerm i stedet for berøringsflate. Systemets kontroller er mer intuitive, de responderer raskere og funksjonaliteten og tilkoblingsmulighetene er bedre.

Skjermen er nå posisjonert 14,3 centimeter nærmere sjåføren, for enklere betjening. Der skjermene tidligere var 7 eller 10 tommer (avhengig av utstyrsgrad), er de nå 8 tommer med skarpere grafikk eller 12.3 tommer med høy oppløsning.

Multimediasystemets stemmegjenkjenningskapasitet inkluderer «Hei Lexus» ombordassistent, for stemmekommandoer.

Anders fortviler – får ikke ha luksusbilen i fred

Skjermene har blitt større, her har Lexus også endret på plasseringen av den store skjermen på midten.
Skjermene har blitt større, her har Lexus også endret på plasseringen av den store skjermen på midten.

Skybasert navigasjon

«Hei Lexus» kan brukes til å styre kontrollene, klimaanlegget og til å søke på nettet og koble til telefonsamtaler. Smarttelefonintegrering kan gjøres trådløst via Apple CarPlay eller via Android Auto med kabel. Tilkoblingen inkluderer også Lexus Link smarttelefonapp, hvor man kan låse eller åpne dørene eller sette på klimaanlegget før man setter seg i bilen.

En annen forbedring i multimediasystemet er skybasert navigasjon som standard. Det gir tilgang til oppdateringer om vei- og trafikkinformasjon i sanntid, og gjør det enklere å planlegge reiser eller finne omkjøringer og slik unngå forsinkelser. Annen nyttig informasjon, som lokale ladepriser og parkeringsplasser, kan også finnes via skyen ved hjelp av «Hei Lexus».

Lexus kommer med ny og større elbil – dette vet vi nå

Lexus kommer snart med elbil nummer to: RZ 450e heter den og er ventet til Norge andre kvartal 2023.
Lexus kommer snart med elbil nummer to: RZ 450e heter den og er ventet til Norge andre kvartal 2023.

Under momsgrensen i dag

I området i midtkonsollen hvor berøringsflaten tidligere var, finner man nå knapper til de oppvarmede forsetene. Konsollen har også en USB-A-port for spilling av høyoppløselige lydkilder, to USB-C-porter for lading og et opplyst brett med plass nok til en stor smarttelefon.

Assistanse for sving i kryss sørger for at sjåføren kan svinge tryggere til høyre og venstre i trafikk og i kryss, Nødstyringsassistanse gjør automatisk små korrigeringer med rattet for å hindre bilen i å ufrivillig forlate kjørefeltet.

Oppgradert UX kommer altså til vår del av verden til sommeren neste i år. Lexus opplyser ikke noe om priser på nykommeren. I dag starter rimeligste UX på 360.200 kroner. Toppmodellen Luxury koster på sin side fra 453.600 kroner. Det betyr at modellen ikke får moms fra årsskiftet. Men øker prisene til over 500.000 kroner, blir det moms på beløpet som overskyter dette.

Klikk her for å lese testen vår av Lexus UX 300e

Video: Her er elbil nummer to fra Lexus på snarbesøk i Norge