Det spares ikke på effektene   hverken bildemessig eller tekstmessig   når Kristian selger sin gamle Ford Fiesta. Faksimile fra www.finn.no.
Det spares ikke på effektene hverken bildemessig eller tekstmessig når Kristian selger sin gamle Ford Fiesta. Faksimile fra www.finn.no.

Har du lyst til å kjøpe en upålitelig dødsfelle?

Da mener Kristian at han har den perfekte bilen for deg!

Det er ikke alltid like lett å selge bruktbil - og kanskje særlig ikke når bilen er veldig langt unna det de fleste av oss oppfatter som "strøken".

Da kan det vel være like greit å være veldig ærlig, og på den måten komme opp med en annonse som skiller seg ut.

Lever ikke opp til navnet

Dem er det ganske mange av for tiden, og en som akkurat nå går sin seiersgang på finn.no er annonsen Kristian fra Tomasjord utenfor Tromsø har laget på sin 1995-modell Ford Fiesta FUN.

Dette er med all tydelighet bilen som ikke lever opp til navnet sitt. For det har tydeligvis ikke vært særlig morsomt å eie denne bilen. Slik innleder nemlig Kristian annonsen:

LES OGSÅ: Dette må være Norges ærligste bilselger

Lei av livet

Julegaveidé til din onde svigermor? Lei av livet? Upålitelig dødsfelle selges billig!

Hvorfor velge mellom pest eller kolera når du kan få din helt egne Ford Fiesta Fun?Med denne bilen er du garantert startproblemer og mekaniske utfordringer å bryne deg på.

Klikk her for å se hele annonsen

Nordkoreansk romrakett

Høres det ille ut? Vel det blir verre - vi siterer videre:

Denne vederstyggeligheten trillet av samlebåndet en gang på midten av 90-tallet, og har siden den gang trillet rett i underkant av 140 000 km, stort sett i enden av et slepetau. Hva pålitelighet angår rangeres fiestaen i samme klasse som en nord-koreansk romrakett.

Problemene er hovedsaklig av elektrisk natur, og kjøper må belage seg på å lade bilen oftere enn en mobiltelefon. Hvis bilen mot all formodning skulle starte, kan du prise deg lykket over de elendige kjøreegenskapene den kan tilby

LES OGSÅ: "Strøken" bruktbil var full av feil

Mangfoldige selvmordsforsøk

Det var en liten forsmak på det mekaniske. Hva så med utseendet? Ikke overraskende er Kristian også meget skeptisk til det:

Utseendemessig er denne bilen en aldri så liten utfordring, da den er smertelig stygg å se på. I likhet med solen burde en aldri stirre direkte på bilen, da dette kan gi varig synsskade.

Saken blir ikke bedre av at bilen har gjort mangfoldige selvmordsforsøk ved å krasje. Ingen av forsøkene har dog vært vellykket, så det eneste resultatet er mangfoldige kosmetiske skader. Dette gir bilen et sjaskete preg. Hvis du ønsker å fremstå som en uflidd uteligger passer denne bilen utmerket.

Lufte startkablene

Som en grei føre-var-regel, er det greit å venne seg til å feste setebeltet først etter at bilen er startet. Sannsynligheten for at du må ut for å lufte startkablene er nemlig stor. Skulle du få start på første forsøk, anbefales det fremdeles å vente med setebeltet til du er sikker på at det ikke er røykutvikling i rattstammen.

Dette har kun skjedd én gang, men som følge avgikk en av vindusviskerintervallene med døden. Dette innebærer at kun intervallene "Turbo" og "Turbo Insane" fungerer. Det framtoner seg dog ikke som et reelt problem, da mengden strøm som regel er for lav til å drive viskerne i et praktisk tempo uansett

LES OGSÅ: Denne selges som den står - dønn i ro!

Søppeldunk

Lurer du etter alt dette på hvordan bilen ser ut innvendig? Da får du neppe veldig mye mer lyst på den etter å ha lest dette:

Interiøret overgår eksteriøret hva gjelder stygghet. Her er det billig plast og syntetisk tekstil så langt øyet kan se. Slitent 90-tallsdesign smakfult dandert med diverse flekker og søl er bare rosinen i pølsen her. Baksetene er trange og ubehagelig, men fungere til gjengjeld utmerket som søppeldunk

Utstyrsnivået bærer preg av økonomiske nedgangstider, og fraværet av elementære finesser gjør kjøreturen, om mulig, enda verre. En svært liberal definisjonsevne er derfor en nødvendighet for kjøper. For eksempel er et multifunksjonsratt i fiesta-sammenheng, et ratt som svinger til høyre OG venstre. Til opplysning heves og senkes vinduene automatisk ved å svieve i en hendel.

Positivt til slutt

Men helt til slutt kommer det i det minste et par positive ting.

Du slipper å få bilen avsklitet på grunn av manglende årsavgift. Og sannelig er den EU-godkjent litt til også:

Bilen selges som den står. Årsavgiften for 2012 er betalt, og bilen er på mirakuløst vis EU-godkjent frem til februar 2013.

LES OGSÅ: Denne annonsen ble en kjempesuksess