Har blitt 70.000 kroner billigere på bare noen måneder

Brukte elbiler har falt mye i verdi.

STORT UTVALG: Audi e-tron ble Norges mest solgte nybil i 2021. Nå ligger det over 1.000 eksemplarer til salgs på bruktmarkedet og prisene har gått betydelig ned så langt i år. Foto: NTB
STORT UTVALG: Audi e-tron ble Norges mest solgte nybil i 2021. Nå ligger det over 1.000 eksemplarer til salgs på bruktmarkedet og prisene har gått betydelig ned så langt i år. Foto: NTB

Det har skjedd mye med elbilene på bruktmarkedet de siste månedene. Fra ventelister og i noen tilfeller høyere pris på brukte enn nye biler, har situasjonen endret seg brått.

Nå det svært mange biler til salgs og Finn.no har denne uken gått ut med tall som viser at det tar mye lenger tid å selge en brukt elbil nå enn for bare noen måneder siden. I tillegg har prisene falt betydelig.

– Fra å være den drivlinjen som ble solgt raskest som bruktbil sent i fjor høst, er det nå elbilene som ligger lengst ute før de blir meldt solgt og avpublisert på Finn, forteller forretningsutvikler Terje Dahlgren i Finn.no.

Dyrere biler står lengst

Han presiserer at dette gjelder biler som ligger til salgs hos forhandlere, og ikke privat omsetning.

Det er i hovedsak dyrere biler, i prisklassen 500.000 – 750.000 kroner som står lengst før de blir solgt. Her finnes modeller som Porsche Taycan, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, BMW iX og Mercedes EQC. Noen ligger lenger enn andre.

– Tiden det har tatt før en brukt e-tron er meldt solgt og avpublisert, var i snitt de siste tre månedene 54 dager, og er nå 58 dager - altså så godt som to måneder. For Jaguar I-Pace er tilsvarende tall 56 dager siste tre måneder, og 52 dager nå, forteller Dahlgren.

Disse bruktbilene er tyngst å selge akkurat nå

I-PACE: Også Jaguar I-Pace tar det lenger tid å selge brukt - og prisene har sunket noe. Foto: Jaguar
I-PACE: Også Jaguar I-Pace tar det lenger tid å selge brukt - og prisene har sunket noe. Foto: Jaguar

Kjøpers marked

– Hva med prisene?

– De har beveget seg kraftig nedover. Snittprisen for en Audi e-tron 2019-2020 modell var i første kvartal i år 499.900 kroner. Nå har tilsvarende snittpris på bare noen få måneder sunket til 429.900 kroner.

Tilsvarende for I-Pace var snittprisen i første kvartal 466.319 kroner, men er nå sunket til 434.450 kroner, forteller Dahlgren.

– Det er ingen tvil om at brukt elbil har snudd helt fra å være selgers marked til å bli kjøpers marked, fastslår han.

Brukt elbil: Dette bør du se etter

MANGE: Nå ligger over tusen Audi e-tron til salgs brukt på Finn.no, og snittiden for salg nærmer seg to måneder. Foto: Frank Williksen
MANGE: Nå ligger over tusen Audi e-tron til salgs brukt på Finn.no, og snittiden for salg nærmer seg to måneder. Foto: Frank Williksen

Mye å velge i

Den siste uka i juni er utbudet av dyrere brukte elbiler på Finn.no kjempestort. Her er noen eksempler – merke/modell, antall og priser fra – til:

Audi e-tron 1.043 stk – 370.000 – 955.000 kroner.

Audi e-tron RS GT 59 stk – 1.000.000 – 1.500.000 kroner.

Jaguar I-Pace 358 stk – 340.000 – 900.000 kroner.

Mercedes-Benz EQC 397 stk – 420.000 – 790.000 kroner.

BMW iX xDrive 40 259 stk – 630.000 – 1.050.000 kroner.

BMW iX xDrive 50 148 stk – 895.000 – 1.200.000 kroner.

BYD Tang 171 stk – 490.000 – 750.000 kroner.

Ford Mustang Mach-e 463 stk – 370.000 – 770.000 kroner.

Hongqi 226 stk – 550.000 – 850.000 kroner.

Kia EV6 198 stk – 340.000 – 650.000 kroner.

Polestar 2 262 stk – 365.000 – 700.000 kroner.

Porsche Taycan 580 stk – 740.000 – 1.970.000 kroner.

Skoda Enyaq 489 stk – 320.000 – 692.000 kroner.

Tesla Model S 708 stk – 160.000 – 1.000.000 kroner.

Tesla Model Y 305 stk – 430.000 – 670.000 kroner.

VW ID.4 473 stk – 319.000 – 540.000 kroner.

Volvo XC40 ca 400 stk – 450.000 – 644.000 kroner.

Se så billig du kan få drømme-SUV-en nå

Video: Her er siste elbilnytt fra Volvo