Her er norsk Mazda historie nærmest i et nøtteskall; fra Morten Pedersens 70 modell til dagens bestselger Mazda 6 som Per Johan Gjelten poserer ved siden av. (Foto: Ola Rye, Retten. no / ANB)
Her er norsk Mazda historie nærmest i et nøtteskall; fra Morten Pedersens 70 modell til dagens bestselger Mazda 6 som Per Johan Gjelten poserer ved siden av. (Foto: Ola Rye, Retten. no / ANB)

Han har solgt samme merke i 40 år

Per Johan har vært tett på en rivende bil-utvikling.

I helgen var Per Johan Gjelten i Oslo og hentet plaketten for 40 års trofasthet mot merket, skriver retten.no

- Du kan gjerne si at vi har dobbeltjubileum i år. For det første fyller Mazda som konsern 90 år. Lokalt kan vi dessuten markere fire tiår som forhandler her på Tolga. Vi er ikke den eldste merkeforhandleren av Mazda her i landet, men vi var svært tidlig ute, sier Gjelten.

Ifølge ham har det vært 40 gode år siden den første 1300-modellen ble solgt til Esten Tangen i 1970.

150 i året

- Jeg har ikke tall på antall nybiler vi har levert i denne perioden, men det er mange. Gullårene, som vi nok aldri får igjen, hadde vi på slutten av 80-tallet da vi var oppe i hele 150 biler i året. Jeg må nok nøye meg med å si at vi har solgt noen tusen biler - fordelt på adskillig færre kunder. Blant kjøperne er det utrolig mange som er trofaste mot ett merke, fastslår den daglige lederen.

Mens salgssuksessene de første årene dreide seg om Mazda 1200, 1300 og 1500, den siste med Bertone-design, er det Mazda 6 som er volummodellen i dag.

40-åring fortsatt på veien

- På sett og vis har vi hele 40-årsperioden representert her på huset. En av våre mekanikere, Morten Pedersen, farter fortsatt rundt i en 1500-modell fra 1970, forteller Gjelten.

Bileieren er fortsatt fornøyd med farkosten.

- Med denne modellen tok Maza skrittet bort fra alle snodige kjøredoninger de hadde produsert til da; små lastebiler pick-up’er og trehjulinger. For 40 år siden var denne 1500-modellen både moderne og innovativ. Én ting var Bertone-designen, men modellrekken inkluderte også coupe-utgaver med wankel-motor. Prisen på denne bilen var forøvrig 27.900 kroner som ny, opplyser Pedersen.

To ulike verdener

- Bortsett fra prisen, hva er de største forskjellene på din 70-modell og dagens 2010-utgaver?

- 40 års forskjell betyr at vi snakker om to forskjellige bilverdener; på komfort, støy, sikkerhet, utslipp og forbruk. I 1970 var folk fornøyd med en 1500-motor som bare slukte en knapp liter på mila. Nå forventer folk omtrent det halve forbruket for en motor av denne størrelsen.

I dag forhandler Tolga bil to merker. Koreanske Huyndai ble innlemmet på begynnelsen av 90-tallet og har festet et bra grep på markedet.

Driftssikkerhet

- Men når vi snakker bedriftshistorie, er det Mazda som representerer selve kontinuiteten, mener Gjelten.

- Om vi ber deg trekke fram et fortrinn ved dette bilmerket, hva sier du da?

- Da sier jeg driftssikkerhet.

- Og når dere har fått 40-årsplaketten, er det vel rimelig å sikte seg inn mot 50-årsutmerkelsen også?

- Ja, den har vi selvsagt lyst på. Men i våre dager styrer vi ikke all utvikling selv, avslutter daglig leder ved Tolga Bil, Per Johan Gjelten.

Flere motorsaker fra retten.no finner du her:


Les også: Mazda feirer 20 år med cabrioletmoro