Halvparten har ikke sett bilen de kjøper

– Hos oss tas «bruksmerker» med i bilannonsene, sier Rebil-sjefen.

USETT: – Halvparten har ikke sett bilen de kjøper, sier Kristian Melchior i Rebil. Foto: Frank Williksen
USETT: – Halvparten har ikke sett bilen de kjøper, sier Kristian Melchior i Rebil. Foto: Frank Williksen

Bruktbilhandel er en gjenganger i klagesaker til Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet, og slike saker utgjør også en stor andel av arbeidsmengden i Forbrukerklageutvalget. Mange saker skyldes mangelfull eller feilaktig informasjon om bilen på forhånd – eller at kjøperen har kjøpt bruktbil uten å ha sett eller prøvekjørt den.

Dette er bakgrunnen for at enkelte bruktbilforhandlere krever at biler blir prøvekjørt før de kjøpes.

Bruktbilforhandleren Rebil – som vokser i rekordfart – opplever derimot ikke dette som noen begrensning, forteller daglig leder Kristian Melchior til Broom.

Noen bruktbiler bør du absolutt styre unna

Mer enn 100 punkter

– Trygghet for kunden er vår viktigste konkurransefordel. Det høye antallet klagesaker til Forbrukerrådet om bruktbilhandel er ikke bra. Her er forbedringspotensialet for bransjen stort, og det er det vi har grepet fatt i. Slike klager skal ikke være aktuelt for kundene våre.

– Hvordan kan det forebygges?

– Vi tenker og jobber litt annerledes. Hos oss sjekkes over 100 punkter på hver eneste bil som kommer inn, før den klargjøres. Er det mindre enn seks måneder igjen til neste service eller EU-kontroll, besørger vi dette gjort før bilen selges.

UFORUTSIGBART: – 2023 blir et uforutsigbart år for oss som jobber med bruktbil, sier Kristian Melchior i Rebil. Foto: Frank Williksen
UFORUTSIGBART: – 2023 blir et uforutsigbart år for oss som jobber med bruktbil, sier Kristian Melchior i Rebil. Foto: Frank Williksen

Ikke sett bilen

– I tillegg er vi veldig opptatt av at alt skal være synlig og oversiktlig. I våre bilannonser legger vi derfor også ut foto av det vi kan kalle «bruksmerker», altså tegn på at bilen har vært brukt før. Det kan for eksempel være at den har en liten parkeringsbulk i en dør. I så tilfelle blir dette fotografert, og bildet lagt ut i annonsen. Det samme gjelder andre typiske tegn på tidligere bruk, sier Kristian Melchior videre.

– Et viktig grunnlag for oss er at vi skal være på kundens lag, og oppleves som en medspiller. Derfor skjer over halvparten av alle våre salg av bruktbil «usett» - uten at kunden fysisk har sett bilen i det hele tatt, forteller han.

80 biler per måned

– Hos Rebil både kjøpes og selges en stor andel biler digitalt. Rundt sju av ti biler leverer vi på døra hjemme hos kunden, og i mange tilfeller er dette da også første gang kunden fysisk ser bilen han eller hun har kjøpt, legger Melchior til.

Det er brukte elbiler som utgjør tyngden av omsetningen hos – rundt 70 prosent er batterielektriske biler, og en stor andel er nyere brukte Tesla. Etter at bruktbilmarkedet bremset kraftig opp i september, har Rebil solgt rundt 80 biler hver måned, tilsvarende en månedsomsetning på ca. 28 millioner kroner.

Prute på bruktbil: Slik gjør du det beste kjøpet

Målet er 4 milliarder

– Hva er ambisjonen?

– På litt sikt er den å nå en markedsandel på 4 prosent. Det vil tilsvare en årsomsetning på 4 milliarder.

– Når skal det målet være nådd?

– Etter planen i 2030, slutter Kristian Melchior.

Firmaet Rebil ble stiftet i samarbeid med folkene bak Askeladden-konseptet, der idéen er å tenke nytt, forbrukervennlig og annerledes i forskjellige bransjer. Bransjen for helsetjenester er et eksempel, med legekjeden Dr. Dropin.. I dag er bilgiganten Møller en av de største aksjonærene i selskapet, som nå har 35 ansatte, og som på senvinteren flytter til et anlegg på ca. 8.000 kvadratmeter på Kløfta nord for Oslo.

NAF advarer: Bruktbilkjøpere kan bli lurt av kontrakts-smutthull

Video: Hvis du ikke trives her – da er du sær!