Hadde eget sete – bortsett fra det var det meste feil
Varebilen fra Estland ble stoppet på Ørje.
Det er strenge krav for sikring av alle som oppholder seg i en bil under kjøring. Her i Norge ble for eksempel påbud om sikkerhetsbelter i forsetene innført i 1971, senere fulgte også påbud for beltebruk i baksetene etter.
Om varebileieren fra Estland ikke hadde hørt om dette eller bare valgte å ignorere det, vites ikke. Men det ble i alle fall bråstopp da bilen ble vinket inn til kontroll på grenseovergangen ved Ørje.
I varerommet fant nemlig kontrollørene et ekstra passasjersete. Det var montert på to planker som var skrudd med selvborende skruer ned i gulvplaten. Neppe en veldig god løsning hvis det for eksempel skulle bli en bråstopp...
Turen var over...
I tillegg var det ingen form for sikring eller sikkerhetsbelte her. Dermed var turen over for denne passasjeren, sjåføren fikk seg nok også en smekk.
I samme kontroll fikk en norskregistrert trekkbil/lastebil inndratt kjennemerker på grunn av ikke utført periodisk kjøretøy kontroll. Det samme gjorde en personbil.
Motsatt vei: Er det egentlig lov å ta ut baksetet?
Måtte bytte dekk
Kontroll av dekk er særlig viktig i denne årstiden. Her var det flere som ikke fulgte kravene. Et norsk tømmervogntog hadde flere dekk under minimumskrav til 5 millimeter mønsterdybde. Det endte med 4.000 kroner i gebyr.
Et vogntog ble også stoppet med tre dekk under lovlig mønsterdybde. En buss rullet også inn med fire dekk under lovlig mønsterdybde. Begge fikk pålegg om å bytte dekk.
Her kan baksetet koste over en halv million kroner
Video: Her tester vi baksetet i nye VW ID.Buzz