Golf VII: 1200 har bestilt - før den har kommet til Norge
Og nå tilbyr VW utstyr fra øverste luksushylle også i Golf.

Syvende generasjon VW Golf blir akkurat nå lansert for verdenspressen - på Sardinia.
Blant de som har tatt turen dit er Brooms bilekspert Benny Christensen. I går kunne du lese førsteinntrykket hans etter en dags testing. Nå er han i gang med dag to - med bilen som etter alt å dømme kommer til å bli Norges mest solgte.
50/50 bensin og diesel
- Denne bilen har jo litt av hvert å følge opp, men det tror jeg også den klarer. Importøren har for eksempel allerede 1200 bestillinger inne, altså før bilen i det hele tatt er i landet. Det sier ganske mye om interessen, mener Benny som i går kveld var til stede på pressekonferansen.
- Interessant nok regner den norske importøren med at de vil selge 50/50 bensin og diesel av nykommeren. Her går virkelig utviklingen fort, det er ikke lenge siden "alle" skulle ha diesel. Ja, hadde det ikke vært for en gunstig priset 1,6-liters TDI med 4Motion, tror de faktisk at bensinandelen ville vært enda høyere.
LES OGSÅ: - Hva skal vi velge, bensin eller diesel?
Mye utstyr
- Ellers er prognosen at 2/3 av kundene vil velge høyeste utstyrsnivå, som heter Highline. Denne tendensen har vi også sett en god stund. Nybilkjøperne velger påkostede utgaver. Og på Golf er det absolutt mulig å skreddersy til prislappen blir solid.
- Volkswagen ruller nemlig ut en meny over ekstrautstyr vi knapt har sett i denne klassen før, forteller Benny.

Tøff konkurrent: Les testen av Ford Focus her:
Luksus-faktor
- Blant annet tilbyr de en såkalt innovasjonspakke. Den inneholder adaptiv cruise control, navigasjon, lane assist,city-brems, dynamisk lysassistent og bi-xenon. Prisen for dette? 25.000 kroner.
- Det er absolutt gunstig, samtidig som det bringer utstyr vi tidligere har forbundet med store luksusbiler ned i dette segmentet.
- På Highline kan du forresten også få det Volkswagen kaller ergoactive forseter. Det er sportsseter i delskinn med massasjefunksjon, en rekke justeringsmuligheter og blant annet justerbar lårstøtte.
LES OGSÅ: Her er den nye bestselgeren
Stor stasjonsvogn
- Hva med flere utgaver - hva kommer?
- Jo, dette skal som vanlig bli en hel familie. Golf GTI og GTD kommer til våren. Golf R med 290 hestekrefter kommer sent neste år, det er også en mer høyreist og fleksibel Plus-utgave på vei.
- I august kommer også en bil som blir svært interessant for norske kunder.
Da er det nemlig klart for helt ny Golf stasjonsvogn.
Den får lengre akselavstand og MYE plass, bagasjerommet skal faktisk være sammenlignbart med det vi finner i dagens Passat.
LES OGSÅ: Golf GTI: 35 år med moro!
Ikke premium-konkurrenter
- Sier VW noe om konkurrentene?
- Ja, og det overrasker meg nesten litt at de igjen peker ut Ford Focus, Toyota Auris og Opel Astra som erkerivaler. Etter min mening har denne Golfen helt klart potensiale til å melde seg på i kampen om status-kundene, de som i dag kjøper Audi A3, Mercedes A-klasse eller BMW 1-serie.
Men det er klart: Her må VW-konsernet skille mellom Golf og A3.
Prisforskjellen mellom de to konsernbrødrene er forresten på rundt 8-10 prosent nå. Det er nesten oppsikstvekkende lite, jeg gleder meg virkelig til å teste de to opp mot hverandre, sier Benny.
LES OGSÅ: VW Golf: Tar 6000 nordmenn feil – hvert år?
Se flere bilder av nye Golf VII her:
LES OGSÅ: Golf Mk1: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre