
Golf GTI: Den har aldri vært bedre
Her er nye Golf GTI - Broom-Benny er akkurat tilbake fra test i Frankrike.
Har du et snev av bilinteresse, har du sannsynligvis også et forhold til denne bokstavkombinasjonen: GTI.
Volkswagen startet moroa på 70-tallet, med den aller første Golf GTI. Nå har vi kommet til syvende generasjon, og den har Brooms bilekspert Benny Christensen akkurat testet på den franske rivieraen.
Ekte GTI?
– Jeg var spent på denne bilen av flere grunner. Det er ingen hemmelighet at noen generasjoner Golf GTI har vært heller kjedelige greier, der VW rett og slett har tuklet det til med sin egen merkevare.
– Ville det skje igjen – eller har de laget en "ekte" GTI denne gangen? Det tok ikke lang tid før jeg fikk svaret på det. Det vil si: Det tok ikke mange kilometer før jeg fikk svaret på det! For på svingete og morsomme veier avslørte denne GTI-en veldig fort at den er en knallbra bil, forteller Benny.
Har aldri vært raskere – les mer om GTI her:
Leken og seriøs
– I fjor var jeg på Sardinia og kjørte "vanlig" Golf da den ble lansert. Den imponerte stort den gangen. Og VW har gjort jobben skikkelig også når de har utviklet GTI-utgaven. Den har blitt en veldig komplett bil, både leken og seriøs på en gang.
– Det har aldri vært morsommere å kjøre en GTI, samtidig som den også oppfører seg høyst voksent og seriøst når du ønsker det. Denne bilen kan du glatt låne bort til moren din når hennes Micra er på verkstedet. Og du kan også ha det veldig moro på svingete veier og med turtallet godt oppe på skalaen!
Ny oppfinnelse: Facebook over hele frontruta!
Rallye Monte Carlo
– 230 hestekrefter, er det nok til å gi skikkelig GTI-følelse?
– Ja, så absolutt! 6,4 sekunder på 0–100 km/t er kjapt og her er det mye krefter til rådighet hele tiden. Dessuten henger resten av bilen godt med. Den er fjellstø og sporsikker, veldig letthåndterlig–og passe leken!
– For to år siden kjørte jeg Rallye Monte Carlo på de samme veiene, med en gammel Peugeot. Det var morsomt å være tilbake her, med en topp moderne bil. Kjørefølelsen er veldig forskjellig. Men morofaktoren er den samme!
Ute på tur: Les mer om Benny og Monte Carlo her:
Større og sterkere
– Underveis i prøvekjøringen parkerte jeg den ved siden av en Golf GTi av første generasjon. Da merkes det at Golf faktisk har blitt en stor bil.
– Den har blitt både større og tyngre. Men samtidig har den jo også fått mer enn dobbelt så mye krefter som originalen, 230 kontra 110 hestekrefter. Og det har jo skjedd et par ting på motorteknologifronten også siden den gang!
Flytter grensene
– Og ikke bare der, vel?
– Nei, her er det mye programmering og hjelpemidler som er med på å gjøre kjøreopplevelsen morsom! Så mye at en godt voksen mann som meg føler seg litt som en guttunge igjen bak rattet. Det er en stund siden jeg sist kjente tendenser til bilsyke, men her kom det–rett og slett fordi det var så morsomt å leke seg!
– Akkurat som syvende generasjon Golf er den beste så langt, er dette også den beste GTI-en Volkswagen har laget. Den er tro mot konseptet og utgangspunktet–samtidig som den flytter grensene enda litt til. Legenden leverer varene–så det holder, avslutter Benny.
Vi kommer tilbake med full test av Golf GTI om noen dager.
LES OGSÅ: Dette er egentlig en Volvo, men ...

34 år med moro–les mer om GTI her: