Gode nyheter for tusenvis av norske eiere

Fords elbilfavoritt har fått viktig nyhet.

Over 8.000 nordmenn har kjøpt Fords el-SUV Mustang Mach-e. Nå er den også godkjent for taklast – og kan ha opptil 75 kilo taklast. Det gjelder både nye og gamle biler.
Over 8.000 nordmenn har kjøpt Fords el-SUV Mustang Mach-e. Nå er den også godkjent for taklast – og kan ha opptil 75 kilo taklast. Det gjelder både nye og gamle biler.

Nå er alle varianter av en av de aller mest solgte bilene det siste året, Ford Mustang Mach-E godkjent for taklast. Det gjelder for de mer enn 8.000 helelektriske eksemplarene av den helelektriske SUV-en som er registrert - og de som blir produsert fremover.

Dette skjer vel to måneder etter at Mustang Mach-E også har fått økt den tillatte tilhengervekten på flere varianter – til 1.000 kilo.

– En av våre viktigste prioriteringer er å kontinuerlig forbedre våre kunders kjøretøy slik at de alltid kjører den beste versjonen av Mustang Mach-E. Vi vet at mange har ønsket å ha taklast på sin Mustang Mach-E, til bruk for alt fra skiboks, skistativ til annet fritidsutstyr som kajakker og sykler. Derfor har vi jobbet hardt for å få den godkjent for taklast, og er veldig glade for å kunne meddele at vi nå har lyktes med dette, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Både nye og gamle biler

Godkjenningen for taklast gjelder alle varianter av Mustang Mach-E, men den tillatte takvekten er avhengig av om bilen er utstyrt med panoramatak:

  • Mustang Mach-E uten panoramatak: Maks 75 kilo taklast
  • Mustang Mach-E med panoramatak: Maks 65 kilo taklast

– Det betyr at om du har en skiboks som veier rundt 30 kilo kan du i en Mustang Mach-E uten panoramatak ha med deg over 40 kilo med feriebagasje, ski eller annet oppi den. Det er også mer enn tilstrekkelig for frakt av både sykler, kajakker og annet på taket. Dette vet vi gjør vår nye helelektriske SUV enda mer attraktiv for enda flere kunder, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.

Slik har du aldri den norske elbil-favoritten

Ford illustrerer hva takstativ kan brukes til. Mustang Mach-e-eiere vil også kunne ha skiboks.
Ford illustrerer hva takstativ kan brukes til. Mustang Mach-e-eiere vil også kunne ha skiboks.

Oppdateres trådløst

Godkjenningen krever ingen fysiske endringer på bilen, men for å sikre riktig dokumentasjon vil den digitale instruksjonsboken i bilens SYNC4 infotainmentsystem oppdateres med tekst som bekrefter at bilen er godkjent for 75 kg/65 kilo taklast.

Oppdateringen av instruksjonsboken vil skje gjennom en fremtidig Ford Power-Up OTA-oppdatering.

Kunder som ønsker å frakte noe på taket før instruksjonsboken er oppdatert, kan ta kontakt med sin forhandler som vil utstede fysisk dokumentasjon for godkjent taklast. Dette skjer selvfølgelig helt kostnadsfritt.

Norske eiere forteller om feil og problemer med Mustang Mach-e

Økt tilhengervekt

Ford jobber hele tiden med å forbedre Mustang Mach-E. Det skjer i hovedsak gjennom trådløse Ford Power-Up programvareoppdateringer, som både forbedrer og tilfører nye funksjoner.

I starten av mai i år ble tilhengervekten på nye Mustang Mach-E økt fra 750 kilo til 1.000 kilo på flere av variantene.

Biler produsert fra 5. mai 2022 – som omfattes av endringen – vil automatisk være godkjent for 1.000 kilo tilhengervekt.

Kundene blir informert

Omfattede biler produsert tidligere vil kunne oppdateres gjennom et besøk hos Statens Vegvesen. De aktuelle kundene vil bli direkte informert fra Ford Motor Norge om prosessen.

Siden de første Mustang Mach-E ankom Norge og til og med 10. juli i år har det blitt registrert hele 8.267 Mustang Mach-E i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Mustang Mach-e har også fått økt hengervekt - fra 750 til 1.000 kilo.
Mustang Mach-e har også fått økt hengervekt - fra 750 til 1.000 kilo.

Video: Se vårt første møte med Mustang Mach-e i Norge:

Koster like mye brukt som ny