Noen gamle biler kunne vi forutse at en dag ville bli verdifulle allerede på 1980 tallet. Men også noen en gang helt vanlige slitebiler har hatt en imponerende utvikling.
Noen gamle biler kunne vi forutse at en dag ville bli verdifulle allerede på 1980 tallet. Men også noen en gang helt vanlige slitebiler har hatt en imponerende utvikling.

Glemt av alle - så ble de verdifulle

Hadde vi bare visst dette for 30 år siden!

Dagens søppel er morgendagens gull. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid bli.

Hva som vil bli høyest aktet i fremtiden kan man ha tanker om, men utviklingen vil alltid inneholde overraskelser. Og noen av dem kan svi, for eksempel når man leser bruktbilannonser og tenker på hva man var med på i ungdommen.

Vanlige biler – uvanlig populære

Skulle vi tippet midt på 80-tallet hvilke av bruksbilene den gang som skulle bli gjeve klassikere, ville vi truffet bra på noen: Opel Commodore GS/E, BMW 323i og noen til.

Men noen helt vanlige biler, av den typen de fleste av oss herjet i filler den gang, har også hatt en frisk verdiutvikling. Kanskje nettopp fordi mange av oss er så nostalgiske som vi er. Her er noen eksempler:

Del med Facebook-vennene dine!

1983 Opel Manta, kr. 70.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Opels coupé-utgave basert på Ascona var ekstremt populær en gang i tiden. Det var Asconaen også, men de med mest gelé i håret og de dyreste dunjakkene foretrakk den litt mer fartsfylte auraen rundt den lave Mantaen, og da helst i GT/E-utgave med spoilerpakke, Engelmann-speil og ”400”-lykter.

Se annonsen her:

Lav, slank og lekker var Mantaen bilvalget for de litt mer formuende og litt mer jålete enn de som handlet Ascona. Denne luksuriøse Berlinettaen fra Sverige har mer utstyr enn de fleste norske bilene hadde den gangen. (Foto: Finn.no)
Lav, slank og lekker var Mantaen bilvalget for de litt mer formuende og litt mer jålete enn de som handlet Ascona. Denne luksuriøse Berlinettaen fra Sverige har mer utstyr enn de fleste norske bilene hadde den gangen. (Foto: Finn.no)

De rustet godt, og ble kjørt hardt. Nå er det ikke mange fine igjen i Norge, det har presset prisen oppover og dermed er det penger i å finne en fin i utlandet. Denne kommer fra Sverige og har gått forsvinnende lite, og vil sikkert gjenskape mangt et ungdomsminne for en eller annen.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Ford Capri var alternativet for de i den "motsatte" leiren

1971 Ford Taunus 20M, kr. 45.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Disse var helt på slutten av sin karriere av ungdomsbiler da undertegnede grodde opp på 80-tallet, men de som var igjen hadde gjerne blitt stylet ganske grundig av opptil flere ungdommelige eiere – noen gikk endog med hevet bakfjæring og lakkert bensintank, customtriks som var populære på amerikanere på slutten av 70-tallet.

Se annonsen her:

En medvirkende faktor var at disse også fantes som ”ekte hardtop”, med rammeløse vinduer og uten midtstolpe. Disse var sjeldne allerede den gangen, men det dro opp interessen for de andre versjonene, også.

Skaitrekket i baksetet på denne gamle 20Men bærer ikke preg av at mange har sittet der. De få vi kan huske av denne typen fra vår egen ungdom rommet gjerne både fire og fem feststemte personer på vei til eller fra festligheter. (Foto: Autodb.no)
Skaitrekket i baksetet på denne gamle 20Men bærer ikke preg av at mange har sittet der. De få vi kan huske av denne typen fra vår egen ungdom rommet gjerne både fire og fem feststemte personer på vei til eller fra festligheter. (Foto: Autodb.no)

Her er en som har klart seg unna de største ungdomssyndene, og ut fra tilstanden virker ikke prisen altfor avskrekkende. Med færre dører ville den vært langt høyere – og at noen i det hele tatt ville finne på å ta vare på en firedørsutgave ville vi aldri trodd den gangen...

Les også: Halvors todørs-utgave er en tidløs klassiker

1983 Volkswagen Golf GTI, kr. 70.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Den ”originale” GTI-en var et ikon allerede mens den var ny, og mange fikk tak i en slik etter hvert som de ble eldre, mer slitt og verdien sank. Men om de var aldri så ”hotte” var det aldri noen som tenkte på at de ville bli noe verdt i fremtiden – de gamle ble uinteressante så fort det kom noe nytt.

Se annonsen her:

Dette var noe av det råeste du kunne sette baken din inn i på tidlig 1980-tall. Men så fort en ny GTI kom på banen, var de gamle brått glemt. Heldigvis har noen overlevd likevel. (Foto: Finn.no)
Dette var noe av det råeste du kunne sette baken din inn i på tidlig 1980-tall. Men så fort en ny GTI kom på banen, var de gamle brått glemt. Heldigvis har noen overlevd likevel. (Foto: Finn.no)

Dette er en av de modellene som har skutt mest i været prismessig de siste årene, ikke minst takket være et meget stort og aktivt merkeklubb-miljø som har holdt modellen og interessen varm. For en slik med alle detaljer korrekt må man i dag ofte ut med langt større summer enn dette, og vi er nesten glad vi aldri eide en slik i ungdommen – tanken på hva vi hadde sløst bort ville ikke vært til å bære...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Her er hele historien om ikonet Golf GTI

1970 Volvo 142, kr. 70.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Om Mantaen krevde solid bankkonto og Golfen krevde at forsikringen sto på mor eller far den gang, var en Volvo i 140-serien enklere å realisere. Slike biler fantes i store antall, mange var pent kjørt av meget voksne eiere, og det var heller ikke noe problem å finne en av todørs-versjonene, som var mest populære blant oss med gryende skjeggvekst.

Se annonsen her:

Volvo 142 var noe av det tøffeste man kunne finne, og det var nok å ta av. Gamle bestefar-biler gikk fra asken til ilden når unge jyplinger tok over, og med tanke på hva disse koster i dag har mange av oss brukt opp mye penger i ungdommen. (Foto: Finn.no)
Volvo 142 var noe av det tøffeste man kunne finne, og det var nok å ta av. Gamle bestefar-biler gikk fra asken til ilden når unge jyplinger tok over, og med tanke på hva disse koster i dag har mange av oss brukt opp mye penger i ungdommen. (Foto: Finn.no)

Dermed er det kanskje mest ”imponerende” at de trauste, gamle Volvoene har oppnådd en slik popularitet – og et slikt prisbilde – i ettertid. Den gang var 1972-modellen kulest, med kort girspak og integrerte dørhåndtak, samtidig som man ville unngå den nye grillen. I dag koster det penger uansett hvilken årsmodell man faller ned på.

Les også: Kjærlighet ved første blikk da Jørgen møtte sin 142

1976 Toyota Corolla, kr. 40.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Japansk sto ikke veldig høyt i kurs blant ungdommen den gang, med unntak av hardtop-coupeene fra Mazda og Mitsubishi – og Toyota Celica, for de fryktelig få som klarte å få tak i en slik. Små japanere var absolutt ikke kule, og var forbundet med gamle damer med blått hår.

Del med Facebook-vennene dine!

Se annonsen her:

Lyktespylere eller -viskere ble påbudt i Sverige på et tidlig tidspunkt, og spylerne på frontfangeren sladrer om at denne bilen kommer derfra. En gang i tiden var dette en svært vanlig bil også på norske veier. (Foto: Autodb.no)
Lyktespylere eller -viskere ble påbudt i Sverige på et tidlig tidspunkt, og spylerne på frontfangeren sladrer om at denne bilen kommer derfra. En gang i tiden var dette en svært vanlig bil også på norske veier. (Foto: Autodb.no)

Men så var det dette med tiden, da. Samt selvsagt sjeldenheten. For ettersom de fleste tenkte likt da disse bilene rustet som verst - og det gjorde de hele tiden - var det få som så noe poeng i å ta vare på dem.

I dag har japanske biler endelig fått den entusiast-backing de fortjener også her i Skandinavia. Når man en sjelden gang ser en så fin utgave av en gammel sliter som her, føler man ikke behov for å ha noe ”finere”, som atpå til er mye vanligere å se.

Les også: Joda, Corolla er faktisk verdens mest solgte bilmodell

1982 Volkswagen Transporter, kr. 47.890,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi avslutter med en bil der mange sikkert kan føle på både førstehåndsnostalgi og en slags kollektiv dårlig samvittighet. For den gang var ikke amerikanske vans oppnåelige for gymnasiaster – ”standard-russebilen” på både 1970- og 1980-tallet var enten en Ford Transit eller en slik som denne.

Se annonsen her:

Campinginredning er nok forklaringen på at denne bilen har klart seg, og har så få kilometer på telleren. (Foto: Finn.no)
Campinginredning er nok forklaringen på at denne bilen har klart seg, og har så få kilometer på telleren. (Foto: Finn.no)

De gamle runde Transporterne har blitt ”gull” verdt nærmest uansett tilstand, og disse firkantede kommer ganske sikkert etter med tiden. Fremdeles finnes det noen av de siste, som ble solgt i stort antall som kombinert-biler med høyt utstyrsnivå, men de tidlige luftkjølte, som denne, er langt på vei utryddet.

Del med Facebook-vennene dine!

Her har vi å gjøre med en campingbil, noe som sikkert bidrar til å forklare hvorfor den har overlevd. Og hva kan være bedre for å mimre enn å reise på tur, og late som man er på russetreff...

Les også: I dag er russebil-markedet mer variert - sjekk disse!