Glasstak: Neida, himmelsk utsikt behøver ikke koste flesk
Det gjelder å passe på de solsjansene man får på sommeren.

En gang i tiden, for ikke veldig lenge siden, var takluke noe av det mest jålete man kunne unne seg når man kjøpte bil. Det å få luftet hårrøttene mens man grillet pannen var både behagelig og eksklusivt.
I hvertfall frem til air condition ble vanlig også her hos oss, og man kunne opprettholde temperaturen uten å blåse bort. Da gadd ingen bestille takluke lenger.
Mange savner å se lyset
Men, så var det altså ikke bare temperaturen som var ”greia”, men også det å få inn litt ekstra lys. Dermed har de siste årene glasstak i forskjellige versjoner – både faste og med mulighet for å åpne – kommet som et skudd.
Les også: Ferrari tester ut glasstak på egen Norge-versjon av FF
Det startet med de dyreste og jobbet seg nedover, sakte men sikkert. Men fortvil ikke – om du lider av sol-mangel er det muligheter for å skaffe seg bil med himmel-utsikt på et sparebudsjett også.
Bare se hva vi fant – hvilken av dem ville du valgt?
2003 Citroën Xsara Picasso, kr. 49.664,-

Franskmenn er et baguett-elskende folk, og en del av de typiske familiebilene deres bærer tydelig preg av det. Men for å friske opp i et ellers ganske traurig design har de gjerne designet interiørene som romskip, og drysset bilene med snasne detaljer.
Glasstak er en av dem, gjerne mulig å åpne, som på denne Picassoen.

Trenden var forholdsvis ny da denne Citroënen – eller passasjerene i den – bokstavelig talt fikk se dagens lys. Det har aldri vært, og fremstår heller ikke nå som noen eksklusiv bil, men med Exclusive-pakken har den tross alt et bra utstyrsnivå og med eneiers-historikk og komplett servicehefte kan dette være en fulltreffer å dra på ferietur med.
Les også: Avhengig av takstativ? Tenk før du kjøper glasstak...
2001 Audi A2, kr. 59.000,-

Glasstaket på denne er i og for seg ikke veldig mye større enn et vanlig soltak, men nok til at vi tillater oss å ta den med. For også her går det så langt ut til sidene og gir så mye lys til passasjerene i baksetet at vi synes det er litt ekstra ”stas”.
Og det står fint til helheten – en Audi A2 er allerede i utgangspunktet så vidt uvanlig og særegen bil at det ville vært rart om taket var helt ordinært, også.

A2 var på mange måter forut for sin tid, og så mye at kua på en måte rakk å dø før gresset i det hele tatt begynte å gro. Meningene er som alltid når det gjelder slike biler svært delt, men mange mener bilen var genial, med et drivstoff-forbruk som selv skikkelig ”grønne” modeller nå 15 år etter ikke er i nærheten av, og med gode løsninger.
Her har du altså en liten klassiker som mange vil misunne deg, med både skinninteriør og himmelutsikt til en overkommelig pris.
Les også: A2 er en av Jan Erik Larssens virkelige brukt-favoritter
2003 Smart Fortwo Brabus, kr. 59.855,-

Det finnes også mer egoistisk innrettede biler å velge mellom med smak av friluft og luksus. Akkurat luksus er kanskje ikke det man først tenker på når vi sier ”Smart Fortwo”, men i Brabus-versjon hjelper det virkelig. Det er riktignok mest styling det er snakk om, men 75 hester er også nok til å få den lille loppa ganske morsom.
Dessuten får man her altså utsikten som man ellers måtte valgt cabriolet-utgaven for å kunne nyte.

Nå er ikke en Smart Fortwo den bilen de fleste av oss velger for å kjøre mye og langt. På den annen side er det også inne i byene man har mest publikum, og mest å vinne på å ha en bil som synes.
Brabus-Smarten gjør det, takket være spoilerpakken og de tøffe hjulene, og er du mye midt i ett eller annet bysentrum, setter du også ekstra pris på å få solen ned i bilen mellom de høye bygningene.
Les også: Glasstak trakk folk til Chryslers første damebil-konsept
2002 Mercedes CLC, kr. 77.664,-

Holder ikke statusen fra Smarten helt, og du ønsker deg en litt lavere langturbil med ypperlig førerkomfort og en smak av sol og sommer? Du kan fremdeles få det til. For bare noen få ekstra tusenlapper er vi nemlig i Mercedes-land – riktignok i en ikke voldsomt populær kategori, men dermed desto mer lovende når det gjelder prisnivå og prutningsmuligheter.
På samme måte som BMWs 3-serie ”Compact” har todørsvarianten av Mercedes C-klasse aldri klart å bli kvitt billig-preget, selv om enkelte av dem er hyggelig utstyrt – som denne.

Mens uvanlig mange av disse – til å være Mercedes – ble bestilt med manuelt gir og et stramt grep rundt lommeboka, har denne både automat og det meste annet man forventer av en god ”kjørebil”. Og altså også panoramatak både for de foran og de bak.
Da kan du i hvertfall se stjernene der oppe, selv om produsenten ikke ga denne bilen noen stjerne på panseret...
Les også: I New York-taxiene får glasstaket en viktig funksjon