Gjør de siste testene i Norge – snart er det verdenspremiere
Megane E-Tech blir viktig for Renault.

I forrige uke hadde vi i Broom spionbilder av kommende Renault Megane E-Tech, knipset i Kristiansand.
Erling Lervåg (60) fra Haugesund bodde på hotell i byen. Først hørte han noen som snakket fransk utenfor. Da han kikket ut av vinduet, fikk han se godt kamuflerte testbiler, som ble pakket inn i presenninger.
Erling rakk å sikre seg bilder, før bilene var helt tildekket.
I forkant var det kjent at Renault skulle gjøre de siste testene av sin kommende elbil, i flere europeiske land i sommer. Megane E-Tech er første modell ut i det som blir en hel familie av nye elbiler fra Renault. Etter godt salg av kompakte Zoe i flere år, er det også en bil som bør ha solid salgspotensiale i Norge.

– Samme biler som i Kristiansand
Nå er det klart at testlaget fortsatte ferden østover fra Kristiansand. Bilene har nemlig blitt knipset i Oslo – der de var innom en av Renaults forhandlere.
– Det er riktig at dette er samme biler som var i Kristiansand, sier PR- og markedsdirektør Roger Andersen hos den norske importøren.
Så veldig mye mer konkret vil han imidlertid ikke si om bilene:

Premiere i München
– Det er selvsagt morsomt at nye Megane Electric også besøker Norge på sin testrunde men all annen informasjon om bilen slippes først 6. september, sier Andersen.

Da har den nemlig verdenspremiere, på den store mobilitestmessen i München. Der er også vi i Broom på plass og skal rapportere hjem om alle nyhetene.
– Da vil vi også ha «meld din interesse» på renault.no slik at de som er interesserte får mulighet til å holde seg oppdatert med informasjon frem til vi åpner for salg, sier Andersen.
Det er ventet at bilen kommer i salg allerede første kvartal neste år.
Sett denne? Renault har også billig elbil med MYE plass

Prisene kommer neste år
– Slipper dere også prisene 6. september?
– Nei, det er for tidlig. Sannsynligvis presenteres de i januar/februar neste år, sier Andersen.
Som bildene viser snakker vi her crossover, en mellomting mellom en femdørs kombi og en SUV. Megane E-Tech er høyreist, men samtidig ganske kompakt.
Lengden er på 4,21 meter. Med det er vi midt i den såkalte Golf-klassen, og Renault lover svært god innvendig plass. Her skal de utnytte fordelene elektrisk drivlinje gir, med blant annet kort panser, flatt gulv og lang akselavstand. Størrelsen på bagasjerommet er ikke kjent.

Rekkevidde på 450 kilometer
i utgangspunktet kommer Megane E-Tech med batteripakke på 60 kWt. Med denne blir rekkevidden estimert til 450 kilometer, etter WLTP-målemetoden. Men bilen blir også tilpasset for batteripakker på 40 og 87 kWt.
Med sistnevnte ligger det an til svært god rekkevidde. Ved hurtiglading skal den kunne ta imot inntil 130 kW.
Klassen for elektriske crossovere og SUV-er har vokst kraftig det siste året og flere modeller er på vei. Det vil derfor ikke mangle på konkurrenter når Megane e-Tech er på plass i Norge.
LES MER: Her avduker de en svært viktig nyhet
Se video av den nye elbilen fra Renault under: