Gjør comeback etter tre år – bare med dieselmotor

Nye Amarok starter på 670.000 kroner.

PRISET: Helt ny VW Amarok kommer til Norge på sensommeren i år, nå er prisene klare.
PRISET: Helt ny VW Amarok kommer til Norge på sensommeren i år, nå er prisene klare.

Etter mange år uten pickup, lanserte Volkswagen sin Amarok tilbake i 2010. Det ble umiddelbart en suksess. Over 9.000 eksemplarer ruller på norske veier.

I 2020 pauset så importøren salget, i påvente av en helt ny modell. Den kommer til Norge på sensommeren i år og i dag åpnes det for bestilling:

Med en solid liste over standardutstyr starter prisen på 670.400 kroner. Og ganske spesielt til å være i 2023: Her er det kun dieselmotor som gjelder.

STØRRE: Amarok har vokst betydelig i størrelse i sin andre generasjon. Den har også blitt flere hakk tøffere utvendig.
STØRRE: Amarok har vokst betydelig i størrelse i sin andre generasjon. Den har også blitt flere hakk tøffere utvendig.

Bakseter, men...

Norske kunder kan velge mellom fire ulike utstyrsvarianter, som alle leveres med et avansert firehjulstrekksystem som standard.

I Norge selges Amarok i all hovedsak som double cab toseters varebil, men den vil også være tilgjengelig som personbil. Da må du regne med en solid ekstraregning til staten. Bakseter på biler som dette er nemlig alt annet enn billig.

Innstegsmodellen heter Life og leveres med en firesylindret dieselmotor, mens neste utgave på «modellstigen» er Style. Volkswagen regner med å selge mest av de to toppmodellene PanAmericana og Aventura.

Vi testet: – Heldigvis blir den ikke laget i Tyskland

TUNGE LASS: Nye Amarok kan trekke 3,5 tonn og har et avansert firehjulstrekksystem.
TUNGE LASS: Nye Amarok kan trekke 3,5 tonn og har et avansert firehjulstrekksystem.

Mye nytt utstyr

Style, PanAmericana og Aventura leveres alle med V6 dieselmotor. Life kommer med 205 hestekrefter, mens de tre andre utgavene har 240.

Volkswagen forteller at de har lyttet til innspill fra kunder, og lagt mye utstyr og teknologi inn som standard i de fire variantene.

Her er det 25 assistentsystemer, hvorav 20 er helt nye i bilen. Blant annet kommer den med interaktive IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys, adaptive cruisekontroll og front assist-overvåkning. Mange av førerassistentsystemene er en del av standardutrustningen.

Test av første Amarok: – Et realt arbeidsjern

LIKHETER: Amarok er et samarbeidsprosjekt med Ford og har veldig mye til felles med deres nye Ranger.
LIKHETER: Amarok er et samarbeidsprosjekt med Ford og har veldig mye til felles med deres nye Ranger.

Samarbeid med Ford

Med en lengde på 5,35 meter er den om lag 10 centimeter lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er på hele 3,27 meter.

De norske Amarok-variantene er typegodkjent for nyttelast på inntil 989 kilo for Amarok Life, og 931 for de andre variantene. Amarok kan trekke solide 3,5 tonn.

Bilen kommer med såkalt Norgesgaranti på 5 år/200.000 kilometer. Amarok har fått understellsbehandling for å tåle krevende kjøreforhold ekstra godt. Amarok PanAmericana har også fått en beskyttelsesplate under motoren.

PS: Synes du bilen har en viss Ford-faktor? Det er ikke tilfeldig. Amarok er nemlig et samarbeidsprosjekt med nettopp Ford og er bygget på den nye generasjonen Ranger. Slik holder både Ford og VW utviklingskostnadene nede.

Klikk her for å lese testen vår av nye Amarok

Priser på Amarok double cab toseters varebil:

  • Amarok Life - 670.400 kr inkl mva og avgift
  • Amarok Style - 796.200 kr inkl mva og avgift
  • Amarok PanAamericana - 838.100 kr inkl mva og avgift
  • Amarok Aventura - 847.900 kr inkl mva og avgift

Prisene er eks. frakt og levering.

Video: Vi møtte nye Amarok første gang i Sør-Afrika