Gjetter du hvem som gjør comeback?
Hint: Liten, kort navn og italiensk!
Det er selveste Fiat Uno vi snakker om! Bilen som ble en kjempehit - ikke bare i Sør-Europa, men også her hjemme. Vi fikk hilse på den første gang i 1983, den ble valgt til Årets bil i Europa i 1984 og ble produsert fram til 1995.
Det siste er faktisk ikke helt sant - for den fortsatte sitt liv både i Pakistan, Brasil og ikke minst i Marokko hvor den var svært populær som drosje (!), og hvor siste eksemplar ble lagd så sent som i 2004.
Avløste 127

Uno avløste i sin tid klassikeren 127, og vi har lenge ventet på etterfølgeren til denne småbil-suksessen. Nå er den altså her igjen.
I likhet med sin forgjenger er nye Uno også veldig fikantet i designet, om enn noe mer avrundet.
"Grillen" er også verdt å merke seg, med sine usymmetriske luftinntak på venstre side. Dette er arv fra en annen Fiat-modell, nemlig Ritmo.
Motoralternativene vil i første omgang bestå av en 1000 ccm på 75 hk og en 1,4-liter på 85 hk. Begge er bensinmotorer. Vi håper og regner med at dieselalternativer også vil komme.
Disse SUV-ene bør du absolutt IKKE kjøpe!

Rent størrelsemessig plasserer Uno seg mellom Panda og Punto Evo. Fire personer skal ha god plass i den kompakte bilen som er 377 cm lang, og bagasjerommet skal svelge 280 liter.
Produseres allerede
Nye Fiat Uno får premiere i Brasil i juni i år, og det er også der den skal bygges. Og produksjonen har allerede startet. Europa-lanseringen er ennå hverken planlagt eller tidsatt.
Tøffing
Du husker kanskje Fiats lille GTI-killer, Uno Turbo?
Foreløpig finnes ingen etterfølger til denne lille krutt-tønna. Men du får den i en annen tøff utgave med "fjellstøvler". Som heter Way og som har høyere bakkeklaring og off-road-styling, men kun med forhjulstrekk.
