Gjenopplives etter 28 år: Snakk om retro-comeback

Modellen avløser suksessen Zoe.

NYTT LIV: Renault har store forventninger når de nå gjenoppliver en skikkelig klassiker. Foto: WIPO
NYTT LIV: Renault har store forventninger når de nå gjenoppliver en skikkelig klassiker. Foto: WIPO

Renault har hatt enorm suksess med elbilen Zoe. Faktisk er den blant de aller mest solgte elbilene i Europa gjennom tidene. Bare i Norge ruller det nå rundt 15.000 av modellen, som så dagens lys for første gang så tidlig som i 2012.

Nå er imidlertid Zoe ved enden av sitt livsløp, og fra 2024 avløses den av en ny modell. Det vil si: Modellnavnet er alt annet enn nytt. Vi snakker om legendariske Renault 5, som nå gjenoppstår i elektrisk utgave.

Navnet vekker følelser hos mange som har levd en stund. Lille Renault 5 var nemlig et svært vanlig syn norske veier, hvis man går noen tiår siden.

Totalt ble det produsert hele ni millioner eksemplarer av bilen mellom 1972 og 1996. Dermed er den blant Renualts mest solgte modeller gjennom tidene.

ORIGINALEN: Denne bilen vekker minner hos mange nordmenn. Bilen solgte godt i Norge gjennom mange år.
ORIGINALEN: Denne bilen vekker minner hos mange nordmenn. Bilen solgte godt i Norge gjennom mange år.

Litt nedstylet

Og det er ikke bare navnet som vekkes til live; bilen har fått en design som minner mye om originalen – om enn i en noe større, romsligere og mer moderne innpakning. Nye Renault 5 blir 3,92 meter lang, og er dermed rundt en halvmeter lengre enn klassikeren.

De første bildene av bilen har nettopp blitt gjort tilgjengelig på nettet via World Intellectual Property Organization (WIPO), og dem kan du se her:

Bilen har i stor grad beholdt designen fra prototypen, som ble vist fram allerede i 2021 (se video lenger ned).

Den har riktignok blitt noe «nedstylet», blant annet med litt enklere baklys, større sidespeil og tradisjonelle dørhåndtak istedenfor de flate på konseptbilen, skriver Motor1.com.

Bilder av produksjonsklar Renault 5 E-Tech. Foto: WIPO

Nå er det 50 år siden debuten

Bra spesifikasjoner til lav pris

Det fulle navnet blir Renault 5 E-Tech, og bilprodusenten følger dermed samme elbil-navnestandard som på den større Megane E-Tech, som ble lansert i fjor, samt Scenic E-Tech som ventes på nyåret.

Bilen blir utstyrt med en batteripakke på 52 kWt, som skal gi en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Den vil også komme med en mindre batteripakke på 40 kWt, for å holde innstegsprisen så lav som mulig i enkelte markeder.

Av samme grunn har Renault benyttet mye av maskinvaren fra Clio, som i sin tid erstattet Renault 5. Nye Renault 5 kommer imidlertid kun i elektrisk utgave.

Prisen er ventet å starte på 25.000 euro, som tilsvarer rett under 300.000 norske kroner. Vi blir imidlertid ikke overrasket om prisen – når de første bilene er klar til levering neste år, kommer til å krype ned mot 250.000 kroner.

Renault 5 E-Tech får verdenspremiere under bilutstillingen i Genève i februar, og vi kommer naturligvis med mange flere detaljer så snart vi får vite mer.

Skulle gi Bobla kamp - gjett hvordan det gikk...

Sjekk videoen av prototypen: