Gikk tur langs Akerselva – da dukket denne opp

Dette er konkurrenten til to norske bestselgere

Bilen er nye Nio ET5, en mellomstor elbil som trolig kommer på markedet neste år: Foto: Jørgen TK
Bilen er nye Nio ET5, en mellomstor elbil som trolig kommer på markedet neste år: Foto: Jørgen TK

Tesla Model 3 og Polestar 2 er begge bilmodeller med en betydelig suksess i Norge. Nå får disse to, og alle andre i samme segment, en nye og spennende konkurrent i form av Nio ET5.

En anonym Broom-leser festet bildet av nykommeren til minnebrikken da vedkommende gikk en tur langs Akerselva. Bilen kjørte da gjennom Nydalen i Oslo.

Bilen har lengde på 4,8 meter. Altså det vi helt greit må kunne kalle en familiebil.

Batteribytte og leasing

Nio som bilmerke er allerede etablert i Norge. Det første Nio House er oppe og går i ærverdige lokaler midt på Karl Johansgate i Oslo. De første batteribytte-stasjonene er åpnet. Nio tenker litt annerledes enn tradisjonelle bilprodusenter. Blant annet tilbyr de å kjøpe biler uten batteripakke. Du kan i stedet lease batteriene. Dessuten legger de opp til batteribytte, som et alternativ til hurtiglading. Byttet tar bare noen minutter.

Så langt har rundt 600 biler, av Nios eneste modell, den store SUV-en ES8, funnet veien til norske kunder.

Ny elbil: Her ligger det an til solid salgsøkning i Norge

Nio ET5 skal se omtrent slik ut under kamuflasjen. Dern kommer våren 2023.
Nio ET5 skal se omtrent slik ut under kamuflasjen. Dern kommer våren 2023.

ET7 og ET5

Men de har altså mer på gang. Tidlig på året fortalte Nio-grunnlegger William Li at den neste elbilen derfra skal hete ET7, en stor sedan på over 5 meter som skal komme til Norge i løpet av fjerde kvartal i år. Den første båtlasten med disse har allerede forlatt havnen i Lianyungang, med kurs for Europa og Norge.

Etter det dukker den mindre, men svært like ET5 opp. Om alt går etter planen er den her våren 2023. Men alt tyder på at et eksemplar med tysk registreringsnummer allerede har "forvillet" seg hit. Trolig er såkalt førserie-bil som er ute på tester før produksjonen startes for fullt om bare kort tid.

Les også: Overrasker stort– kommer med to nye elbiler før nyttår

Den større Nio ET7 er allerede på vei til Europa med båt.
Den større Nio ET7 er allerede på vei til Europa med båt.

1.000 km på én lading

Rekkevidden loves å være god. Foreløpig er den imidlertid bare testet etter den kinesiske målemetoden (CLTC) og ikke WLTP, som vi forholder oss til i Europa.

Basert på CLTC skal innstegsmodellen med 75 kWt batteri klare over 550 kilometer, 100 kWt over 700 kilometer – og den største batteripakken på 150 kWt skal klare over 1.000 kilometer på èn lading.

Likheten til for eksempel Tesla Model 3 og Y er der. De er også konkurrenter.
Likheten til for eksempel Tesla Model 3 og Y er der. De er også konkurrenter.

Her må vi påpeke at CLTC er mindre streng enn WLTP. Men med en relativt kompakt bil og et enormt batteri på 150 kWt, vil den uansett bli en av bilene på markedet med best rekkevidde.

Topmodellen av ET5 får 489 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Den skal klare 0-100 km/t på bare 4,3 sekunder.

Innvendig får den et dashbord minner om det du finner i SUV-en ES8. Det betyr bred midtkonsoll, stående skjerm, digitale instrumenter. Det brukes en rekke resirkulerte og bærekraftige materialer i interiøret.

Les også: Skyhøy etterspørsel: Nå er det vanskelig å få billig elbil

Omtrent slik skal Nio ET5 bli seende ut innvendig.
Omtrent slik skal Nio ET5 bli seende ut innvendig.

Skjerm på 201 tommer

Dessuten skal den være gjort klart for en stor grad av selvkjøring – som kan rulles ut ved hjelp av trådløse oppdateringer underveis.

ET5 vil få det siste innen skjermteknologi. PanoCinema er den første kupeen som kommer med en panoramisk digital cockpit, med AR- og VR-teknologi.

Nio har nemlig inngått et eksklusivt samarbeid med NREAL, et innovativt AR-selskap, for å i fellesskap å utvikle AR-briller som kan projisere en effektiv skjermstørrelse på 201 tommer.

Men før alt dette kommer må det altså testes grundig ut. Blant annet langs Akerselva i Oslo. Vi kommer tilbake med ytterligere informasjon om bilen så snart dette er kjent.

Les også: Her er enda et nytt bilmerke på plass, nemlig Voyah

Video: Se hvordan batteriet byttes i en Nio her