FAR OG SØNN-PROSJEKT: Kevin Czinger foran bilen han har laget sammen med sønnen sin Lukas. Kraftpakken heter Czinger 21C – og har 1.250 hestekrefter. Den er rask. Vanvittig rask ...
FAR OG SØNN-PROSJEKT: Kevin Czinger foran bilen han har laget sammen med sønnen sin Lukas. Kraftpakken heter Czinger 21C – og har 1.250 hestekrefter. Den er rask. Vanvittig rask ...

Går rett i strupen på verdens raskeste

Far og sønn lager spinnvill hyperbil.

Hva har Tesla Model S Plaid, Aston Martin Valkyrie, AMG One, Bugatti Chiron Pur Sport, Ferrari SF90 Stradale, Koenigsegg Gemera, Lamborghini Sesto Elemento og Rimac Nevera til felles?

Alle sammen må seg seg slått i en lyskryssduell av bilen du ser bilder av i denne saken.

Czinger 21C er en spesiell bil på flere enn én måte. For det første er det et far og sønn-prosjekt. For det andre er store deler av bilen 3D-printet – og i tillegg er det brukt kunstig intelligens for å lage den.

Det alt likevel koker ned til, selve rosinen i hyperbil-pølsa, er prestasjonene. Og de er fullstendig hinsides!

Setter rekorder

– Dette er råskap på fire hjul, sier Kevin Czinger til Broom. Han og sønnen Lukas står bak hyperbilen som tidligere i høst ble vist på LA Autoshow.

Den ladbare hybriden har allerede satt banerekorder på både Laguna Seca Raceway og Circuit of The Americas.

– Og vi er ikke ferdige med å sette bestetider enda. Vi skal sette flere banerekorder – og bestetider på akselerasjon og nedbremsing, gliser Czinger.

RÅSKAP: Man skjønner raskt at dette er noe helt spesielt.
RÅSKAP: Man skjønner raskt at dette er noe helt spesielt.

Noen biler tar pusten fra deg – dette er en slik bil

Mye krefter

Nå lurer du sikkert på denne akselerasjonen. Vi kommer til det.

Men la oss fortelle litt om motoriseringen, først. Her er det noe så sjeldent som en 2,88-liters twin turbo V8-motor plassert bak. Lavt volum, lav vekt – men mange sylindre.

Denne hyler opp til 11.000 omdreininger i minuttet og pisker opp rundt 1.000 hestekrefter.

Foran er det to elmotorer, som gjør at effekten ender på småpene 1.250 hestekrefter.

Koenigsegg vil sette verdensrekord på 500 km/t

0-100 km/t på ...

Takket være utstrakt brukt av lettvektsmaterialer som karbon og aluminium i chassiset, er egenvekten kun 1.250 kilo.

Det betyr at én hestekraft kun har én kilo å drasse på.

Hva skjer da? Jo, ting flytter seg brennfort. Faktisk så fort at nevnte hyperbil-liste i starten av artikkelen må se seg slått i 0-100 km/t-spurten.

Czinger 21C klarer nemlig sprinten fra stillestående til 100 km/t på 1,9 sekunder. Ifølge nettstedet fasteslaps.com – som holder oversikten på slikt – er det ingen produksjonsmodeller som klarer sprinten raskere.

300 km/t tar det forresten under 14 sekunder å oppnå.

IKKE BILLIG: Kun 80 C21 blir produsert. Prisene starter på rundt 15 millioner kroner.
IKKE BILLIG: Kun 80 C21 blir produsert. Prisene starter på rundt 15 millioner kroner.

Bekreftet: Hyper-elbilen kommer til Norge

Enda raskere

Nå kan det jo likevel hende at du synes dette blir i tregeste laget.

Da kan du heldigvis slappe av, for Czinger tilbyr en spesialutgave av spesialutgaven. Da økes effekten til 1.350 hestekrefter.

Hva verstingutgaven koster, vet vi ikke. Men vi blir fortalt av Kevin Czinger at prisen for 21C er rundt 15 millioner kroner, før avgifter.

Bilen skal kun produseres i 80 eksemplarer.

AERODYNAMIKK: Alt er kanskje ikke like vakkert – men absolutt alt du ser har en funksjon. Det er ikke til pynt ...
AERODYNAMIKK: Alt er kanskje ikke like vakkert – men absolutt alt du ser har en funksjon. Det er ikke til pynt ...

Miljøalibi

Selvsagt lages det ikke en hyperbil i dag, uten at det er tatt litt hensyn til Moder Jord. Czinger har tross alt gjort 21C til en ladbar hybrid.

De har fått plass til et 2,8 kWt batteri – som skal bidra til en rekkevidde på svimlende 20 kilometer.

Viktigere, med tanke på miljøet, er det kanskje at V8-motoren kan drives på biometanol.

Hevder dette er verdens raskeste bil

1+1: Seteløsningen er jetfly-inspirert. Det kan nok tidvis føles som om du kjører et jetfly, også. Merk at rattet også er inspirert av flybransjen.
1+1: Seteløsningen er jetfly-inspirert. Det kan nok tidvis føles som om du kjører et jetfly, også. Merk at rattet også er inspirert av flybransjen.

Jet-fly konfigurasjon

Interessant å merke seg, er også at C21 ikke har valgt den tradisjonelle toseters-løsningen. Der fører og passasjer sitter ved siden av hverandre.

I stedet har Czinger valgt jetfly-konfigurasjonen 1+1. Altså at passasjeren sitter bak føreren.

Hovedsaklig gjøres det for å minske luftmostanden og lage cockpiten og frontvinduet så aerodynamisk som mulig.

Men Kvein Czinger påpeker også at denne løsningen bidrar til å gjøre kjøreopplevelsen enda mer engasjerende for passasjeren.

PS: Vi får vite at Czinger også har planer om både en fireseters hyperbil - og etterhvert en elbil.

Video: Denne hyperbilen var på Norges-besøk i høst:

Tidenes raskeste Porsche er avduket