Gammel Volvo kan sette prisrekord

Nå kan du sikre deg en helt unik bil

PRISØKNING: Eldre Volvo-modeller har de siste årene økt kraftig i pris. Denne røde Amazonen er et eksempel på det. Foto: biddershighway.com
PRISØKNING: Eldre Volvo-modeller har de siste årene økt kraftig i pris. Denne røde Amazonen er et eksempel på det. Foto: biddershighway.com

Amazon er en av Volvo-klassikerne som har hatt en vanvittig prisøkning de siste årene.

Det er ikke så lenge siden man kunne få et brukbart eksemplar for 25.000 kroner. Siden har det ballet på seg. Veldig fort og mye. Det er prisantydningen på denne røde Herregårdsvogna et godt eksempel på.

Nå skal det også legges til at «brukbart eksemplar» ikke er helt dekkende for denne svært fine og restaurerte 1966-modellen. Den sies å være en av Sveriges fineste – og der borte er det mange fine …

Og den er altså til salgs.

HERREGÅRDSVOGN: Den røde bilen er pusset opp og selges nå i Sverige. Foto: biddershighway.com
HERREGÅRDSVOGN: Den røde bilen er pusset opp og selges nå i Sverige. Foto: biddershighway.com

Det er auksjonsfirmaet Bidders Highway som står for salget. Og man må grave vesentlig dypere i lommene enn de 25.000 kronene vi nevnte innledningsvis. Denne er dyr.

Herregårdsvogna fantes aldri i den attraktive GT-utgaven. Det var det bare todørs versjonen som gjorde. Denne bilen er nok noe av det nærmeste vi kommer en Amazon GT med flere dører. Det gjør bilen ganske så unik.

Les også: Gammel råner-Volvo satte prisrekord

TRIMMET: Motoren er en trimmet B20 som blant annet er borret opp til 2,2-liter. Foto: biddershighway.com
TRIMMET: Motoren er en trimmet B20 som blant annet er borret opp til 2,2-liter. Foto: biddershighway.com

Her er mye av det ettertraktede GT-utstyret på plass: Ratt, turteller, ekstralys og speil. Motoren er også skremt opp med annen kamaksel og to SU-forgassere, girkassen har overdrive og kledelige breifelger er montert, for å nevne noe.

Bilen er fullstendig restaurert mellom 2014 og 2017. En titt på bildene avslører at det ikke har blitt slurvet eller spart på noe underveis i prosessen. Den ser rett og slett grisefin ut.

Se hele annonsen og alle bildene av Amazonen her:

GT-UTSTYR. Både rattet og turtelleren i det nytrekte interiøret er hentet fra Amazon GT. Foto: biddershighway.com
GT-UTSTYR. Både rattet og turtelleren i det nytrekte interiøret er hentet fra Amazon GT. Foto: biddershighway.com

Den kirsebærrøde-lakken er lekker og kler den sporty oppsatte Amazonen godt, men original er den ikke. I følge bilens typeplate skal den ha hatt lakk-kode 91, som betyr lys grønn, da den forlot samlebåndet. Her har absolutt alt fått ny farge.

Helt original er heller ikke motoren. Den skulle hatt en B18, men nå står det en B20 som er oppborret til 2,2 liter og litt småtrimmet mellom forskjermene. Den er også helt riktig til denne bilen.

Alt dette i sum gjør at den gamle Amazonen altså ikke er noen billigbil. Prisantydningen som Bidders Highway har notert på bilen er mellom 430.000 og 500.000 kroner. Oppnås dette, tror vi man nærmer seg prisrekord for modellen. Vi kan ikke minnes å ha sett en dyrere Amazon noen gang.

Vil du være med å by på den så er auksjonsdagen 4. april. Bilen er veteran så den kan tas avgiftsfritt inn til Norge, men ikke glem at det tilkommer 25 prosent moms på kjøpesummen.

LES MER: Nyeste VolvoKlassiker bestiller du enkelt fra Bladkiosken.no
LES MER: Nyeste VolvoKlassiker bestiller du enkelt fra Bladkiosken.no

Les også: Her er eieren mye yngre enn bilen

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du kjøpe vårt nyeste VolvoKlassiker-magasin!

Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du bestiller det i bladkiosken.no. Det koster 129 kroner (+ 39 kroner i porto). Du betaler med Vipps og får du bladet rett hjem i postkassen om noen dager.

Der finner du også tidligere utgaver av magasinet som kan bestilles. Alle bøt jo ha en komplett samling.

Les også: Derfor kjører Geir Andre gammal Amazooon ...

Video: Lyst på Volvo 240 – dette må du vite om den