Honda CR-V er en stor suksess for den japanske produsenten. Nå kommer en helt ny utgave av folke-SUV-en
Honda CR-V er en stor suksess for den japanske produsenten. Nå kommer en helt ny utgave av folke-SUV-en

Gammel suksess – nå blir den ny

Slik blir helt nye Honda CR-V.

SUV-en CR-V har vært en stor suksess – også her i Norge. Honda var svært tidlig ute. SUV-bølgen var egentlig ikke skikkelig i gang, da CR-V debuterte i 1995.

Den ble raskt en viktig bil i en klasse som vokste seg stor – og blant annet stjal mye salg fra de tradisjonelle stasjonsvognene.

Begge de to første generasjonene av CR-V solgte svært godt her hjemme. Det begynte bra for tredje generasjon også.

Men så begynte det å bremse litt. Etter hvert ganske mye. Både for CR-V – og ikke minst for Honda generelt i Norge.

Honda CR-V har blitt større. Det kommer særlig bagasjeplassen og baksetepassasjerene til gode.
Honda CR-V har blitt større. Det kommer særlig bagasjeplassen og baksetepassasjerene til gode.

Større

Men nå viser de en helt ny utgave av det som var bestselgeren her hjemme i årevis. CR-V kommer som 2023-modell og er fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Bilen har blitt lengre, bredere og litt lavere – samtidig som plassen i baksetet og bagasjerommet er blitt bedre.

Også innvendig er den ny. Det er mer påkostede materialer, mer utstyr, flere sikkerhets- og assistent-systemer – og enda bedre finish i interiøret. Instrumentpanelet er nå digitalt og en ni tommers skjerm er på plass på dashbordet.

Les også: Noen har hatt heftig bil i tre år – uten å tape ei krone

Også innvendig har bilen blitt oppgradert, med blant annet digitale instrumenter.
Også innvendig har bilen blitt oppgradert, med blant annet digitale instrumenter.

Hybrid

Systemet for firehjulsdriften har blitt forbedret for ytterligere framkommelighet. For første gang blir den også tilgjengelig med Hill Descent Control – et system som hjelper deg ned bratte og glatte bakker. Dette blir nå standard på alle modeller.

CR-V blir å finne i tre ulike utstyrsvarianter og med to ulike drivlinjer. Den ene er en hybrid med 2-liters bensinmotor og to elmotorer. Effekten her er på 241 hestekrefter.

Den andre blir med en 1,5-liters turboladet liters bensinmotor på 190 hestekrefter.

Les også: Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

CR-V salget i Norge har de siste årene vært dårlig. I USA er den en kjempesuksess.
CR-V salget i Norge har de siste årene vært dårlig. I USA er den en kjempesuksess.

Stor suksess i USA

Som tidligere kan bilen leveres med enten forhjulstrekk eller firehjulsdrift.

Understellet er oppgradert, samtidig som bilen har blitt mer stillegående og byr på bedre komfort.

Vi antar at det kun er hybriden som vil bli aktuell i Norge. Prisene på nykommeren er enda ikke kjent, ei heller når kundene kan få den.

Om Honda klarer å gjøre noe stort comeback i elbillandet Norge er nok imidlertid tvilsomt.

PS: I USA har den vært den mestselgende SUV-en i hele 25 år (!). Det forventes at den skal stå for hele 50 prosent av salget "over there".

Les også: Her er luksusbilen ingen fikk kjøpe

Video: Dette er Honda e, deres første elbil