Du skiller deg absolutt ut blant vanlige SUV er og puslete små pickuper når du kommer i denne!
Du skiller deg absolutt ut blant vanlige SUV er og puslete små pickuper når du kommer i denne!

G63 AMG 6x6: Blir en av verdens dyreste biler

Men så kommer du også fram nærmest overalt!

Hva gjør du når halve nabolaget kjører rundt i en SUV og det blir stadig vanskeligere å finne en offroader som virkelig skiller seg fra mengden?

Jo, da kan du jo se nærmere på denne: Mercedes G63 AMG 6x6 Concept som ble vist første gang tidligere i år.


Macho super-luksus

Her snakker vi om en temmelig vanvittig spesialutgave der Mercedes har tatt offroad-faktoren helt ut. Bilen har ikke mindre enn seks hjul – og naturligvis drift på alle sammen.

Vi snakker pickup med plass til fire, men det er like greit å glemme alt du vanligvis forbinder med pickuper. Her har nemlig målsettingen vært å lage en bil som er macho utenpå – og super-luksuriøs inni. En blanding av terrengkjøretøy og Mercedes S-klasse.


Luksus og høyt utstyrsnivå preger førerplassen. Hele dashbordet er for øvrig skinntrukket.
Luksus og høyt utstyrsnivå preger førerplassen. Hele dashbordet er for øvrig skinntrukket.


Kinesisk pickup – her har de vært kreative igjen



Over tre millioner i Tyskland

Men prisen er ikke i nærheten av S-klasse, den er langt høyere. Når de første kundene hjemme i Tyskland får bilene sine til neste år, må de bla opp med over tre millioner kroner.

Og da snakker vi altså pris i Tyskland, uten avgifter. Du må plusse på seriøst store summer hvis du skulle komme fram til at det er en god idé å kjøpe og importere den til Norge.


LES OGSÅ: Med en av disse trenger du ikke vente på brøyteplogen


159 liters tank

Det er nok også et godt spørsmål om du har plass til den i garasjen. G63 AMG 6x6 er nemlig 5,87 meter lang, 2,10 meter bred og 2,30 meter (!) høy. Men så er det vel neppe folk med vanlige garasjer som skal kjøpe heller.

Dette er bilen for de som vil komme lenger enn man egentlig kan med bil. Og det skal i alle fall ikke stå på kreftene. Under panseret finner vi nemlig et AMG-tunet, 5,5-liters V8-kraftverk på ikke mindre enn 550 hestekrefter og dreiemoment på 760 NM.

Alt av offroad-hjelpemidler er naturligvis på plass, her er det nok sjåføren – og ikke bilen – som har skylden hvis det går galt! Og forresten: Rekkevidden er ikke så verst den heller. Bilen har nemlig fått en ekstra drivstofftank, slik at du nå kan fylle 159 liter før det er helt fullt.

Mercedes Geländewagen har forlengst passert 30 år på markedet, men holder fortsatt koken - her i spesialutgave.
Mercedes Geländewagen har forlengst passert 30 år på markedet, men holder fortsatt koken - her i spesialutgave.

LES OGSÅ: Sjekk bilen til kongen av Abu Dhabi

Lasteplan

Innvendig er det altså høy luksus-faktor. En ny skjerm er på plass på midtkonsollen. Det er høykvalitets skinn i seter og dørpaneler, naturligvis med kontrastsømmer.

Også dashbordet er skinntrukket. Bak er det to separate seter med gedigen beinplass, og naturligvis med både varme og kjøling. De to bak har også en egen (skinntrukket) midtkonsoll, og kan se på TV eller spille spill på skjermer integrert i nakkestøttene foran. Og helt bakerst er det altså lasteplan.

Dette er vel hva vi kan kalle helt greie bakseter? Innvendig er det fullt fokus på luksus.
Dette er vel hva vi kan kalle helt greie bakseter? Innvendig er det fullt fokus på luksus.

Bare 30 eksemplarer

G63 AMG 6x6 skal produseres hos Magna Steyr i Østerrike, det vil i praksis si at det blir mye manuell bygging her.

Etter planen skal de ikke levere mer enn 30 eksemplarer. Så hvis du har mulighet til å bla opp det den koster, er det i alle fall ikke særlig stor sjanse for at naboen plutselig kommer dundrende hjem i samme bil!

Les også: Tyske Väth gjør verstingen G55 AMG enda verre

Her skal det litt til å sette seg fast, med trekk på alle seks hjulene og alt av offroad-hjelpemidler.
Her skal det litt til å sette seg fast, med trekk på alle seks hjulene og alt av offroad-hjelpemidler.

Les også: Lada Niva – legenden den i andre enden av skalaen